Windows xp pro & Linux -- dual boot

FRANQ

SENIOR USER
hoi

ik heb gister een nieuwe(en dus lege) 300GB harde schijf geplaatst.
daar probeerde ik winxp op te installeren, maar leef hangen op DLL kernel debugger.

nu heb ik via mijn computer de 300GB harddisc geformatteerd NTFS, en vanavond wil ik windows xp installeren.

nu zou ik graag een dual boot maken met linux.
waar kan ik aan die software geraken?

En er zijn vast mensen die onder linux werken, welke is het meest intressant om mee te beginnen?

Het liefst zou ik ipv linux MAC OS installeren, maar ik heb begrepen dat deze niet geschikt is voor een windows pc.

Nu had ikgisteravond het probleem van de kernel debugger. Als hij daar vanavond weer op blijft hangen, wat is er dan aan de hand?

Nog een vraagje.

Nu wil ik in windows iedereen een partitie geven op de schijf

Dus

C:winxp
D:frank
E:broertje
F:paps/mams
G:gedeeld

Nu is het de bedoeling dat ieders Mijn DOCUMENTEN op zn eigen schijf komt te staan.
En dat iedereen alleen toegang heeft tot die ene schijf/gedeeld en niks @ de C of een van de anderen kan veranderen.

hoe ga ik dit doen??

Het liefst ook icm met dat je een wachtwoord moet invoeren bij installatie van programma’s.

Er zullen nogwel meer vragen in me opkomen
Maar wil nu eens een stabiel systeem waarin niks meer verkloot kan worden .


mvg
frank
 
Advertisement - register to remove this

Je maakt 3 gebruikers aan met normale gebruikers rechten. Dan gooi je per partitie de NTFS permissies leeg en geef je alleen de eigenaar van de partitie ownership en read/write op die partitie. Op de gedeelde schijf geef je Everyone read/write...
Rerouten van Mijn Documenten doe je met rightclick - proporties en daar het targetfolder aan passen, moet per user.

Linux, probeer Fedora/SuSE, gratis te verkrijgen van hun eigen websites.
Voor linux heb je 1 of 2 aparte partities nodig, plus de keus om met een bootpartitie te werken maar dat is mijns inziens overbodig. Neem als bootloader gewoon grub/lilo en stel daar de Windows installatie ook in (meeste linux installatieprogjes herkennen dat automatisch) en installeer het in je MBR.
 
Ralf said:
Linux, probeer Fedora/SuSE, gratis te verkrijgen van hun eigen websites.
Voor linux heb je 1 of 2 aparte partities nodig, plus de keus om met een bootpartitie te werken maar dat is mijns inziens overbodig. Neem als bootloader gewoon grub/lilo en stel daar de Windows installatie ook in (meeste linux installatieprogjes herkennen dat automatisch) en installeer het in je MBR.
Ik zou ubuntu nemen, lekker makkelijk en grafisch + standaard gnome.
 
Joepie standaard Gnome... Ik ben nog steeds geen fan van Debian based distro's, het werkt nooit in 1 keer gewoon goed bij mij...
 
Ralf said:
Dan gooi je per partitie de NTFS permissies leeg en geef je alleen de eigenaar van de partitie ownership en read/write op die partitie. Op de gedeelde schijf geef je Everyone read/write...

doe je dit dan als je ingelogd bent in de betreffende account?
en dan rechtermuis op de schijf?

of beter gezegd zou je dit even willen uitleggen alsof je het een baby uitlegd?? :eek:

rest kan ik wel gewoon volgen:)

alvast bedankt :)
 
Nee, dit doe je vanaf een account die lid van administrators is. Oftewel, Administrator, of je eigen account beheerdersrechten geven.
NTFS permissies: Rechtermuisknop, proporties, tabblad security, daar alleen administrators met full control en alleen de betreffende user met read/write toevoegen, rest weghalen.
 
Linux kan je kopen en gratis downloaden.

Ik moet zeggen dat ik er bijna geen ervaring mee heb, maar ik wel een paar keer een dual boot gemaakt (ook alweer een jaar geleden maargoed)

Om te beginnen zou ik zorgen dat je een linux versie hebt. Op school heb ik nu les met linux mandrake, wat er leuk uitzien. Ik heb zelf thuis een keer een dual boot met Red Hat gedaan, alleen na een kwartier in linux te hebben gezeten er weer af gehaald.

