yamaha aerox afstellen

Status
Not open for further replies.

bengel

Well-Known Member
hallo,
ik wil binnen kort bezig gaan met het afstellen van mn scooter want hij pakt hem veeltste laat.(trekt van 0-15 niet snel, lijkt wel alsof die niet goed op toeren komt, en dan ineens pakt die hem en schiet die weg)
als ik mijn scooter ga afstellen in welke volgorde ga je dan te werk?
bijv:
eerst drukveer, dan trekveer, dan rollers.

mijn setup (als dit nodig zou moeten zijn):
malossi 50 cc sport cillinder.
polini high speed vario
17,5mm carb
koppeling ik geloof hebo
momenteel heeft die een gele drukveer.
hoeveel gram rollers weet ik niet.
en ik weet ook niet welke kleur trekveertjes.
maat sproeier 76, dit word 74 omdat die half bruin half zwart is. (ik heb 72 al geprobeert en dit was te klein)

alvast bedankt;)
 
Advertisement - register to remove this

Eerst stel je de carburateur goed af met een warme motor en vervolgens ga je naar de overbrenging.

Drukveer zal ongeveer wel goed zijn.

Vervolgens zou ik eerst kijken om ongeveer het goede gewicht rollen erin te stoppen.

Voor wat ik uit jjou verhaal opmaak mogen er ook wel strakkere trekveren in.

Als het aangrijpen van de koppeling dan goed is kun je misschien iets zwaardere of lichtere rollen nog erin zetten, maar dat kunnen wij van hier ook niet precies zeggen.
 
bedankt voor de snelle reactie:)

even over het afstellen van de carb, mijn vrienden zijden dat je je carb gewoon kunt afstellen met de sproeier(kleiner als die zwart is groter als die wit is) maar uit jou woorden kan ik halen dat ik dus ook met de stationair schroef enzo moet kloten?

en met het afstellen van de trekveertjes, welk merk heeft mooie setjes trekveertjes die qualitatief goed zijn en niet te duur?
 
Dan zou je evt voor Omega trekveren kunnen gaan. Ik zou beginnen met de zilvere, als die te slap zijn de zwarte.

Om je carburateur af te stellen kun je naar de bougie kijken, maar dat is alleen een indicatie. Je moet ook goed voelen wat de motor doet.

Het voornaamste is de sproeiermaat, die is het belangrijkst.

De luchtschroef stel je trouwens als eerste af, die draai je helemaal dicht, en dan precies 1,5 slag weer open. Dan staat die goed en hoef je er niets meer aan te doen.

De gasnaald laat je gewoon in het midden staan.

De sproeiermaat moet je even zelf proberen dan.

En als je dat alles hebt gedaan moet je bij een warme motor de stationairschroef precies zo zetten dat die netjes stationair loopt. That's it.
 
als ik de trekveren ga verwisselen dan moet je toch een koppeling sleutel hebben ofzo? en welke maat past op een aerox.
 
Je hebt een kopelingsblokkeersleutel nodig, en inderdaad maat 24 dop/ring/steeksleutel.
En een goeie dosis gezond verstand. :)
 
ik heb vandaag trouwens wat oude trekveertjes gevonden van polini (blauw) en een drukveer van polini (blauw).

wat ik mij afvraag is met welke trek/druk veren kun je dit vergelijken. (bijv zilver omega ofzo)

deze trek en druk veer zaten bij een variateur (polini high speed)
 
nog 1 klein dingetje welke kleuren trekveertjes van malossi staan gelijk aan omega zwart en zilver, want in de scooterwinkel in emmen(motorino mario) hebben ze geen omega
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top