Op de meeste scooters met een elektronisch aangestuurde carburateur of volledig injectie motorblok zit tegenwoordig een zgn. lamdasonde (a.k.a. zuurstofsensor) op de uitlaatbocht gemonteerd.
Maar wat doet deze nu precies?!
Een lambdasonde is eigenlijk een sensor die de zuurstof meet in de uitlaatgassen.
Deze sensor meet de hoeveelheid zuurstof in het uitlaatgas, zodat de ECU/ECS weet of het mengsel rijk of arm is.
Als er namelijk veel zuurstof in het uitlaatgas aanwezig is, was het een arm mengsel. Zo niet, dan was het rijk.
Aan de hand van dit signaal past de ECU de hoeveelheid in te spuiten brandstof aan.
Voor een goed werkende katalysator is een lambadasonde noodzaak, omdat een katalysator alleen werkt met een mengsel dat regelmatig wisselt tussen arm en rijk. Het signaal dat de lambdasonde afgeeft, is met een scoop te controleren.
Een lambdasonde werkt alleen bij een temperatuur van ca. 350 °C, omdat dan de uitlaatgassen door een beschermlaag kunnen dringen, die om de sonde zit. Het duurt doorgaans vrij lang voordat de sonde deze temperatuur heeft bereikt.
Daarom zit er een verwarmingselement in de sonde. Je kunt het verwarmingselement eenvoudig testen door spanning op de voedingsdraden van het element aan te sluiten en daarna voorzichtig te voelen of deze heet wordt (meestal al binnen een minuut).
Het is uiteraard noodzakelijk dat het motorblok goed op temperatuur gebracht wordt alvorens weg te rijden!
Op die manier blijft de slijtage laag en word het motorblok voorzien van een minieme hoeveelheid aan vuil wat er kan ontstaan op sommige delen van de in en/of uitlaat.
Voor een wat uitgebreidere uitleg: zie/download het bijgevoegde PDF bestand.
Maar wat doet deze nu precies?!
Een lambdasonde is eigenlijk een sensor die de zuurstof meet in de uitlaatgassen.
Deze sensor meet de hoeveelheid zuurstof in het uitlaatgas, zodat de ECU/ECS weet of het mengsel rijk of arm is.
Als er namelijk veel zuurstof in het uitlaatgas aanwezig is, was het een arm mengsel. Zo niet, dan was het rijk.
Aan de hand van dit signaal past de ECU de hoeveelheid in te spuiten brandstof aan.
Voor een goed werkende katalysator is een lambadasonde noodzaak, omdat een katalysator alleen werkt met een mengsel dat regelmatig wisselt tussen arm en rijk. Het signaal dat de lambdasonde afgeeft, is met een scoop te controleren.
Een lambdasonde werkt alleen bij een temperatuur van ca. 350 °C, omdat dan de uitlaatgassen door een beschermlaag kunnen dringen, die om de sonde zit. Het duurt doorgaans vrij lang voordat de sonde deze temperatuur heeft bereikt.
Daarom zit er een verwarmingselement in de sonde. Je kunt het verwarmingselement eenvoudig testen door spanning op de voedingsdraden van het element aan te sluiten en daarna voorzichtig te voelen of deze heet wordt (meestal al binnen een minuut).
Het is uiteraard noodzakelijk dat het motorblok goed op temperatuur gebracht wordt alvorens weg te rijden!
Op die manier blijft de slijtage laag en word het motorblok voorzien van een minieme hoeveelheid aan vuil wat er kan ontstaan op sommige delen van de in en/of uitlaat.
Voor een wat uitgebreidere uitleg: zie/download het bijgevoegde PDF bestand.