@Fabsko_ en ik zijn bezig met een 100cc project op een 50cc Piaggio carter, nou zijn we op een paar dingen vastgelopen, maar eerst het verhaal.
Vespa Sprint 50cc 4t 2v AC
Het gaat om een 4 takt Piaggio luchtgekoeld blok. Deze hebben wij compleet kaal gemaakt, gesplitst en uitgefreesd. Een 100cc Piaggio origineel cilindersetje besteld, de zuiger was te lang, die hebben wij iets aangepast aan de onderkant. De cilinderhemd was ook te lang, die is ook aangepast. Dat alles is nu passend. Twee voetpakkingen gemonteerd om de squish ietsjes meer te maken i.v.m. de compressie. Ik weet dat de 100cc blokken van Piaggio ook twee voetpakkingen gebruiken, dus dacht dat dat wel in orde zou zijn tijdens het monteren. Squish heb ik dus achteraf niet gecheckt.
Het blok weer compleet opgebouwd en onder de scooter gehangen, sproeier 92 op de std carb en voor nu even open filter. Elektrisch starten draait niet snel genoeg rond, vermoedelijk door de te hoge compressie. Om hem toch even lopend te krijgen en te kijken of het blok uberhaupt loopt zonder ongein of geluiden hebben wij gekickt, zonder succes. Ook niks met wat remreiniger.
Starting by the basics: bougie dr even uitgedraaid, op de bougiedop en kicken, vonk even controleren; geen vonk.
Snel even het vliegwiel 'dr af getrokken en met de luxe die wij hebben een tweedehands (die wij hadden liggen) stator, vliegwiel, (dus ook pickupspoel) vervangen. Ook bougie en bougiekabel nieuw vervangen, maar no luck. Spie etc is in orde. Ik ga vanavond alles even opmeten, maar enige ideeen?
- Mij schiet enkel dit te binnen; pickupspoel afstand is te ver, @Sparky heeft hier volgens mij ooit een video van gelinkt van een goede Engelstalige YouTuber.
- Of de tweedehandse stator is niet goed. Lijkt me onwaarschijnlijk, maar na het meten vanavond zullen we dat weten.
Ook is het natuurlijk jammer dat de startmotor niet werkt. Ik wil eigenlijk geen vermogen inleveren door de compressie te verminderen. Het is ook alleen een showpaardje, geen daily rider ofzo, dus in principe hoeft de elektrische start ook niet te werken, maar juist omdat het een showpaardje is willen wij deze startmotor werkend krijgen. We kunnen twee kanten op. We monteren wat meer voetpakkingen of een verhoogplaat om de compressie te verminderen, of we pakken het startsysteem van de 125cc Piaggio blok.
Daarmee bedoel ik, we kopen:
- Startmotor,
- Bendix,
- Starterkrans
En natuurlijk de elektra, maar ik denk dat @Sparky daar heel erg mee kan helpen.
Hierbij is de vraag of de 125cc startmotor passend is op 50cc carter, of dat we die passend moeten maken? Gat dus wat groter, schroefdraden opnieuw tappen.
Of het pikkie van de bendix in de carterhelft past, of dat we die ook passend moeten maken (dus ook bendix rubber in carter, maar die kan je in principe gewoon bestellen van 125cc model, en cartergat wat groter maken). Ik zie in principe geen probleem met de starterkrans vervangen. Het lijkt me dat we dat niet passend hoeven te maken oid.
De problemen op een rijtje:
- Na het blok monteren geen vonk meer. Ik heb vanavond tijd om alles door te meten.
- Te veel compressie, maar zuiger komt niet tegen de bougie of kleppen aan oid.
- Elektrische start sleept, werkt dus niet.
Al met al, reden genoeg om een 125cc blok eronder te rollen met kabelboom. Dat zou de makkelijke oplossing zijn, maar dit project is los van 'showpaard' ook om de ervaring en toetsing van de kennis die wij hebben.
