Zuigerveer vijlen (slotspeling vergroten)

Fokke

Well-Known Member
Vanmiddag even nieuwe zuigerveren gehaald voor mijn gilardoni 50 (hele oude alu cil, std. voor RV4 blok). Na 15 km fietsen naar de dichtbijzijnde brommerboer neemt de man mijn zuiger in de handen en zegt dat ik die veertjes moet hebben. Ik vertrouwde de man wel, maar na een tweede fietstocht van 15km probeer ik vrolijk thuis mijn veertjes om de zuiger te doen. Ze passen om de zuiger, het leek allemaal goed te passen. Was dus niet zo, ze zijn +- 0.3 mm te groot. Wanneer ik namelijk enkel de veer in de cilinder stop zie ik dat de beide slotjes van de veer (die over dat puntje van de zuiger vallen) net over elkaar heen zitten (+- 0.3mm). Zal ik die fractie eraf vijlen en een slotspeling van ongeveer 0.5mm maken, of morgen gaan kijken of de man nog andere veertjes heeft?
 
Advertisement - register to remove this

ik zou als ik jouw was kijken voor andere veertjes, het zal echt niet lukken precies over zoveel mm eraf te halen dat het precies past:) dat is zoo moeilijk..
 
ik zou er niet aan gaan vijlen....aan de uiteindes zit toch ook een soort rond inhammetje die over dat pinnetje vallen, als je eraan gaat vijlen lijkt me dat die dan weg zijn
 
mhr#27 said:
Hmm, dan ben jij (en volgens jou die vele anderen) waarschijnlijk niet met serieus vermogen bezig.

hoe kun je dat nou vertellen, als ik onder andere ook mensen die met serieus vermogen bezig zijn, er nog nooit over horen spreken? :X :rolleyes:
 
Weet er ook niet zoveel van hoor, indd mhr27 , kheb hier op 't forum wel gelezen dat er meer mensen zijn die wel degelijk aan hun zuigerveertjes zitten te veilen ;). Kan me er ook wel iets bij voorstellen dat je die speling kleiner wilt hebben dan de 0.6 mm die meestal gehanteerd word (correct me if I'm wrong) en dan een iets te grote zuigerveer gaat zitten vijlen, aangezien je dan minder compressie verlies hebt wanneer je rond de 0.2 mm zit. (meer vermogen) (Natuurlijk wel meer gezeik wanneer de veer bij hitte van de cilinder gaat uitzetten maar goed, zal wel alleen in racerij gebruik worden?)

Maargoed EVG, als ik ga zitten veilen hoef ik niet zoveel te veilen dat ik die "inhammetjes" helemaal weg veil. 0.3mm wegvijlen is erg weinig hoor ;) Maar ik denk toch dat ik indd liever even kijk of die kerel nog andere veertjes heeft waar ik niet aan hoef te klooien.
 
Ik bedoelde dat ik ook slotspelingen controleer en zonodig aanpas. Het lijkt erop dat de zuigeveren die jij hebt niet gemaakt zijn voor jouw cil/zuiger, anders was het verschil niet zo groot denk ik..
Ik zou op zoek gaan naar de goeie:)
 
Joost@aerox said:
Ik doe het ook hoor :)
overigens zou ik hem niet opviujlen naar 0.5, maar naar 0.15 ;)
Volgens malossi is een slotspeling van 0,15 voldoende.
Zelf zet ik hem in mijn luchtkoeler altijd op 0,2, voor de zekerheid.
 
Mja, toch de gazelle maar weer ff uit de schuur halen morgen 8), bedankt iedereen! (--> ik ga dus nieuwe halen ;))
 
dieselmaniac said:
dat moet vanzelf al goed gaan?:$ ik heb nog nooit aan een zuigerveer zitten vijlen, niet veel mensen doen dat hoor mhr#27 :rolleyes:

Dat wil ik niet zeggen Frank, als jij een nieuwe snelle cilinder koopt dan zet je dat er toch ook niet meteen op... Je checkt ook de slotspeling.. Als dit niet okay is dan ga je dat met een vijltje te lijf... En veel mensen hier op het forum hebben een snelle cilinder en ik denk dat een groot deel dit wel controleert voor het monteren...
 
Zo te lezen zijn er een hoop die het niet controleren :p
Het staat bij Malossi cilinders iig duidelijk vermeld in het boekje. Vroeger wel iig, net als de squish bijvoorbeeld. Dat word ook allemaal netjes aangegeven.
 
Slotspeling checken en goed zetten hoort er gewoon bij, net zoals dat je je squish ook checkt en goed zet!

8)
 
Mol said:
Zo te lezen zijn er een hoop die het niet controleren :p
Het staat bij Malossi cilinders iig duidelijk vermeld in het boekje. Vroeger wel iig, net als de squish bijvoorbeeld. Dat word ook allemaal netjes aangegeven.

Ach, waarom denk je dat er zoveel kapot lopen ;)
 
Omdat er teveel n00bs met dure spullen omgaan alsof het speelgoed is? +ralf+

[edit]
Of omdat een aantal mensen hier het slechte voorbeeld geven door zelf ook alles kapot te branden? :X:X
[/edit]
 
Ik heb wel eens gehoord dat je dat vroeger (met Kreidlers enzo) ook moest doen, dat het bijna altijd het geval was dat de zuigerve(e)r(en) te groot was. Altijd heel even met schuurpapiertje overheen, dat de veer goed in de zuiger past (bij het slotje natuurlijk). Dit al van verschillende mensen uit die generatie gehoord :) Maar ik weet niet of het tegenwoordig wat uit maakt, ik hoor er verder ook nooit iemand over.
 
Ik heb nog nooit me slotspeling gecontroleerd , mag toch wel verwachten als ik een nieuwe cilinder van 300+ koop dat Malossi het wel gecontroleerd heeft.:rolleyes:

En het is nog nooit kapot gelopen :p
 
Back
Top