10 of 12 pen...

Prozhen

ghostrider-z
ik heb een aerox met evo vario,evo v-snaar,2g kopp.,Yasuni R,evo drukveer

Volgende week wil ik er een 70cc EVOLUTION onder zettun,+race-krukas(waarschijnlijk yamashi,bidalot)+21mm carb. dell'orto

maajah nu komt het;
Wat is het verschil tussen een 10 en 12 pen krukas?Is een 12 pen krukas+70cc evo(12pen) beter dan een 10 pen race krukas+70cc evo(10pen)??
die gast van scootparts.nl zei dat een 12 pen krukas sterker is,Ruud zei van niet,hehe
 
Advertisement - register to remove this

en ik heb altijd gelijk
smile.gif
 
en ik heb geen zin om op de edit knop te duwen dus begin ik gewoon een nieuw berichie
smile.gif


Ik zou niet weten waarom een pen 12 sterker zou zijn !! en ja ik heb er goed over nagedacht
 
Een pen12 is dikker, dus waarschijnlijk sterker, maar die ander is een race-kruk-as dus die zal ook wel van wat steviger materiaal zijn gemaakt, anders zou ik voor de pen12 zijn gegaan
smile.gif
 
freezerator: wat is er dikker aan pen 12?

weet je wel wat het verschil is tussen 10 en 12??

was bij phrozen ook al, die zat ammel pen 12 is beter blabla maar wist het verschil niet eens
 
12 = de diameter waar de as doorheen moetbij de zuiger, dus als je een dikkere as heb is dat ook weer sterker, en groter oppervlak, grotere naaldlager dus de krachten worden beter verdeeld waardoor het minder snel kapot gaat. Als ik het volgens jou fout heb corrigeer me dan ff, want dit is iig wat ik d8
 
Ok ik heb een Aerox met:
EVO Vario,EVO V-Snaar,EVO 2G kopp.,EVO drukveer,21mm carb.,25mm spruitstuk.,yasuni-r uitlaat

Als ik nu een 10mm pen race-krukas van Yamashi/Bidalot met een 70cc EVO eronder zet,
is ie krukas dan wel sterk genoeg??
 
2 mm groter in diameterdat is 1 mm aan iedere kant? 10%

maar bij 12 zit er ook weer meer materiaal dat aan een klein stukje vast zit!

Ik denk zelf dat het vrij weinig uitmaakt!!

Maar je had idd wel gelijk dat het de diameter was waar je naaldlager en pistonpen doorheen gaan...

Owjah je pistionpen kan dikker zijn evenals je naaldlager, dat maakt het verschil denk ik..
 
idd het word over een groter oppervlak verdeeld maar het zit met hetzelfde oppervlakte vast aan je drijfstang (ongeveer) dus zit nog alle kracht op 1 punt?

Toch?

B@S: dit bedoel ik nou met NIET scootin'discussies, als je nou members krijgt die dit soort vragen/discussies starten zit je goed met je forumpie...

Al die scootin'crap van ik heb een NR-XYZ gekocht omdat scootin'zei dat ie goed was drukveer blabla rollen blabla racekoppeling als ze vario bedoelen blabla
 
Een pen12 krukas is dikker dus zwaarder (toch?) dus minder snel want meer gewicht in de draaiende onderdelen.

Daarom is de EVO krukas toch ook pen10 en de nieuwe 70cc EVO cilinder ook pen10 lijkt mij?

Minder gewicht in de draaiende onderdelen lijkt mij sneller klimmen in toeren en een betere (snellere) reactie op het gas.
 
VDM> lees eerst de thread voordat je post, het gaat om diameter, die 50 gram dat het zwaarder zou kunnen zijn maakt niks uit dat ie sneller of langzamer in toeren klimt
 
Pfffffffffff, denk nou is ff na, als de diameter groter is wordt ie ook zwaarder...
20% meer diameter is 40% meer gewicht (breedte en hoogte) dus dat is toch best veel.

En misschien merk je er niet zoveel (nou ja, nix
smile.gif
) van maar alles is meegenomen toch? Het maakt echt wel uit of je krukas nou 100gram of 100kilo weegt (extreem voorbeeld) want het meedraaien van zo'n gewicht kost allemaal vermogen.
 
Die paar gram die erbij komt is kattepis, want je kruk-as wangen zorgen voor de meeste centrifuglae kracht bij de omwenteling, en die paar gram extra die er heen en weer moet worden bewogen is dan te verwaarlozen lijkt mij
 
Ga maar iemand uitlachen op je eigen forum (Freezerator)

Btw, dit zijn toch wel pittige onderwerpen, dus ga iemand niet meteen in de zeik nemen als ie iets niet weet/verkeerd begrijpt
smile.gif



[This message has been edited by Freezerator (edited 30 August 2000).]
 
Back
Top