Zundapp Famel KS50 Super

jeffrey16

Aprillia RS50 Custom Naked | Zundapp KS50 Super
hallo daar lezer,

ik heb laatst een prachtige Zundapp Famel KS50 Super gekocht die al helemaal gereviseerd was door enevandere matton.
die zou volgens het boekje helemaal opnieuw volgens de eisen van famel opgebouwd zijn, nou helaas was dit dus niet jammer matton, ik bedoel het waren de kleine dingetjes zoals boutjes invetten en de kabelboom niet eens gesoldeerd maar ''gebeunt'' met DUCTAPE. en ook de voorvork was nogsteeds lek en het remmerij maar laat ik daar maar niet meer over zeiken dat heb ik lekker zelf fatsoenlijk gemaakt.
het blok was helemaal gereviseerd nieuwe bak, race krukas noem maar op......

Setup:
eurocilindro 50cc snel
17mm carburateur
twv: weet ik zo niet
5-bak
kokusan 12v ontsteking
geen membraan

het blok was na de revisie al 150km ingereden en ben hem nog aan het inrijden, ik heb nu 181 erop staan maar ik voel dat hij niet zo lekker loopt ik denk zelf mischien aan een grotere carburateur (19mm) of een (21)
ik wil graag even weten welke carburateur ik moet pakken.


 

Attachments

  • Screenshot_20180221-110053.png
    Screenshot_20180221-110053.png
    702.7 KB · Views: 5
Advertisement - register to remove this

Leuk !!! Mijn eerste brommer was ook een ks50 en daar heb ik wat aan afgesleuteld :p
Mooi kleurtje heb je ook !

Maar on topic een 50 snel zou het prima moeten doen met een 17 mm.
Grotere carb zou je denk ik niet heel veel winst opleveren zonder carter en cilinder verder te tunen.
Is dat ook een snel uitlaatje ?
Standaard uitlaat zou wat te veel tegendruk op kunnen leveren.

Heb wel het idee dat je nogal hoog toeren draait in zn 5 en makkelijk nog 1 of 2 tandjes zwaarder kan met tandwielen.
Moeilijk in te schatten van een filmpje natuurlijk.
 
Leuk !!! Mijn eerste brommer was ook een ks50 en daar heb ik wat aan afgesleuteld :p
Mooi kleurtje heb je ook !

Maar on topic een 50 snel zou het prima moeten doen met een 17 mm.
Grotere carb zou je denk ik niet heel veel winst opleveren zonder carter en cilinder verder te tunen.
Is dat ook een snel uitlaatje ?
Standaard uitlaat zou wat te veel tegendruk op kunnen leveren.

Heb wel het idee dat je nogal hoog toeren draait in zn 5 en makkelijk nog 1 of 2 tandjes zwaarder kan met tandwielen.
Moeilijk in te schatten van een filmpje natuurlijk.
ja het tandwiel voor gaat denk ik 2 tandjes groter nog, en hij trekt aardig snel maar ik denk dat als ik een grotere carb erop leg en groter tandwiel dat ie het nog beter doet? ik heb de standaard pijp erbij gekregen maar er zit een expansie pijp op, ja hij loopt wel wat raar alsof hij valse lucht krijgt maar dat is het niet.
de monteur waar ik heen ga zei dat hij de squish kleiner ging maken voor nog meer power onderin.
maar wat ik raar vind is op mijn aprillia zit standaard een 17,5 op en op deze zat een 12 mm op is dat niet raar?
 
Een 12 mm bing was vroeger standaard en zundapp , kreidler , puxh en tomos etc hadden allen standaard de 12 mm.
Tegenwoordig is 17 of 17.5 standaard.
Waarom zou je meer power onderin willen met een schakel , je houdt m met optrekken toch hoger in toeren met de koppeling.
Je wilt juist winst in hoger toerengebied en dus maximale flow door die 50 snel cilinder.
Begin idd eens met andere tandwiel en ga van daar uit zoeken wat best werkt.
 
Een 12 mm bing was vroeger standaard en zundapp , kreidler , puxh en tomos etc hadden allen standaard de 12 mm.
Tegenwoordig is 17 of 17.5 standaard.
Waarom zou je meer power onderin willen met een schakel , je houdt m met optrekken toch hoger in toeren met de koppeling.
Je wilt juist winst in hoger toerengebied en dus maximale flow door die 50 snel cilinder.
Begin idd eens met andere tandwiel en ga van daar uit zoeken wat best werkt.
ja met die 50cc snel hij trekt niet heel ver door in zijn toeren dus ik denk langere tandwiel verhouding en met dat squish gebeuren laat ik wel aan die monteur over (30 jaar ervaring).
 
Ach en wee, nostalgie op z'n top hier lees ik.. :cool:
Ben ook een oude veteraan wat dat betreft, 28 jaar geleden de trotse bezitter van een Kreidler RMC's.
Met heel veel leuke onderdelen.....

Maar goed, ik denk ook dat een grotere carburateur niet zoveel verbetering zal brengen
Op de oude Kreidler van moi was het ook maar een 17mm welke ruim voldoende was op een alu 50 snel.
Ben dus ook van mening dat de tandwielverhouding anders moet..., dit is echter makkelijk praten van mij want de uitlaat speelt immers ook nog een belangrijke rol in deze.

Ik heb echter maar zeer kort gereden met een dergelijke setup i.c.m. een fluisterpijp op mijn oude brommert.
Daarna een combinatie van Gebben en Van Veen onderdelen op mijn nieuwe blok gemonteerd.
Dit motorblok was echter direct uit Duistland vandaan en special gebouwd met een vijfbak.
Uiteraard voorzien van veel onderdelen uit de racewereld (inclu dikke 70cc Breitwand) welke toen der tijd geweldig was en een dikke 19mm carburateur. God mensen wat een geweld kwam er los, eerste keer trok ik de achterbrug gewoonweg krom. Nieuwe (zwaardere) laten maken en vol gaan!!