Om te beginnen maak je je schijf leeg (is hij dus al) en ga je partitie's maken.
ik doe dit zelf altijd even met Fdsik. (jammer dat ik nu op m'n werk zit, anders had ik m'n boek erbij gepakt)

Ik geloof dat windows XP en linux beide werken op NTFS, begin dan met installatie van je primaire besturingssysteem (Windows XP op C:\ neem ik aan)
Als je hiermee klaar bent installeer je Linux. En word er als het goed is de boot.ini automatisch aangegeven dat er 2 besturingssystemen zijn, en dat je onder het opstarten kan kiezen.

Je kan de boot.ini ook bewerken, dat de tijd die nodig om te kiezen langer of korter moet zijn.

Voor meer info over welke linux en alles moet je alleen niet bij mij zijn :p
Ik ga binnekort wel weer een keer dual boot maken, en het dan wat langer volhouden als een kwartier :) een file/webserver oid maken.
 
Windhoos fdisk kom je niet ver mee, en linux fdisk moet je zelf sectors naar size uitrekenen, waar 90% al afhaakt. Als noob kan je het beste de linux installatie cd gebruiken om te partitioneren.
 
Ralf said:
Joepie standaard Gnome... Ik ben nog steeds geen fan van Debian based distro's, het werkt nooit in 1 keer gewoon goed bij mij...
gnome is gewoon mooi en wat overzichtelijker/simpeler, dus handiger om iig mee te beginnen.

Debian-based is juist relaxed, DEB/apt vind ik echt beter werken dan die RPM-based dingen.
Ubuntu is juist een erg nieuwe-gebruikers vriendelijke versie die eigenlijk zonder problemen geinstalleerd kan worden en dan ook gewoon werkt.

Twee dingen waar je in het algemeen op moet letten:
- Het schrijven naar NTFS-schijven is nog expirimenteel
- Als je een ATI-videokaart hebt is (non-linux) spellen spelen niet zo'n pretje.
Met de spellen die er voor linux zijn heb ik geen problemen gehad
 
En Gnome is kaal en lelijk :D

Maar wat mn grote friendje Plakkie zegt, wtf moet je met Linux? Leuk om mee te spelen en wat meer over PC's te weten te komen, maar verder aardig useless als gewone desktop..
 
ok wat adviseren jullie dan als 2de OS?

soms heb je toolbars en spywarespul ed. wat je alleen kunt verweideren vanuit een ander besturingssysteem.

dit doe ik nu steeds door schijf eruit te pakken, en hem in andere pc erbij te hangen als slave. werkt ook maar is lastig.

ben zelf eig helemaal gek van MAC alleen dat is er niet voor intel??

waar ik ook aan zat te denken is win 95 als 2de systeem. dan heb je gewoon ook weer DOS voor als je echt in de problemen zit.

maar ja wat is wijsheid.

eerst gaat het er even om dat win xp draait
zijn er nog dingen waar je op moet letten? voor een zo stabiel mogenlijk systeem?
 
Ralf said:
En Gnome is kaal en lelijk :D
:*

Maar wat mn grote friendje Plakkie zegt, wtf moet je met Linux? Leuk om mee te spelen en wat meer over PC's te weten te komen, maar verder aardig useless als gewone desktop..
Als je een nvidia-kaart hebt heb je er imho genoeg aan hoor.
Windows is dan echt niet meer nodig (tenzij je iets wilt draaien wat echt niet werkt onder linux/wine en/of je geen zin het om Windows in Xen ov VMware oid te draaien).
 
Last edited:
ik zit nog steeds op stage, ga zodra ik thuis kom xp installeren.
en hoe het verder gaat met dual boot weet ik nog nie.

iig hoop ik nu ervoor te kunnen zorgen dat iedereen alleen zn eigen spul kan zien, wat erg prettig is.

mvg
frank
 
IK WORD GEK!!!

hij blijft gewoon hangen op dll kernel debugger

wat ik doe:

computer aan met orginele winxp cd
dan loopt hj gewoon door
start cd op
hardware controleren

blauwe installatiescherm
laden van installatiebestanden
laden dll kernel debugger

dan blijft hij hangen daarop

hoe los ik dit op??

is met meerdere cd's
 
Ralf said:
Andere cd gebruiken?

het is dus met 2 legale windows cd's (home en pro)

en de illegale doet het ook

dus 3 c'd's

en word er btje gek van:p

mja dump die pc wel ff bij een maat vanme
 
Back
Top