Zuigerveren

Aidix

Well-Known Member
Het is algemeen geaccepteerd dat bredere poorten meer 'schade' aanrichten aan zuigerveren. Vaak wordt gesproken over 'happen'. Je ziet het al voor je: de veer buigt in de poort en crasht in volle vaart tegen het poortdak aan.

Dan nu de praktijk: Als je de verandering in speling opmeet dan merk ik dat je bij een poort van 36mm breedte op de map slechts iets van 0.01mm extra slotspeling krijgt. (met het slotje uiterst links, zodat hij maximaal in de uitlaatpoort kan buigen)
Zelfs als je de veer hard in de poort duwt verandert de speling niet zichtbaar. Van echt ergens tegen het poortdak aan knallen kan dus simpelweg geen sprake zijn. Die enorme bevel die bepaalde mensen zo graag aanbrengen heeft ook weinig zin, als de veer echt 1mm in de poort buigt zodat hij over het schuine randje netjes terug wordt geduwd ligt hij toch al in 2 stukken.

Het lijkt mij aannemelijk dat er een andere rede moet zijn voor schade aan zuigerveren die normaal aan 'happen' wordt toegeschreven. Iets als metaalmoeheid, na tig miljoen keer 0.01mm te zijn gebogen ontstaat er een zwakke plek in de veer waarop hij breekt. Wie heeft hier een visie op?
 
Advertisement - register to remove this

mja , mijn visie is dat hoe breder de poort hoe meer de zuiger erin valt alsware (sterk overdreven) , je hebt immers te maken met een gat , hoe groter het gat hoe meer kans dat ie de kant van het gat op gaat , nu zal die imo niet mega ver in de poort zakken (je hebt immers nog een slip enzo) maar als ie m net pakt kan het wel misgaan , wat ik ook heb vernomen is dat een te korte uitlaat(bocht) en of te groote diameter bocht ook invloed kan hebben op happen van de zuiger...

en met Athena cilinder voor MT en Zundapp verdwenen gewoon stukken zuiger , maar dat komt imo door de slechte zuigers die bij die kits zitten (of veren)
 
1 ding,

Metaal moeheid treed pas op bij een bepaalde buiging,

bij een buiging van 0.01mm zal hij dus gewoon terug veren.




+ plus nog eens een x, is dat zuigerveren maar iets kunnen buigen, maar ook maar iets te ver dat ze dan breken.
 
Als je een cilinder met zuiger erin horizontaal houd en dus tegen de bolling van de zuiger aan kijkt zit aan de onderkant de uitlaatpoort. hoe breder deze poort hoe meer de onderkant vande zuiger in contact komt met warm gas dat er langs stroomt als de uitlaatpoort opent en hoe meer hij uitzet. Dit heeft met slijtage te maken. Niet echt een antwoord op je vraag, maar misschien wel iets dat mee speelt.
 
Back
Top