| XZ-Tuning | Doofus Nrg mc²

Doofus

www.sprintscooter.nl
Ik ga dus een project maken van mijn nrg. Sommige mensen herkennen deze nrg wel van iCE. Ik ruilde hem tegen 2 zipjes. Ik kreeg hem en toen was hij zo:

rechtvoor.JPG


schuinvoor.JPG


achterkant.JPG


er moest nog veel aan gebeuren en ik heb veel snelle onderdelen eraf gehaald en verkocht om hem eerst maar eens normaal rijdend te krijgen. Na heel veel geklooi reed hij eindelijk (nrg had stil gestaan vanaf 1998) na 5 kilometer rijden kwam er een hard fluit geluid uit. De lagers waren net vervangen. Elk onderdeel was vervangen aan de scooter op de kabelboom na. Dus ik de scooter weer kaal gemaakt en ben gaan zoeken. Ik kwam er achter dat degene die de nieuwe lagers erin had gezet de keringen te ver erin geduwd had. Stukjes rubber kwamen in mijn lagers waardoor de lagers na 5 km al gingen fluiten. Afijn, ik de keringen eruit halen en nieuwe erin. Het gefluit werd minder maar het blijft een stofzuiger. Mijn setup was op dit moment: rgd krukas, versleten skf c3 lagers, std 50, yasuni r, polini kutcontrol Vario, std koppeling, polini v snaar, wing bell koppelingshuis van malossi, 17,5mm carburateur, malossi membraan. Met andere woorden BAGGER. Ik haalde hiermee zo’n 115 op de teller niet goed afgesteld. Ik denk zo’n 95 echte. Ik heb zo’n 3000 km hiermee gereden en hij hield het aardig vol. Ik heb in 3000 km alleen een gaskabel hoeven vervangen en verder is er nooit wat mee gebeurd. Hier wat foto’s van een maand geleden:

voorschuinonder.JPG


zijkant.JPG


blok.JPG


Ik ging even geld verdienen voor Spanje want dat had mijn prioriteiten. Ondertussen richtte ik samen met Jurrien (zie projecten > |XZ-Tuning| Zip) |XZ-Tuning| op. We gaven deze naam niet omdat we ons zozeer met tunen en opvoeren bezig hielden maar eerst meer met uiterlijk. (X=extreme Z= Zoetermeer) We hebben een eigen stunt team die zeer professioneel wheelie’s en stoppies kunnen maken. (12 o’clock wheelie). Ik zat dus in een dilemma. Scooter flink opvoeren of scooter ff heel mooi maken. Ik werd gek van de opmerkingen over mc donalds scooter dus besloot ik hem mooi te gaan maken. Ik kon kiezen om dit stap voor stap te doen of alles ineenkeer. Ik koos ervoor om het stap voor stap te doen. Eerst kocht ik een nieuwe onderkuip 2e hands. Ik ben op dit moment bezig met het zagen/frezen/boren van de kappen en carterkap. De scooter gaat Donker Paars/Wit gespoten worden daar waren we het over eens. Veel mensen uit zoetermeer wilde ook bij |XZ-Tuning| ook al stelt het nog niet veel voor omdat we nog in de begin fase zitten. We zijn nu al met 6 scooters bezig ook projecten en die komen hier ook te staan. Ze worden allemaal paars met wit. Zie mijn design: (de kleur paars wordt veel donkerder maar het gaat om het idee)
De Kleuren worden zoals de 2e foto (wheelie*zip, zip sp)


nrgxzt.jpg


jurzip.JPG


Vandaag ben ik officieel begonnen aan het project :). ik heb alle kappen eraf gehaald op de binnenkappen na en ben begonnen met plamuren, schuren, boren, frezen. een aantal dingen zijn al zeer goed gelukt. bij sommige foto's denk je dat het zwaar mislukt is maar dan ben ik net begonnen. let alleen niet op het ontstekingskapje :| maar dat komt ook wel goed.

inspectiekapje.jpg


ontstekingkapjefrezen.jpg


voorkapbewerkt.jpg


ik ben nu bijna klaar met het aanpassen van de kappen. volgende week gaan een aantal kappen naar de spuiter en worden ze paars. zodra ik ze terug heb komen er natuurlijk weer foto's.

