100cc bouwen

Emirhan

Well-Known Member
@Fabsko_ en ik zijn bezig met een 100cc project op een 50cc Piaggio carter, nou zijn we op een paar dingen vastgelopen, maar eerst het verhaal.

Vespa Sprint 50cc 4t 2v AC

Het gaat om een 4 takt Piaggio luchtgekoeld blok. Deze hebben wij compleet kaal gemaakt, gesplitst en uitgefreesd. Een 100cc Piaggio origineel cilindersetje besteld, de zuiger was te lang, die hebben wij iets aangepast aan de onderkant. De cilinderhemd was ook te lang, die is ook aangepast. Dat alles is nu passend. Twee voetpakkingen gemonteerd om de squish ietsjes meer te maken i.v.m. de compressie. Ik weet dat de 100cc blokken van Piaggio ook twee voetpakkingen gebruiken, dus dacht dat dat wel in orde zou zijn tijdens het monteren. Squish heb ik dus achteraf niet gecheckt.

Het blok weer compleet opgebouwd en onder de scooter gehangen, sproeier 92 op de std carb en voor nu even open filter. Elektrisch starten draait niet snel genoeg rond, vermoedelijk door de te hoge compressie. Om hem toch even lopend te krijgen en te kijken of het blok uberhaupt loopt zonder ongein of geluiden hebben wij gekickt, zonder succes. Ook niks met wat remreiniger.

Starting by the basics: bougie dr even uitgedraaid, op de bougiedop en kicken, vonk even controleren; geen vonk.
Snel even het vliegwiel 'dr af getrokken en met de luxe die wij hebben een tweedehands (die wij hadden liggen) stator, vliegwiel, (dus ook pickupspoel) vervangen. Ook bougie en bougiekabel nieuw vervangen, maar no luck. Spie etc is in orde. Ik ga vanavond alles even opmeten, maar enige ideeen?
- Mij schiet enkel dit te binnen; pickupspoel afstand is te ver, @Sparky heeft hier volgens mij ooit een video van gelinkt van een goede Engelstalige YouTuber.
- Of de tweedehandse stator is niet goed. Lijkt me onwaarschijnlijk, maar na het meten vanavond zullen we dat weten.

Ook is het natuurlijk jammer dat de startmotor niet werkt. Ik wil eigenlijk geen vermogen inleveren door de compressie te verminderen. Het is ook alleen een showpaardje, geen daily rider ofzo, dus in principe hoeft de elektrische start ook niet te werken, maar juist omdat het een showpaardje is willen wij deze startmotor werkend krijgen. We kunnen twee kanten op. We monteren wat meer voetpakkingen of een verhoogplaat om de compressie te verminderen, of we pakken het startsysteem van de 125cc Piaggio blok.
Daarmee bedoel ik, we kopen:
- Startmotor,
- Bendix,
- Starterkrans

En natuurlijk de elektra, maar ik denk dat @Sparky daar heel erg mee kan helpen.

Hierbij is de vraag of de 125cc startmotor passend is op 50cc carter, of dat we die passend moeten maken? Gat dus wat groter, schroefdraden opnieuw tappen.
Of het pikkie van de bendix in de carterhelft past, of dat we die ook passend moeten maken (dus ook bendix rubber in carter, maar die kan je in principe gewoon bestellen van 125cc model, en cartergat wat groter maken). Ik zie in principe geen probleem met de starterkrans vervangen. Het lijkt me dat we dat niet passend hoeven te maken oid.

De problemen op een rijtje:
- Na het blok monteren geen vonk meer. Ik heb vanavond tijd om alles door te meten.
- Te veel compressie, maar zuiger komt niet tegen de bougie of kleppen aan oid.
- Elektrische start sleept, werkt dus niet.

Al met al, reden genoeg om een 125cc blok eronder te rollen met kabelboom. Dat zou de makkelijke oplossing zijn, maar dit project is los van 'showpaard' ook om de ervaring en toetsing van de kennis die wij hebben.

Alles is welkom! Hulp, kritiek, vragen, let us know!
 
