GY6 4-takt Keihin PZ16/PZ26 Caferacer/Raw
Afhankelijk van de stand van de gasschuif hebben verschillende onderdelen invloed op het mengsel:
Grofweg:
> Stationair mengsel wordt ingesteld met de stationair sproeier en de stationair gasschroef.
> Het tussengebied doet de gasnaald
> Volgas gaat via de hoofdsproeier.
Carburateur afstellen
1. Zet de naald op de 1 na laagste stand (1 na bovenste groefje).
2. Draai de luchtschroef helemaal in en dan 1,25 slag uit. Indien nodig de stationair schroef indraaien zodat de motor blijft lopen.
3. Rondje rijden tot de motor op bedrijfstemperatuur is.
4. Stel de luchtschroef tot het stationair toerental zo hoog mogelijk is.
5. Stationairschroef terug draaien en nog eens proberen zo hoog mogelijk stationair te laten lopen. Je zal dan zelden meer dan een kwartslag afwijken van de beginafstelling.
6. Een stuk volgas rijden, motor op volgas uitzetten met de dodemansknop en bougie lezen. Een te witte bougie is een te kleine hoofdsproeier. Een te zwarte is een te grote hoofdsproeier. Stotteren bij volgas is een te grote sproeier (en niet te klein zoals vaak wordt gedacht). Herhalen tot je de juiste sproeier hebt.
7. Procedure herhalen op halfgas en 3/4 gas. Bougie lezen, en hierop de naald omhoog of omlaag zetten (dat hoeft zelden, soms bij een luide pijp in combinatie met open filter).
De stationair sproeier hoeft ook zelden aangepast te worden. Sproeier 35 uit een normale 50cc carb werkt meestal. Van uitgaande: schone vlotterbakken, schone tanks en schone kraantjes. Ook van vlakke pakkingvlakken, isolators zonder barsten en sproeiers en kanalen en zijgaatjes van sproeiers en buizen die goed doorgeprikt (dus niet doorgeblazen) zijn. Zorg dat dat eerst in orde is.
Vuistregel voor sproeiermaten
50cc 10mm: 65
50cc 16mm: 75-82
70cc 10mm: 65-70
70cc 16mm: 75-80
70cc 20mm: 80- 85
90cc 16mm: 78-85
90cc 20mm: 82-94
De Keihin manual (de PZ26 lijkt het meeste op de PZ16):
pz_carb_tuning_manual.pdf
Afhankelijk van de stand van de gasschuif hebben verschillende onderdelen invloed op het mengsel:
Grofweg:
> Stationair mengsel wordt ingesteld met de stationair sproeier en de stationair gasschroef.
> Het tussengebied doet de gasnaald
> Volgas gaat via de hoofdsproeier.
Carburateur afstellen
1. Zet de naald op de 1 na laagste stand (1 na bovenste groefje).
2. Draai de luchtschroef helemaal in en dan 1,25 slag uit. Indien nodig de stationair schroef indraaien zodat de motor blijft lopen.
3. Rondje rijden tot de motor op bedrijfstemperatuur is.
4. Stel de luchtschroef tot het stationair toerental zo hoog mogelijk is.
5. Stationairschroef terug draaien en nog eens proberen zo hoog mogelijk stationair te laten lopen. Je zal dan zelden meer dan een kwartslag afwijken van de beginafstelling.
6. Een stuk volgas rijden, motor op volgas uitzetten met de dodemansknop en bougie lezen. Een te witte bougie is een te kleine hoofdsproeier. Een te zwarte is een te grote hoofdsproeier. Stotteren bij volgas is een te grote sproeier (en niet te klein zoals vaak wordt gedacht). Herhalen tot je de juiste sproeier hebt.
7. Procedure herhalen op halfgas en 3/4 gas. Bougie lezen, en hierop de naald omhoog of omlaag zetten (dat hoeft zelden, soms bij een luide pijp in combinatie met open filter).
De stationair sproeier hoeft ook zelden aangepast te worden. Sproeier 35 uit een normale 50cc carb werkt meestal. Van uitgaande: schone vlotterbakken, schone tanks en schone kraantjes. Ook van vlakke pakkingvlakken, isolators zonder barsten en sproeiers en kanalen en zijgaatjes van sproeiers en buizen die goed doorgeprikt (dus niet doorgeblazen) zijn. Zorg dat dat eerst in orde is.
Vuistregel voor sproeiermaten
50cc 10mm: 65
50cc 16mm: 75-82
70cc 10mm: 65-70
70cc 16mm: 75-80
70cc 20mm: 80- 85
90cc 16mm: 78-85
90cc 20mm: 82-94
De Keihin manual (de PZ26 lijkt het meeste op de PZ16):
pz_carb_tuning_manual.pdf