Zijn knipperlichten verplicht?

devie

Well-Known Member
mijn vraag is of pinkers op een scooter verplicht zijn
in Belgie???

want een vriend van me zei dat het niet verplicht
is maar ik denk van wel..
 
Advertisement - register to remove this

als ze er opzitten moeten ze werken en als je ergens moet afslaan moet je je hand uitsteken. wat daar fun aan is weet ik niet denk dat de meeste het gewoon doen omdat hun brommer er dan "stoerder" uitziet.
 
Volgens mij was het zo dat als ze op het gehomologeerde model zitten (zoals ze uit de fabriek komen) dat ze dan altijd aanwezig moeten zijn....
 
ze zijn niet verplicht volgens de wet.

Enige wat verplicht is is een achterlicht+remlicht, achterreflector en voor max 2 stadslichten en grootlichten
 
pinkers zijn niet verplicht op een bromfiets in belgie
dit is een stukje theorie uit de gratis rijbewijs website
de wetgeving kan je ook vinden op www.wegcode.be, maar ik vind het een zeer moeilijke en omslachtige methode om daar te vinden waar uw bromfiets aan moet voldoen.

DE RICHTINGSAANWIJZERS

Alvorens een manoeuvre of een beweging uit te voeren die een zijdelingse verplaatsing vereist of een wijziging van richting veroorzaakt, moet de bestuurder zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken met de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing of de wijziging van richting uitgevoerd is.

Wanneer het voertuig niet voorzien is van richtingaanwijzers moet de bestuurder zijn voornemen, indien mogelijk, kenbaar maken door een teken met de arm

pinkers zijn dus niet verplicht, maar als ze er op staan moeten het
- er 4 zijn
- moeten alle 4 werken
- je moet ze gebruiken

groetjes
 
Last edited by a moderator:
in NL zijn de voor niet verplicht achter wel als je ze hebt
ik heb er origineel ook 4 opzitten , en nu alleen achter 2, en nooit problemen mee gehad met politie
 
ze zijn niet verplicht volgens de wet.

Enige wat verplicht is is een achterlicht+remlicht, achterreflector en voor max 2 stadslichten en grootlichten

Moet er serieus een reflector op zitten?
Het reflectortje van mijn Aprilia SR mist namelijk..
 
Moet er serieus een reflector op zitten?
Het reflectortje van mijn Aprilia SR mist namelijk..

een reflector OF een reflecterende rand aan de kanten van je velg
als de politie je tegenhoud moet je binnen de week eens langskomen om te laten controleren.... (gewoon op een forum of 2de hands site zoeken)
monteren, naar de politie gaan
wegrijden
weer afhalen en doorrijden....

:winner:
 
een reflector OF een reflecterende rand aan de kanten van je velg
als de politie je tegenhoud moet je binnen de week eens langskomen om te laten controleren.... (gewoon op een forum of 2de hands site zoeken)
monteren, naar de politie gaan
wegrijden
weer afhalen en doorrijden....

:winner:

Plak er wel een keertje eentje bij op als ik weer een bestelling plaats bij een scooterwinkel :)
 
mijn vraag is of pinkers op een scooter verplicht zijn
in Belgie???

want een vriend van me zei dat het niet verplicht
is maar ik denk van wel..

Beste scooter rijders, het is niet verplicht om knipperlichten te hebben!! als ze erop zitten moeten ze werken maar zitten er geen knipperlichten op dan moet je gewoon je hand uitsteken.


print onderstaande tekst uit en wrijf het onder hun neus als jan of truus agent je hiervoor een bekeuring wilt geven.


veel rijplezier


Duidelijker dan onderstaande wetstekst is, kan ik het niet maken.
Jan Labruyere
Verkeerspolitie Zeeland

Regeling voertuigen
Hoofdstuk 5 Permanente eisen

Afdeling 6 Bromfietsen
Artikel 5.6.0
Een bromfiets moet voldoen aan de in deze afdeling opgenomen eisen en wordt beoordeeld volgens de bijbehorende wijze van keuren, waarbij in voorkomend geval bijlage van toepassing is.
§ 10 Lichten, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen




Artikel 5.6.51

Bromfietsen op twee wielen moeten zijn voorzien van:
a. één dimlicht;
b. één achterlicht;
c. één rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig;
d. één remlicht indien de bromfiets een vermogen van meer dan 0,5 kW en een maximumsnelheid van meer dan 25 km/h heeft en in gebruik is genomen na 31 december 2006;
e. één ambergele retroreflector aan de zijkant van het voertuig indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 2006;
f. vier ambergele retroreflectoren aan de trappers voor zover de bromfiets is voorzien van niet-intrekbare trappers en in gebruik is genomen na 31 december 2006.
 
Last edited:
Back
Top