Advertisement - register to remove this

Hi @Emirhan ,

De hoge compressie zal inderdaad het probleem zijn voor de 50cc startmotor om de krukas goed rond te krijgen.
Een zwaardere zou daar een oplossing voor kunnen zijn.
Elektrisch hoef je daarvoor niks te doen, de sturing en het hoofdcircuit blijft gewoon dezelfde behalve dan dat door het grotere vermogen van de startmotor deze ook meer stroom vraagt dan de 50 cc versie en dus de accu ook in goede conditie moet zijn.
Of deze zwaardere startmotor van een 125cc blok één op één mechanisch past, heb ik geen idee van en met het mechanische kan ik jullie ook niet helpen.

Ik wil jullie graag helpen met de ontsteking echter helaas heb ik geen schema van de Vespa Sprint 50cc 4t 2v AC, misschien heb jullie dit schema?

Misschien kun je me even antwoord geven op de volgende vragen zodat ik me een beetje kan inleven in de situatie:

Voor jullie aan het project begonnen liep de scooter toen wel en zo niet, vonkte de bougie toen wel?
Ik ga ervan uit dat deze Vespa een gewone cdi heeft en geen ECU?
Wat zijn de kleuren van de draden op de cdi en waar lopen ze heen?
Is de massa van het motorblok in orde?
Hebben jullie de beschikking over een multimeter?
De huidige kabelboom is toch die van de 50cc versie?
Heeft jullie scooter een losse bobine of zit deze ingebouwd in de cdi zoals dit bij vespa gebruikelijk is?
Hoe is de conditie van de kabelboom?
Maken de stekkers van de stator goed contact met de stekkers van de kabelboom?
 
Hi @Sparky, ten eerste bedankt voor je reactie.
Voor dat dit project gestart is, werkte alles 100% goed.. Het is inderdaad een carb. model dus met CDI (bobine ingebouwd). Niet gekloot met kabelboom, die is dus ook nog goed, (50cc kabelboom). Daarnaast loopt de stekker van de CDI naar de stator toe, de kleuren van de cdi draden zijn: geelgroen, groen, bruin en zwart. En contact tussen de stator en kabelboom is ook prima. Massa ook nagekeken en gemeten met multimeter, ook goed. Wij denken dat het wel eens aan de stator of pickup kan liggen.

Alvast bedankt,
 
Bovendien is de Stator en vliegwiel niet het probleem...
Deze is identiek aan de 100 of 125cc scooters wat dat betreft.

De startmotor van de 100/125cc verschilt wel enorm t.o. de 50cc variant.
Als ik het me goed herinner, is deze robuuster (wat groter), dus deze zal zeer waarschijnlijk niet passen op het 50 blok!
(wellicht wel met enkele aanpassingen, maar sturing en hoofdcircuit blijft gelijk zoals Sparky al eerder opmerkte in post #3)
 
Last edited:
Ik heb nogmaals gezocht naar een schema van de Vespa Sprint 50cc 4t 2v AC maar tot nu toe niks gevonden.
Ik heb oa ook in mijn eigen bestanden gekeken of ik misschien schema's heb van Vespa's of Piaggio's met dezelfde draadkleuren aan de CDI als de sprint , echter zonder resultaat.
Verder is Piaggio/Vespa niet altijd consequent met het gebruik van draadkleuren en functie van de draden.
De ene keer gebruikt men bijv de kleur zwart als zijnde laadspoel voor de condensator in de cdi, de andere keer als massa.
Zo ook voor bijv. de kleur groen.

Heeft iemand misschien nog ergens een leesbaar schema van de Sprint?
 
Ik heb nogmaals gezocht naar een schema van de Vespa Sprint 50cc 4t 2v AC maar tot nu toe niks gevonden.
Ik heb oa ook in mijn eigen bestanden gekeken of ik misschien schema's heb van Vespa's of Piaggio's met dezelfde draadkleuren aan de CDI als de sprint , echter zonder resultaat.
Verder is Piaggio/Vespa niet altijd consequent met het gebruik van draadkleuren en functie van de draden.
De ene keer gebruikt men bijv de kleur zwart als zijnde laadspoel voor de condensator in de cdi, de andere keer als massa.
Zo ook voor bijv. de kleur groen.

Heeft iemand misschien nog ergens een leesbaar schema van de Sprint?
Ik heb ook gezocht, maar idd alleen andere modellen gevonden helaas. Waar kan je die uberhaupt vinden? Heb ook niks gezien op de website van Piaggio.
Post automatically merged:

Welke kop gebruiken jullie? Ik zou inderdaad beginnen met de compressie ook eens te meten :)
50cc kop, ik zal morgen de compressie meten; ik zit er zelf aan te denken wanneer we vonk hebben, de squish iets te vergroten.
 