Alles is welkom! Hulp, kritiek, vragen, let us know!
Vespa Sprint 50cc 4t 2v AC
Het gaat om een 4 takt Piaggio luchtgekoeld blok. Deze hebben wij compleet kaal gemaakt, gesplitst en uitgefreesd. Een 100cc Piaggio origineel cilindersetje besteld, de zuiger was te lang, die hebben wij iets aangepast aan de onderkant. De cilinderhemd was ook te lang, die is ook aangepast. Dat alles is nu passend. Twee voetpakkingen gemonteerd om de squish ietsjes meer te maken i.v.m. de compressie. Ik weet dat de 100cc blokken van Piaggio ook twee voetpakkingen gebruiken, dus dacht dat dat wel in orde zou zijn tijdens het monteren. Squish heb ik dus achteraf niet gecheckt.
Het blok weer compleet opgebouwd en onder de scooter gehangen, sproeier 92 op de std carb en voor nu even open filter. Elektrisch starten draait niet snel genoeg rond, vermoedelijk door de te hoge compressie. Om hem toch even lopend te krijgen en te kijken of het blok uberhaupt loopt zonder ongein of geluiden hebben wij gekickt, zonder succes. Ook niks met wat remreiniger.
Starting by the basics: bougie dr even uitgedraaid, op de bougiedop en kicken, vonk even controleren; geen vonk.
Snel even het vliegwiel 'dr af getrokken en met de luxe die wij hebben een tweedehands (die wij hadden liggen) stator, vliegwiel, (dus ook pickupspoel) vervangen. Ook bougie en bougiekabel nieuw vervangen, maar no luck. Spie etc is in orde. Ik ga vanavond alles even opmeten, maar enige ideeen?
- Mij schiet enkel dit te binnen; pickupspoel afstand is te ver, @Sparky heeft hier volgens mij ooit een video van gelinkt van een goede Engelstalige YouTuber.
- Of de tweedehandse stator is niet goed. Lijkt me onwaarschijnlijk, maar na het meten vanavond zullen we dat weten.
Ook is het natuurlijk jammer dat de startmotor niet werkt. Ik wil eigenlijk geen vermogen inleveren door de compressie te verminderen. Het is ook alleen een showpaardje, geen daily rider ofzo, dus in principe hoeft de elektrische start ook niet te werken, maar juist omdat het een showpaardje is willen wij deze startmotor werkend krijgen. We kunnen twee kanten op. We monteren wat meer voetpakkingen of een verhoogplaat om de compressie te verminderen, of we pakken het startsysteem van de 125cc Piaggio blok.
Daarmee bedoel ik, we kopen:
- Startmotor,
- Bendix,
- Starterkrans
En natuurlijk de elektra, maar ik denk dat @Sparky daar heel erg mee kan helpen.
Hierbij is de vraag of de 125cc startmotor passend is op 50cc carter, of dat we die passend moeten maken? Gat dus wat groter, schroefdraden opnieuw tappen.
Of het pikkie van de bendix in de carterhelft past, of dat we die ook passend moeten maken (dus ook bendix rubber in carter, maar die kan je in principe gewoon bestellen van 125cc model, en cartergat wat groter maken). Ik zie in principe geen probleem met de starterkrans vervangen. Het lijkt me dat we dat niet passend hoeven te maken oid.
De problemen op een rijtje:
- Na het blok monteren geen vonk meer. Ik heb vanavond tijd om alles door te meten.
- Te veel compressie, maar zuiger komt niet tegen de bougie of kleppen aan oid.
- Elektrische start sleept, werkt dus niet.
Al met al, reden genoeg om een 125cc blok eronder te rollen met kabelboom. Dat zou de makkelijke oplossing zijn, maar dit project is los van 'showpaard' ook om de ervaring en toetsing van de kennis die wij hebben.
Alles is welkom! Hulp, kritiek, vragen, let us know!