yamaha neo's: elektrische start werkt niet.

hellebeer

Well-Known Member
Ik kocht recent een yamaha neo's uit 1998. De staat van onderhoud is goed, jaarlijks een beurtje gehad. En een km stand van 4114 km bij aankoop.
Alles, incl. het reservelampje voor de benzine werkt, behalve de elektrische start.

De accu is goed, zonder lopende motor werkt de claxon, achterremlicht en richtingaanwijzers. De claxon maakt dan fiks herrie, dus spanning genoeg.
De hoofdzekering is niet doorgebrand.

Als ik de startknop indruk, gebeurd er amper wat. Ik hoor niets dat de startmotor in beweging brengt. Het enige wat ik hoor, is een kleine, zachte tik ter hoogte van de contactsleutel.
Ik heb geen werkplaatshandboek.

Iemand enig idee hoe ik dit systematisch kan oplossen?
 
Advertisement - register to remove this

dan zal of de startmotor kapot zijn of het start relais.

dat laatste is vrij makkelijk te testen door de kabels van de stekker van het relais door te verbinden , als ie dan wel start is het relais kapot , doet ie dan nog niks zal de startmotor defect zijn.

de massakabel moet overigens ook goed en aangesloten zijn.
 
dan zal of de startmotor kapot zijn of het start relais.

dat laatste is vrij makkelijk te testen door de kabels van de stekker van het relais door te verbinden , als ie dan wel start is het relais kapot , doet ie dan nog niks zal de startmotor defect zijn.

de massakabel moet overigens ook goed en aangesloten zijn.

Bedankt voor de reactie.
Ik heb geen bouwtekening van de neo's en weet dus niet waar het startrelais zit.
Als ik het contact aanzet en op de startknop druk, hoor ik een zachte klik in de buurt van de contactsleutel. Moet ik daar ergens her relais zoeken, of bij de startmotor?
Ik neem aan dat een relais min of meer universeel is en dat ik ieder merk gebruiken kan (bv auto)? Uiteraard met inachtneming van de specificaties zoals volt etc.
 
waar het geluid vandaan komt zal het relais zitten dan , even zoeken dus.

als je doorverbind kun je testen of ie rond gaat.
 
Ik heb ook zo'n gelijkaardig probleem gehad.
Echter was de oplossing bij mij dat de massa was losgekomen bij mijn startmotor zelf.
Telkens ik elektrisch wou starten, klikte hij maar meer niet. Toen weer de massa goed aangekoppeld en alles werkte terug perfect.
 
Back
Top