Vespa & Piaggio zijn helaas niet meer zo van de info verschaffen als in vroeger dagen.
We zijn dus aangewezen op wat er 'her en der' gepost wordt op het www door een ieder.

Het enige wat ik kon vinden is die van de S-50cc 4T-2V 25km/u variant.
Of je daar wat aan hebt weet ik niet, maar kan ook weer niet heel veel verschillen van de (Sprint) 45km/u (50cc) variant lijkt me. (ik ga ff kijken of ik deze kan uploaden hier)
 
Last edited:
Vespa & Piaggio zijn helaas niet meer zo van de info verschaffen als in vroeger dagen.
We zijn dus aangewezen op wat er 'her en der' gepost wordt op het www door een ieder.

Het enige wat ik kon vinden is die van de S-50cc 4T-2V 25km/u variant.
Of je daar wat aan hebt weet ik niet, maar kan ook weer niet heel veel verschillen van de (Sprint) 45km/u (50cc) variant lijkt me. (ik ga ff kijken of ik deze kan uploaden hier)
Indd met een schema van een naaste model en veel uitpluizen moet het denk ik wel goed komen.
 
Ja ja.. vergeet je toch om een update te posten..

Compressie was te hoog waardoor hij niet snel genoeg rond ging voor een goede vonk. Stator was nog goed. Boel liep voor 2 weken goed, maar vandaag compressieverlies na wat getik, het vermoeden is dat de kleppen kromgeslagen zijn. Kickt ook super makkelijk door en start niet, nog helemaal niet kunnen onderzoeken maar wanneer we wat tijd hebben gaat het allemaal even open.

Gelukkig hebben we er genoeg van liggen @Fabsko_. Moet goed komen allemaal. Als er iemand geinteresseerd is wil ik wel updates toevoegen.
 
4 voetpakkingen, 2 koppakkingen besteld, en gemonteerd. Multivar, 15/55 secundaire vertanding, nokkenas besteld. Alles malossi natuurlijk. 100cc kop, spruitstuk, 24mm carb is next on the list. We zijn net bezig met het uitbreiden van de zaak, dus veel geld willen we niet uitgeven, maar met de stand van zaken kunnen we over een kleine weekje verder met bestellen . We hebben weer wat beeldmateriaal, van alles wat. Op zondag (vrije dag) gaan we editen en komt er hele zieke content aan.

Heerlijk om na een lange 16 uur dag werken om nog aan de 100cc te zitten. Dat gevoel, gevoel van vrijheid en doen wat je wilt wanneer je wilt, is geweldig. Lange werkdag gehad? Ben je in een keer vergeten. Moe? Voel je niet meer door de adrenaline.

Bijgevoegd wat foto's.
1) Sprint 100cc
2) Zip handel
3) Sprint 2019 schade gekocht voor schadeherstel: wij gaan dit documenteren van a-z. Zoals jullie kunnen zien. Hele heftige klap gehad. Maar we hebben gelukkig wel veel ervaring met herstel. Dit komt helemaal goed.
6BEA62D5-5D0F-4BCA-B5A1-B8AB0D07AAD7.jpeg
12911EB7-4DA5-411C-9170-DF562D085801.jpeg
AEC68361-EE87-4D11-8206-6631C335161B.jpeg

Ook 100 nieuwe kentekenplaatjes met bedrukt Emfa Scooters besteld. Dat werd weer tijd :).

Highlight of the week: gister kwam een 80cc Zip onverwacht langs. De eigenaar zegt, doe ermee wat je wilt. Wij zetten er gelijk een multivar en nokkenas onder, Vervangen de sproeier van 82 naar 85 en onbegrenzen het luchtfilter. Van bagger ding naar 'motor', zoals de eigenaar zei. Dat soort dingen maken die hele lange, zware dagen het waard.
 
Setup atm:
100cc Piaggio origineel 4t cilinder+zuiger
Malossi multivar
Malossi 15/55 secundair
Naraku nokkenas

Sproeier 92 originele carb.

Wat onderweg is:
1612438247741.png
1612438267798.png
1612438275796.png
1612438287675.png

Wat nog besteld wordt deze week:
100cc origineel kop
Carburateur 24mm
Spruitstuk+inlaatsysteem 100cc
Malossi primaire vertanding
Andere koppeling
 
Back
Top