This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.
Aangepaste torque driver een nuttige toevoeging aan je scooter?

Wat is een torque driver?

Torque = koppel
De achterpoelie die de gehele koppeling aandrijft. De voorste helft van de poelie zit over de as van de achterste helft geschoven. Normaal zou dit vrij rond kunnen draaien en in/uit elkaar kunnen schuiven. Dankzij de spiebaan en het pennetje (spie) dat erin zit kan de voorste helft maar op 1 vaste manier schuiven. Hij zit als het ware op rails.

Wat doet een aangepaste torque driver?
Bij een standaard koppeling heeft de voorste poeliehelft meestal een knik in de spiebaan:

Zoals je ziet is de spiebaan schuin. Dit betekent dat je de twee helften niet recht uit elkaar kan trekken. De voorste helft draait ten opzichte van de achterste helft.De knik zorgt voor een onregelmatig toerental bij acceleratie. Geen drukveer kan deze onregelmatigheid laten verdwijnen.


Spiebaan
Omdat de helften van de poelie ten opzichte van elkaar moeten draaien is het erg lastig om de snaar naar binnen te trekken. De snaar kan niet zomaar 'zakken' maar moet tussen de ten opzichte van elkaar draaiende helften door. Deze draaiing zorgt namelijk voor een heleboel extra wrijving en dus 'weerstand' tijdens het naar binnen trekken. Deze extra weerstand komt bovenop de druk die de drukveer uitoefent. Zonder de extra weerstand van de verdraaiing zou de snaar in no time naar binnen vliegen. Als de draaiing continu hetzelfde was zou er niets aan de hand zijn en waren alle scooters heeel makkelijk af te stellen. Maar helaas...de standaard achterpoelie heeft een spiebaan met een knik erin! De vario bestaat net als de poelie uit 2 helften met een schuin loopvlak. Echter kan de vario in tegenstelling tot de poelie wel 'recht' uit elkaar. Als de motor bij de 40-50km/u zover terugzakt in toeren dat hij 'blijft steken' en zo weinig toeren maakt dat hij geen kracht meer levert, kun je wat lichtere rollen proberen. Maar de beste oplossing is een torque driver monteren met rechte spiebaan, dus zonder knik erin. Deze heeft een gelijke draaiweerstand over het hele bereik. Het toerental blijft stabiel en er zit geen deuk meer in het vermogen. Met name na het wegrijden uit stilstand of vanaf lage snelheden accelereer je beter.

Polini/Malossi/Doppler vario's zijn al berekend op een rechte spiebaan. Monteer je deze vario's met de standaard achterpoelie met knik in de spiebaan, dan stijgt de snaar in het eerste stuk minder snel omdat de weerstand in de achterpoelie in het begin hoger is stijgt het toerental. Wat je merkt is bijvoorbeeld: van 20-40km/u is het toerental vrij hoog en daarna zakt het in. Dit is de belangrijkste oorzaak van dips met race vario's. Dit is niet te verhelpen met een zwaardere drukveer!

Howto stap 1
  • Verwijder koppelingshuis
  • Koppeling/segmenten losmaken
Stap 2 Voorste poeliehelft eraf halen.

Stap 3 Torque driver monteren.

Verwijder de huls (zit strak om de poelie!!).




Verwijder de geleiders met een punttang



Poelie eraf halen



Stap 3 Torque driver monteren




Op de poelie schuiven




Geleiders terugplaatsen



Spiebaan invetten


O-ringen bevestigen




Huls terugplaatsen



Let op:

De Malossi torque driver beschikt over 2 sets spiebanen met elk een andere hoek. De scherpste hoek voor meer acceleratie:

Monteren Malossi torque driver


Thanks @Aidix HowTo: Diploze Minarelli vario setup
Author
arkAC
Downloads
3
Views
2,613
First release
Last update
Rating
0.00 star(s) 0 ratings

More resources from arkAC