Zuigerveer vijlen (slotspeling vergroten)

r0bert said:
Ik heb nog nooit me slotspeling gecontroleerd , mag toch wel verwachten als ik een nieuwe cilinder van 300+ koop dat Malossi het wel gecontroleerd heeft.:rolleyes:

En het is nog nooit kapot gelopen :p
Sorry dat ik het zeg, maar dit is exact waar ik op doelde toen ik zei: Omdat er teveel n00bs met dure spullen omgaan alsof het speelgoed is?

Er zit gewoonweg een gebruiksaanwijzing bij je cilinder waar het in staat.
Malossi maakt 1 type zuigerveer voor speed, die is geschikt voor een 0 zuiger, maar ook voor een A, B, C, enz.
Waar de veer voor een C zuiger goed is, is hij dat niet voor een A, even bijwerken dus. Als Malossi nu ook nog 4 verschillende veren per type zuiger moet gaan maken kan je er op rekenen dat elke cilinder nog 50,- duurder word.
 
Ik snap ook niet dat zo veel mensen dit soort dingen niet opmeten. Het is echt een fluitje van een cent om het even te checken en het kan je gewoon veel rotzooi besparen. Ik doe het bij alle cilinders die ik monteer.
 
Maar het is toch zo dat als je een nieuwe cilinder hebt, dat het goed dan goed staat. Alleen als je een nieuwe zuiger haalt, dat je het dan ff moet controleren!
 
Ook bij een nieuwe cilinder moet je het altijd controleren. Niet alleen als je een nieuwe zuiger in je cilinder zet.
 
Mja zal allemaal wel dan :p
Ik heb er nog nooit problemen gehad en me cilinder ligt er nu af en die ziet er nog perfect uit :)
 
Mol heeft gelijk ik kreeg ook een brief bij mijn mhr speed dat ik de slot spelling moest controleren, maar is die slot spelling bij alle cilinders dan 0,15?
 
Mol, ik denk dat hier het verschil tussen normale straatmensen en grootverbruikers optreed.
Als je dus max 5 keer per jaar een andere zuiger oid monteert, dan is de kans kleiner dat er wat mis gaat natuurlijk.

Maar Mol, ik en andere groot verbruikers komen (zeker in de race) een hoop fouten tegen die grote gevolgen kunnen hebben.

dan doel ik op, variobus lengte, slotspeling, zuigerveergroef in de zuiger enz.
 
Bij mij zat er een brief bij waar in een paar punten stonden waar ik op moet letten, de brief was van anglodutch zelf en cilinder had ik deze jaar nog gekocht.
 
dani said:
Mol, ik denk dat hier het verschil tussen normale straatmensen en grootverbruikers optreed.
Als je dus max 5 keer per jaar een andere zuiger oid monteert, dan is de kans kleiner dat er wat mis gaat natuurlijk.

Maar Mol, ik en andere groot verbruikers komen (zeker in de race) een hoop fouten tegen die grote gevolgen kunnen hebben.

dan doel ik op, variobus lengte, slotspeling, zuigerveergroef in de zuiger enz.
Weinig aan toe te voegen. De verschillen zijn er, maar idd. Op een racejaar vervang je soms 3, 4, 5x een vario. De verschillen merk je gewoon als je met zulke kleine marges werkt. Voor een straat/project scoot gaat dat eigenlijk al niet op. Die rijden lekker met dezelfde vario door omdat het ding toch nooit van ze leven veel km's zal maken of omdat ze hem door gebrek aan ervaring oid gewoon laten zitten ook als hij eigenlijk aan vervanging toe is.
 
Het gaat ook niet alleen om jou Enrico :*
Maargoed, ik vind het iets wat je altijd moet controleren, ook bij montage van een std. cilinder. Wie het nog nooit heeft gedaan komt er misschien vanzelf een keer achter. Misschien ook niet.
De laatste 10 zuigers die ik in speed cilinders heb gezet heb ik er maar bij 1 de veer hoeven bewerken. Dat kan mzzl zijn, het kan ook niet zo vaak voorkomen. Wie zal het zeggen, mij is het iig niet een kapotte cilinder oid waard.
 
Is het alleen van belang die speling te controleren als je wat meer met vermogens bezig bent?
Had hier nog nooit van gehoord en heb hier ook niet op gelet toen ik een nieuw zuigertje met veertjes in mn std 50cc propte.

En als de speling te klein is.. of de zuigerveer te groot, dan krijg je dat ding toch gewoon niet je cilinder in?
En als de speling te groot is, dan zijn de zuigerveren toch te klein? En neem aan dat ze niet te kleine veertjes met je zuiger meegeven :?
 
Als de speling te klein is gaat je zuigerveer klemmen als hij warm word wat als gevolg heeft dat hij warm/vastloopt oid.
Een te kleine veer zorgt ervoor dat hij gaat lekken bij het slotje wat je weer vermogensverlies oplevert.
En het gaat hier om tienden en hondersten millimeters, voordat mensen denken dat ze het met een ijzerzaag wel even kunnen aanpassen :p
En of het altijd van belang is. Je leest hier zelf dat er genoeg zijn die het niet controleren waarbij het altijd goed gaat. Ik persoonlijk controleer het altijd, ik heb door een te kleine slotspeling weleens een cilindertje kapot zien gaan. De 2 minuten die het duren om het te controleren wegen niet op tegen het vervangen van een cilinder, ook al is het een std. exemplaar.
 
kan er iemand hier uitleg over geven hoe je zoiets opmeet. ik neem aan dat je je zuiger met de zuigerveer erom in de cilinder naar boven duwd en dan kijkt hoeveel mm er bij de slotpen over blijft ofzo.
 
Back
Top