zip '98 elektronica werkt niet meer

R_I_C_O_

Well-Known Member
Hallo,
een tijdje terug toen ik uit school kwam en ik wilde de scooter starten werkte de elektrische start/toeter/knipperlichten niet meer.Ik dacht eerst dat de accu misschien leeg was door het koude weer ofzo, onderweg naar huis ging het benzine en olie lampje soms aan (wat normaal gebeurt als je hem op het contact zet).Nu heb ik de accu spanning eens gemeten maar die is gewoon 13 volt, ook heb ik gekeken of die als ik hem wou starten terug zou zakken in voltage maar dit is ook niet het geval. De zekering is ook niks mis mee ik heb al een paar andere kabels doorgemeten maar daar vind ik ook niks aan.Ik heb ook al een andere accu gebrobeerd maar dit had ook geen zin..
Kan iemand mij misscien helpen waar ik eens naar zou kunnen kijken.

Alvast bedankt
 
Advertisement - register to remove this

draadbreuk in de (geschakelde) plus kabel?

kan dat je ergens een draadje klem tussen je buddy hebt, of ergens anders tussen een kap.
 
als de scooter loopt komt de voltage niet boven de 15 of onder de 13 dus dat zal toch wel goed moeten zitten?..

waar ik wel zojuist ben achtergekomen is dat als ik de multimeter op de + van de startmotor zet en op de - van de accu dat ik weerstand heb is dit de bedoeling??
 
Last edited:
Je accu levert gewoon altijd 12 volt, tenzij je accu kapot is.
Dit heeft niks met de spannings regelaar te maken.

Betreft je lichten, ze gaan niet feller branden naar mate je harder rijd?
 
dan zou het een kabelbreuk moeten zijn maja ik heb toch alles doorgemeten, zou het misschien iets bij de ontsteking kunnen zijn door al het zout op de weg in de winter ofzo?
 
Last edited:
Je moet even niet de blok elektra met de overige elektra door elkaar halen.

Onsteking heeft niets te maken met de dingen die het niet doen bij jou.
Dit is om je blokje te laten starten, iets dat je dus met de kick start doet.

De dingen die het bij jou niet doen hebben allemaal een accu nodig, en een spannings regelaar.

Dus er zijn maar een paar opties waardoor die dingen het niet doen:

1.Spannings regelaar kapot. (komt het meest voor)
2.Accu leeg op kapot.
3.Ergens een los draadje en/of kabelbreuk.
4.Kapotte zekering.

Maar je zegt dat je lichten niet feller gaan branden, dus dan zou je zeggen dat je spannings regelaar nog goed is, want die dient ervoor om de spanning niet te hoog te laten gaan, anders zouden je lampen knappen.

Dus die valt eigenlijk af.
Nou kan het zijn dat hij niet helemaal goed meer werkt, maar daar kom je alleen achter door een andere te proberen.

Je accu is zeker weten vol?

Je zekering moet je ook gewoon even vervangen, kost je misschien 3 euro en dan weet je zeker dat die goed is.

Ik houd het op een kabelbreuk of een losse draad, als de andere opties wel goed zijn dan.
 
hmm ja contact lijkt me ook niet, de accu is zeker weten vol ik heb hem al op alle manieren gemeten. zekering heb ik ook doorgemeten maargoed ik ga idd toch maar eens een nieuwe proberen maar de spanningsregelaar is een beetje duur aangezien ik het natuurlijk niet zeker weet..
 
Back
Top