Zelfbouw carter tomos basis

waarom bussen int alu?
bij gewone gegoten blokjes zijn de lagerpassingen ook alu.
ik zeg lagerpassing in alu vrezen :) voorkomt hoop gekloot.
een lagerpassing lijd namelijk niet onder slijtage als je de lagers er maar op de goede manier in zet en dat is niet persen :)

ideën zijn leuk maar ik zou net als de andere mijn cil hori zetten of naar beneden richten :)
zo kun je een uitlaat laten berekenen die bijna recht is :) (zoals ze volgens de formule's dus horen te zijn)

+ dat je het menbraam onder een ideale hoek kunt zetten en een rechtere inlaat kan creëren :) dus als je het tog doet doe het dat goed ga niet een tomos blokje na vrezen want die kun je voor 50 euro nieuw kopen :)

succes
 
Ik ook niet echt, als je kijkt dat de meeste carters van motoren allemaal van een gietlegering zijn, en omdat je nu zelf gaat frezen, heb je al een stuk betere kwaliteit aluminium
 
ja ok ik hoorde van verschillende personen dat het beter was om lagerpassing van ander materiaal te maken, maar als het niet nodig is dan hoeft het ook niet.

scheelt veel tijd en moeite.

@ melf ik denk toch ff na over je hori cil idee.
 
leike said:
Ik ook niet echt, als je kijkt dat de meeste carters van motoren allemaal van een gietlegering zijn, en omdat je nu zelf gaat frezen, heb je al een stuk betere kwaliteit aluminium


idd en je zit dan nog eens met 2 verschillende uitzettingscoefficienten.

Neem een gewoon carter, meet de lagerpassing van die carter op met 3 punten binnenmicrometer of vraag in een bedrijf om je te helpen met een 3d meetbank, bespaart je veel tijd
 
ik zal maandag eens wat gaan inventorren ;)

edit.

hoe zal ik het membraan dan plaatsen, schuin achter de krukas, opening richting spoelers? Of juist meer voor de krukas, en dan ook schuin de spoelers op wijzend.
 
Last edited:
haaks op de cilinder is wat ik zou doen , de plaats van het membraan is nog altijd een discussie punt :p

maar als je toch een blok freest frees er dan gewoon 2 ;)
 
uhm , volgens mij betaal ik dan eeen stuk minder , ik kan volgende keer als ik alu haal wel even vragen wat zo'n stuk moet kosten..

maar is 40mm breed genoeg dan :?
 
ja vraag maar na als je wil.

40 mm zo dik zijn de carterhelften ja, niet veel he. Nou verdubbel het en je hebt 80mm. Nog niet veel :')

edit

wat ik nodig heb is 2 maal:
200x300x40

en 4 maal (of 3)
100x100x50
 
Last edited:
Back
Top