De gasnaald valt aan de bovenkant in de sproeierbuis. Aan de onderkant van deze sproeierbuis zit de sproeier.
De vorm en de hoogte van de gasnaald bepaald hoeveel benzine er langs kan stromen. Als je gas geeft beweegt de naald met de luchtschuif mee omhoog en zal meer benzine doorlaten.
Door het clipje op de gasnaald te veranderen, en de gasnaald dus verder of minder ver in de sproeierbuis te laten vallen, bepaald je de hoeveelheid benzine welke doorgelaten kan worden ten opzichte van de luchtschuif.
Bij volgas is de gasnaald zo goed als volledig uit de sproeierbuis en heeft dan vrijwel geen invloed meer. Hij is echter wel bepalen voor de mengverhouding van geen tot volgas.
Je bepaald eerst welke sproeier je ongeveer nodig hebt door volgas te rijden, en aan de hand van de bougiekleur te bepalen of je te arm of te rijk rijdt. Vervolgens bepaal je of je met kwartgas, halfgas, en alle andere standen, of hij daar ook de juiste verhouding krijgt. Dankzij de luchtstelschroef waarmee je vooral onderin de lucht kan regelen, is er niet maar één combinatie de perfecte, maar zijn er meerdere mogelijkheden
Een spitse (A11) en een stompe (A27) Dellortho gasnaald.
Bij bijvoorbeeld half gas zal de spitsere naald meer benzine doorlaten dan de stompe. Omdat deze daar smaller is.
De vorm en de hoogte van de gasnaald bepaald hoeveel benzine er langs kan stromen. Als je gas geeft beweegt de naald met de luchtschuif mee omhoog en zal meer benzine doorlaten.
Door het clipje op de gasnaald te veranderen, en de gasnaald dus verder of minder ver in de sproeierbuis te laten vallen, bepaald je de hoeveelheid benzine welke doorgelaten kan worden ten opzichte van de luchtschuif.
Bij volgas is de gasnaald zo goed als volledig uit de sproeierbuis en heeft dan vrijwel geen invloed meer. Hij is echter wel bepalen voor de mengverhouding van geen tot volgas.
Je bepaald eerst welke sproeier je ongeveer nodig hebt door volgas te rijden, en aan de hand van de bougiekleur te bepalen of je te arm of te rijk rijdt. Vervolgens bepaal je of je met kwartgas, halfgas, en alle andere standen, of hij daar ook de juiste verhouding krijgt. Dankzij de luchtstelschroef waarmee je vooral onderin de lucht kan regelen, is er niet maar één combinatie de perfecte, maar zijn er meerdere mogelijkheden
Een spitse (A11) en een stompe (A27) Dellortho gasnaald.
Bij bijvoorbeeld half gas zal de spitsere naald meer benzine doorlaten dan de stompe. Omdat deze daar smaller is.