In dit artikel zal ik proberen wat veel gesteld vragen over de vertanding proberen te beantwoorden en uitleggen hoe je de reductie factor (RF) kan berekenen.
Ik laat eerst de basisprincipes van de vertanding zien. De formule om de RF te berekenen staat onderaan.
(Voor de voorbeeld foto's gebruik ik een set uit een Piaggio blok, andere blokken verschillen weinig, het principe is hetzelfde)
Je vertanding bestaat uit een aantal asjes en tandwielen, het begint bij je primaire as (ingaande as).
Dit is het asje waar je poulies en koppeling op zitten.
Dit deel van je vertanding zit geperst in je vertandingsdeksel en bevat 1 tandwiel, het kleine primaire tandwiel:
Dit tandwiel loopt over in het grote primaire tandwiel, deze zit op het secundaire asje (tussenasje) geperst.
Verder verklapt de naam van dit asje al dat dit asje ook een secundair tandwiel bevat, het kleine secundaire tandwiel:
Het kleine secundaire tandwiel loopt over in het grote secundaire tandwiel, dat ofwel op de achteras (uitgaande as) zit geperst of erop zit geschoven d.m.v. spiebanen en op z'n plek wordt gehouden door een borgclipje.
Op de achteras komt uiteindelijk je achterwiel of adapter te zitten.
1 & 2 vormen je primaire vertanding.
3 & 4 vormen je secundaire vertanding.
Als je het aantal tandjes van je vertandingen weet kun je de zogenoemde reductie factor berekenen, ook wel RF genoemd.
Hoe hoger de RF, hoe korter je vertanding.
Het berekenen van de RF gaat als volgt:
(primair groot / primair klein) x (secundair groot / secundair klein) = RF
Bijvoorbeeld: (39/14) x (47/14) = 9.35
Verder heeft de diameter van je achterwiel invloed op de keuze van de vertanding.
Bij kleinere inch achtervelgen (bijv. Zip SP / 10") heb je in principe een lagere RF nodig dan bij grotere inch achtervelgen (bijv. Runner / 12").
Nog speciaal bedankt aan Tinus_070 voor het maken van deze howto.
Ik laat eerst de basisprincipes van de vertanding zien. De formule om de RF te berekenen staat onderaan.
(Voor de voorbeeld foto's gebruik ik een set uit een Piaggio blok, andere blokken verschillen weinig, het principe is hetzelfde)
Je vertanding bestaat uit een aantal asjes en tandwielen, het begint bij je primaire as (ingaande as).
Dit is het asje waar je poulies en koppeling op zitten.
Dit deel van je vertanding zit geperst in je vertandingsdeksel en bevat 1 tandwiel, het kleine primaire tandwiel:
Dit tandwiel loopt over in het grote primaire tandwiel, deze zit op het secundaire asje (tussenasje) geperst.
Verder verklapt de naam van dit asje al dat dit asje ook een secundair tandwiel bevat, het kleine secundaire tandwiel:
Het kleine secundaire tandwiel loopt over in het grote secundaire tandwiel, dat ofwel op de achteras (uitgaande as) zit geperst of erop zit geschoven d.m.v. spiebanen en op z'n plek wordt gehouden door een borgclipje.
Op de achteras komt uiteindelijk je achterwiel of adapter te zitten.
1 & 2 vormen je primaire vertanding.
3 & 4 vormen je secundaire vertanding.
Als je het aantal tandjes van je vertandingen weet kun je de zogenoemde reductie factor berekenen, ook wel RF genoemd.
Hoe hoger de RF, hoe korter je vertanding.
Het berekenen van de RF gaat als volgt:
(primair groot / primair klein) x (secundair groot / secundair klein) = RF
Bijvoorbeeld: (39/14) x (47/14) = 9.35
Verder heeft de diameter van je achterwiel invloed op de keuze van de vertanding.
Bij kleinere inch achtervelgen (bijv. Zip SP / 10") heb je in principe een lagere RF nodig dan bij grotere inch achtervelgen (bijv. Runner / 12").
Nog speciaal bedankt aan Tinus_070 voor het maken van deze howto.