120/135 km ging het met die krengen joh, idem dito met de dappies. Niemand kon eraan tippen wat dat betreft...heerlijk! Ben benieuwd naar het resultaat en zie ook gelijk dat ik wat afdwaal..., sorry hiervoor:oops:

Maar goed, de squish is wel belangrijk alsmede een elektronische ontsteking.
Moest ten der tijd ook die van m'n Kreidler aanpassen/vervangen om het geweld aan te kunnen...
Als de monteur echt 30 jaar ervaring heeft moet het goed komen...
Heb zelf ruim 20 jaar ervaring maar heb ook nog 2 oudere broers die ook flink wat know how hebben op het gebied van oudere brommers. Niet dat dit er toe doet, maar is altijd makkelijk om op terug te vallen voor enige info. (heeft mij vaak geholpen in vroeger dagen)
 
ja met die 50cc snel hij trekt niet heel ver door in zijn toeren dus ik denk langere tandwiel verhouding en met dat squish gebeuren laat ik wel aan die monteur over (30 jaar ervaring).

Voor de duidelijkheid met langere tandwiel verhouding gaan toeren omlaag niet omhoog.

Dat het cilindertje niet hoog in toeren wil kruipen komt door de flow waar ik eerder over sprak.
Een goede flow krijg je door carter op juiste wijze te bewerken en de cilinder te mappen en poorten te verbreden en het geheel te stroomlijnen.
Een grondpakking die klein stukje uitsteekt in de spoelpoorten bijvoorbeeld kan al heeeel remmend werken.
Dit fijntunen tesamen met een goede carb en uitlaat kan veel pk's opleveren.
Dit heeft verder niks met de squish te maken al word daar gelijkertijd normaal uiteraard ook naar gekeken en is zeker niet onbelangrijk maar het zijn verschillende dingen.

Ook de racekrukas kan grote invloed op de werking van de 2takt hebben, indien het volume van de krukas te klein of groot is werkt dit ook weer tegen.
Zelf vind ik dat een racekrukas onder de 70cc in meeste gevallen geen voordelen opleverd en soms juist tegen kan werken.
Alles moet in balans zijn en dat is echt nog een hele kunst.
Er zijn complete boeken over geschreven maar goed ik wilde je iets meer uitleg over je 2takt motortje geven hopelijk heb je er wat aan :p
 
Voor de duidelijkheid met langere tandwiel verhouding gaan toeren omlaag niet omhoog.

Dat het cilindertje niet hoog in toeren wil kruipen komt door de flow waar ik eerder over sprak.
Een goede flow krijg je door carter op juiste wijze te bewerken en de cilinder te mappen en poorten te verbreden en het geheel te stroomlijnen.
Een grondpakking die klein stukje uitsteekt in de spoelpoorten bijvoorbeeld kan al heeeel remmend werken.
Dit fijntunen tesamen met een goede carb en uitlaat kan veel pk's opleveren.
Dit heeft verder niks met de squish te maken al word daar gelijkertijd normaal uiteraard ook naar gekeken en is zeker niet onbelangrijk maar het zijn verschillende dingen.

Ook de racekrukas kan grote invloed op de werking van de 2takt hebben, indien het volume van de krukas te klein of groot is werkt dit ook weer tegen.
Zelf vind ik dat een racekrukas onder de 70cc in meeste gevallen geen voordelen opleverd en soms juist tegen kan werken.
Alles moet in balans zijn en dat is echt nog een hele kunst.
Er zijn complete boeken over geschreven maar goed ik wilde je iets meer uitleg over je 2takt motortje geven hopelijk heb je er wat aan :p
nee dat hoeft ookal weer niet, hij staat bij een monteur die al 30 jaar ervaring heeft maar ik zat zelf te denken aan een 20mm mikuni omdat als hij stationair loopt is het bropp brooop brooopp en daarnaa komt hij pas in zijn toeren terwijl dat bij andere niet is. dus ik zat te denken aan een 20mm mikuni
 
Tja als je gevoel dat zegt probeer je t toch gewoon , of overleg het met die monteur en zie wat hij denkt.
Het zou ook kwestie van afstelling kunnen zijn met sproeier en lucht dat ie net niet lekker oppakt.
Een 20 mm op een 50 snel zonder tuning lijkt mij overkill maar wie weet mss kan cilindertje t hebben.
Zelf sleutel ik inmiddels ook al zo'n 27 jaar aan brommers en heb er ook wel wat gevoel mee.
Anyway leuk projectje heb je zo, hou ons op de hoogte van de ontwikkelingen :)
 
Tja als je gevoel dat zegt probeer je t toch gewoon , of overleg het met die monteur en zie wat hij denkt.
Het zou ook kwestie van afstelling kunnen zijn met sproeier en lucht dat ie net niet lekker oppakt.
Een 20 mm op een 50 snel zonder tuning lijkt mij overkill maar wie weet mss kan cilindertje t hebben.
Zelf sleutel ik inmiddels ook al zo'n 27 jaar aan brommers en heb er ook wel wat gevoel mee.
Anyway leuk projectje heb je zo, hou ons op de hoogte van de ontwikkelingen :)
ja ik zal jullie zeker op de hoogte houden van hoe en wat ik ga zo de monteur even bellen wat hij ervan denkt.
maar eerst ga ik hem helemaal inrijden.
 
Back
Top