This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

10 euro zuiger na kleine 150 km kapot (50cc piaggio)

twism

Well-Known Member
Hallo,

Ik was opzoek naar een nieuwe zuiger voor mijn 50cc lc darkdream cilinder.
De beste achter de kassa had een imitatie zuiger voor 9 euro alleen niet op voorraad.
Hij zei ik heb nog wel originele zuiger liggen, deze kosten 10 eu perstuk, dus had deze gekocht.

Bij het monteren viel me het al gelijk op, kreeg de zuiger er met grote moeite in, en de zuigerveren waren redelijk ruim (bijna zelfs te groot).
Uiteindelijk kreeg ik de cilinder erop, en voelde enigsinds stroef, maar met de kickstart gleed de zuiger zonder problemen door de cilinder.

Na circa 100 km inrijden had ik iemand een stuk van 2x 20 km achterop zitten.
Dit is zonder problemen verlopen, tot enkele dagen later.

Ik reed nog geen 5km (zat al over de 150 km inrijden heen) en onderweg bij het rustig optrekken na een rotonde kreeg ik een vastloper.
Draaide de bougie eruit en zag stukjes zuiger in me bougie zitten, toen wist ik dus al genoeg.

Toen ik de cilinder demonteerde en de cilinder eraf haalde, zag ik dat een stuk van de zuiger was afgebroken.
Het ging om de onderkant van de zuiger, die overeen lopen met de cilinderhem zodat de zuiger niet kan kantelen.
(het ging om 1 kant).

Nadat ik de cilinder goed had bekeken, kon ik niet echt krassen of beschadigingen zien.

VRAAG 1.
Zal ik de gok wagen en een nieuwe zuiger kopen voor de 50cc darkdream, en hopen op meer geluk en zuiniger inrijden (geen 2 man erop onder de 3/400 km)
Ik vond de kwaliteit van de zuiger redelijk slecht, en de pasvorm niet super van de 10 eu zuiger.


Echter vielen me wel enkele dingen op, ik kreeg met geen mogelijkheid voor elkaar dat de scooter stationair bleef lopen.

Verschillende sproeiers geprobeerd, en ook met de sproeiers waar de scooter het best mee reed bleef hij maar niet stationair draaien. (goede koffiekleur op de bougie)
zelfs met grotere sproeiers, kon ik hem niet stationair draaiend houden.

Het leek of hij ergens valse lucht vandaan kwam, maar dit kon niet mogelijk zijn. (dag ervoor met de oude zuiger liep die prima stationair)

Ook starte hij heel moeilijk, met elke sproeier van groot naar klein!

Iemand die ervaringen heeft met deze zuigers voor originele 50cc piaggio cilinders?


Zou ik een andere cilinder zoeken, of het nog een keer proberen met een nieuwe zuiger?

Mvg,
 
Je hebt zo te horen gewoon een te grote zuiger gekocht. Dan zal die ook wel moeite hebben gehad met stationair lopen ja. Hij moet er gewoon moeiteloos ingaan. Als je de zuiger met de vlakke kant (waar de kop normaal op zit) op een papiertje legt en dan je zuiger erin laat zakken zoals die hoort te zitten, dan zou die rustig naar beneden moeten glijden (geef m wel een vingertje olie). Als die niet beweegt en je hem echt aan moet duwen is die gewoon niet goed (te groot) voor jouw cilinder. Als die valt is die te klein.

Voor 9 euro zou ik er gewoon weer een halen maar dan je cilinder meenemen zodat je het ter plekke ff kan passen. Mits er geen (diepe) krassen in je cilinder zitten natuurlijk). En bij de spoelpoorten of uitlaat poort (op een van de twee is die blijven haken zei je toch?) even kijken/voelen of er geen opstaand randje is ontstaan. Anders zal je passende zuiger daar alsnog blijven haken
 
en een originele zuiger zal echt geen 10 euro kosten.

maar waarom is er uberhaupt een nieuwe zuiger in gekomen?

verder moet je idd zuigers meten met fatsoenlijk gereedschap , je kunt niet zomaar even een zuiger erin gooien..
 
Ik had eerst een snorp typhoon, en had een nrg lc gekocht zonder kenteken met 70cc.
Toen heb ik het frame overgezet, en heb ik van iemand een 50cc lc darkdream gekocht.
De zuiger had toen al aardig wat km's gemaakt, en na zelfs hem nog enkele maanden gebruikt te hebben toch maar vervangen.

De cilinder heeft geen erge beschadigingen opgelopen, maar heb geen zin in nog een warmloper.
Want moet nu nog kleine stukjes zuiger uit me carter halen.

Andere cilinder op de kop tikken of nieuwe zuigertje proberen?

mvg,
 
mja , zomaar een zuiger erin zetten komt zowieso niet goed.

bovendien , als de zuiger moet worden vervangen zal meestal de cilinder ook versleten zijn , dus het is gewoon nutteloos meestal om alleen de zuiger te vervangen.

bovendien is een gebruikte cilinder vaak ook niet rond meer , een nieuwe zuiger wel , waardoor er ook problemen ontstaan.

verder , er zal ongetwijfeld rotzooi in je blok zijn gekomen , dus die zul je ook los moeten halen en de lagers etc. vervangen , anders heb je het zo weer..

omspoelen gaat ook niet , je krijgt het namelijk nooit tussen de lagers weg..

mja , dan heb je meteen wel een fris en goed blok ,even een nieuwe cilinder of deze cilinder laten honen en het is weer perfect.