Toekomst:
- binnenkappen bewerken
- scooter paars/wit
- XZ-Tuning, Scooting-Online stickers
- Zadelhoes laten maken
- carterkap aanpassen
- carterkap, velgen, remhandles en zijstandaard naar de poedercoater
- voorvorkpoten, koppelingshuis en vliegwiel polijsten
- gaas achter gevreesde dingen
- blok stralen
- nieuwe lagers (skf c3)
- electra maken

16-01-04
ik heb een nieuwe cilinder gekocht. ff voor tijdelijk. ene gilardoni 70cc lc.
ik ga me yasuni dus verkopen en koop dan een 21mm carb.

Gilardoni 70cc alu
dellorto 21mm
oude runner sp pijp
malossi membraan
malossi wing bell
skf c3 lagers
rgs krukas
aangepast std luchtfilter
polini speedcontrol :(

dit moet het dan ff blijven en als het uiterlijk af is begin ik aan de setup.

gilardoni70cil.JPG


gilardoni70wand.JPG



Edit!
Ik heb een runner dd blok zo goed als aangeschaft.
als ik deze binnen heb dan ga ik beginnen met het blokje reviseren. het een en ander overzetten enzo. binnekort meer foto's. blok is erg smerig en die gaat grondig schoongemaakt worden zodra ik hem heb.

Het volgende heb ik ook aangeschaft:(binnekort foto's)
- Runner rempompen op stuur voor en achter
- Braking stalen remleidingen voor en achter
- Nieuwe remklauwen voor en achter
- Doppler PowerBox kreeg ik :)
- Runner dd achtervelg
- michelin pilot sport achterband

runnerDDcartergroot.JPG


runner%20carters%201.JPG


runner%20carters%202.JPG


wat ik nog moet kopen:
- nieuwe lagers en keeringen € 40
- michelin pilot sport banden voor en achter € 60
- voorwiel lagers en keeringen € 14
- nieuwe tap einden € 2
- nieuwe gaskabels € 8
- 21mm dell ortho € 60
- runner carterkap € 25

TO DO:
- blok opbouwen
- velgen naar de coater (wit) € 45
- nieuwe banden erop € 15
- rem systemen installeren

als dit weer in elkaar zit en een beetje rijd en goed remt ga ik verder met de kappen. verder frezen en de gaten in de voorkap worden groter. zodra de kappen naar wens zijn worden ze gespoten. als hji qua uitelrijk een beetje af is ga ik verder met de wegligging:
malossi remschijf voor
malossi remschijf achter
malossi remblokken
polini silent block
fournales achterveer
voorvork olie vervangen

zoals je ziet zijn het behoorlijk prijzige dingen. sommige dingen ga ik 2e hands kopen anders duurt het te lang vind ik. ik ga ook alleen maar GOEIE dingen 2e hands kopen geen troep.

dus het duurt zoals jullie zien nog een paar maanden voordat ik met het blok tunen en snel maken ga beginnen. blijf voorlopig nog met die gila

te koop:
NRG mc² SD achtervelg 13" zo goed als nieuwe deestone band (zwart)
NRG mc² SD Carters onbewerkt incl. vertanding, naafdeksel
NRG mc² carterkap
Rem Handle achter
nog meer std zooi

binnekort meer...
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

ik blijf et raar vinden dat je perse een std pijp erop wilt

maar je nrg ziet er nu al toppie uit, en in XZ kleuren nog 10x beter he :) (was je nog van plan al je kappen samen met de mijne naar de spuiter te brengen, of is dat id verleden tijd ?)
 
Heey word wel een vet ding! herkenbaar zo in die kleure... :) wist je btw dat je ook een runner voorvork erin moet hebben als je een runner voorwiel wil? en je moet een stuk van je frame afslijpen... noujah weet je wat je te wachten staat ;)
kweet dat omdat een vriend van mij dat ook heeft... Maarja veel succes ermee!!
vet gedaan trouwens met die gaten in je voorkap :)
 
Originally posted by ZwolleEvert
Heey word wel een vet ding! herkenbaar zo in die kleure... :) wist je btw dat je ook een runner voorvork erin moet hebben als je een runner voorwiel wil? en je moet een stuk van je frame afslijpen... noujah weet je wat je te wachten staat ;)
kweet dat omdat een vriend van mij dat ook heeft... Maarja veel succes ermee!!
vet gedaan trouwens met die gaten in je voorkap :)

je kan tog ook bussen laten draaien en die om je voorwiel as doen en daarmee je voorwiel netjes in het midden zetten... of is een runner velg juist te breed voor een nrg vork ?x|
 
heej doof

lekker dat je ook een projectje ben begonnen, de toekomst plannen zien dr stralend uit :) , en hoe je je voorkap gemaakt heb is egt werelds. Ik hoop dat er een lekker tempo'tje inkomt kan nie w88 tot ie xz-colors heb!

