Als deze regelaar/controller kapot gaat heb je geen licht meer, geen gedimd licht, en ook geen grootlicht.
Wanneer het blauwe groot licht indicatielampje op je dashboard werkt en de lamp(en) is/zijn heel, kun je er bijna zeker van zijn dat de lichtregelaar/controller kapot is!
Nu hoor ik je denken dat ik niet helemaal lekker ben, maar bovenstaande foto is echt geen CDI, maar een lichtregelaar!
Deze lichtregelaar dimt het licht wanneer de motor op stationair toerental draait. Het is niet precies duidelijk waarom dit wordt gedaan, maar Kymco zelf geeft aan dat het is om te voldoen aan de Euro 2-norm. Minder vervuiling wanneer de motor stationair draait!? (oude koeien met een irritant en nutteloos maar vooral duur kastje dus!)
Qua OEM part is dit onderdeel best wel prijzig te noemen maar er zijn tegenwoordig ook goedkopere alternatieven verkrijgbaar. Of deze goed werken en (ook) beter bestand zijn weet ik niet. Maar je kunt ook best zonder dat onding! Het vervelende is, is dat deze regelaar in verbinding staat met de CDI zodat deze precies weet hoeveel RPM de motor draait.
Om de lichtregelaar te omzeilen en de kabelbedrading niet te wijzigen, kan men een 8 mm (buitenmaat gemeten) "vorkkaansluiting" in de stekker steken die naar de controller loopt/gaat.
Doe dit 2x zodat de blauwe en witte draad apart met elkaar verbonden zijn.
Zorg ervoor dat de aansluitingen goed in elkaar vallen/knellen i.v.m. een goede geleiding!
Er blijven nu 3 draden/kabels over met aansluitingen van de CDI, de massa/aarding en 12V van de accu via het contaktslot. Om het allemaal mechanisch stabiel te krijgen en kortsluiting naar sommige metalen onderdelen te voorkomen, werk je het af met wat speciale tape en/of krimpkous!
Deze draden/aansluitingen zijn nu niet meer noodzakelijk in het circuit dus kan je voorgoed vaarwel zeggen tegen dit achterlijke kastje!
Deze specifieke lichtregelaar komt men tegen op de:
Kymco Super 8 50cc 2 takt 2007/2009
Kymco Super 8 50cc 2 takt vanaf 2009
Kymco Super 8 50cc t/m 2018 4 takt Euro 2
Wanneer het blauwe groot licht indicatielampje op je dashboard werkt en de lamp(en) is/zijn heel, kun je er bijna zeker van zijn dat de lichtregelaar/controller kapot is!
Nu hoor ik je denken dat ik niet helemaal lekker ben, maar bovenstaande foto is echt geen CDI, maar een lichtregelaar!
Deze lichtregelaar dimt het licht wanneer de motor op stationair toerental draait. Het is niet precies duidelijk waarom dit wordt gedaan, maar Kymco zelf geeft aan dat het is om te voldoen aan de Euro 2-norm. Minder vervuiling wanneer de motor stationair draait!? (oude koeien met een irritant en nutteloos maar vooral duur kastje dus!)
Qua OEM part is dit onderdeel best wel prijzig te noemen maar er zijn tegenwoordig ook goedkopere alternatieven verkrijgbaar. Of deze goed werken en (ook) beter bestand zijn weet ik niet. Maar je kunt ook best zonder dat onding! Het vervelende is, is dat deze regelaar in verbinding staat met de CDI zodat deze precies weet hoeveel RPM de motor draait.
Om de lichtregelaar te omzeilen en de kabelbedrading niet te wijzigen, kan men een 8 mm (buitenmaat gemeten) "vorkkaansluiting" in de stekker steken die naar de controller loopt/gaat.
Doe dit 2x zodat de blauwe en witte draad apart met elkaar verbonden zijn.
Zorg ervoor dat de aansluitingen goed in elkaar vallen/knellen i.v.m. een goede geleiding!
Er blijven nu 3 draden/kabels over met aansluitingen van de CDI, de massa/aarding en 12V van de accu via het contaktslot. Om het allemaal mechanisch stabiel te krijgen en kortsluiting naar sommige metalen onderdelen te voorkomen, werk je het af met wat speciale tape en/of krimpkous!
Deze draden/aansluitingen zijn nu niet meer noodzakelijk in het circuit dus kan je voorgoed vaarwel zeggen tegen dit achterlijke kastje!
Deze specifieke lichtregelaar komt men tegen op de:
Kymco Super 8 50cc 2 takt 2007/2009
Kymco Super 8 50cc 2 takt vanaf 2009
Kymco Super 8 50cc t/m 2018 4 takt Euro 2