mzzls
 
nice project..
alleen ff stiekum een vraagje :p

wat is er nog van het alfa embleem en GTA enbleem over ?:p
anders grootste intresse ooit hiero

Ciao arjan
 
ik wist niet dat je al zulke grote plannen had gemaakt, ziet er idd wreed uit. Wanneer denk je ongeveer klaar te zijn dan?
suc6

laterz ingmar
 
Originally posted by sr-xtreme
je kan tog ook bussen laten draaien en die om je voorwiel as doen en daarmee je voorwiel netjes in het midden zetten... of is een runner velg juist te breed voor een nrg vork ?x|

de breedte is precies hetzelfde alleen de remschijf van een runner is veel groter dan van een nrg en je kunt de remschijven niet over zetten... dan kom je dus niet uit met je remklauw...
noujah als je dit alsnog doorgaat zetten... ;) Succes ermee!
Later
 
Heey doof,

srry dat ik zo laat reageer, maar telkens was ik niet op mijn pc en had ik geen zin om eerst uit, en daana weer in te loggen... maar dus bij deze... Verwijder ff die eerste post van je want nu staat alles er dubbel, maar verder ook weer een vet project !

Ik ben zwaar benieuwd hoe je blokje gaat rijden, en hoe jou kappen gaan worden als je ze nog gaat laten spuiten :p

mzzl's Jur.
 
maybe gaat he tpaars wit niet door aangezien ik hem gratis in speciale parelmoer kleuren kan laten spuiten mischien.
ik hoop dat dat door gaat want dat kost me dan niks :)

verder ben ik bezig met het strippen van de scoot en heb zojuist een runner dd achtervelg gekocht. ik ga deze week ff een camera lenen en dan ga ik nieuwe foto's maken en begin ik met het splitsen enzo...
 
update:

sd blokje is gesplitst. maandag ga ik het blokje ff schoonmaken. Dinsdag gaat het dd blokje naar de dealer. nieuwe krukas en lagers worden erin gezet en een schroef uit de achternaaf word uit geboord.
dinsdg amiddag krijg ik de polini vertanding en kan me vertandingsdeel ook in elkaar. dan is het dus nog maar een kwestie van opbouwen. het enige dta ik nog moet kopen is een achterschijfje. als ik het blokje volgende week weer opbouw maak ik nieuwe fotos van de onderdelen enzo...

als het blokje weer in elkaar zit heb ik de volgende setup:

Cilinder: Gilardoni 70 tuned
Uitlaat: Polini ForRace
Krukas: RGD Race pen 12
Carburateur: 21mm Dell Orto met Transparante vlotter
Luchtfilter: Malossi E13
Vario: Polini speedcontrol
Koppeling: Hebo Verstelbaar
Membraan: Malossi VL11 carbon
spruitstuk: malossi recht 21
Carters: Runner DD untuned
Powerbox: Doppler Chroom
Koppelingshuis: Malossi wing bell met koel ringen
V-snaar: Polini
 
Last edited:
Originally posted by ZwolleEvert
de breedte is precies hetzelfde alleen de remschijf van een runner is veel groter dan van een nrg en je kunt de remschijven niet over zetten... dan kom je dus niet uit met je remklauw...
noujah als je dit alsnog doorgaat zetten... ;) Succes ermee!
Later

Het kan dus wel , je moet alleen een spacer maken....

pic van ntt voorvork met runner voorvelg van een vriend van me :)

Space.jpg
 
omdat die apart van elkaar gekocht zijn. eerst spruitstuk en later carb. ..
hardstikke bednakt voor die voorvork informatie trouwens...
 
Kleine update. ik heb ff wat fotos gemaakt van mijn scoot hoe hij er nu bij staat. en van mijn cilinder, vliewiel, membraan en vario

niet echt boeiend maar ik vind fototjes altijd wle leuk :)

achterkant%20frame.JPG

frame%20zonder%20blok.JPG

kaal%20stuur.JPG

nieuweonderdelen%201.JPG


Verder krijg ik morgen mijn remsystemen binnen en mijn achtervelg en nog wat zooi. als ik alles binnen heb post ik meer foto's
morgen breng ik ook me blok weg en word er gelijk een asje en lagers in gezet. zodra ik hem terug weg ga ik het handeltje opbouwen. ben dus benieuwd.
 
Back
Top