Wheelspin

Danny Phantom

Ja, van tv ja!
Goedenmorgen allen!

Wheelspin, wie kent het niet? Iedereen heeft er wel last van, van normale scooters tot zelfbouw frame's. Aangezien er nog geen topic was over wheelspin open ik dus dit topic! Er word in andere forum gedeeltes al het een en ander gediscussieerd over het fenomeen genaamd wheelspin :)

Laten we nu dus die discussie in een algemeen topic houden :)

Ik trap af:

Ik zie dat zelfbouw frames toch wel vaak last hebben van wheelspin, dit komt (denk ik) doordat er te weinig druk op het achterwiel is.
Nu kwam ik op dit stomme idee, als het blok nu verder naar voor word geplaats zodat je als het ware boven je achterwiel zit en dan een wheeliebar monteert. Zo heb je superveel druk op je achterband waardoor je dus een stuk minder last van wheelspin zou moeten hebben in theorie dan.

Ik weet niet of dit in de praktijk mogelijk is? Blijft da machine dan nog wel bestuurbaar?

Ben benieuwd wat er uit dit topic zal voortvloeien :)
Aantal discussie punten:

-Banden keus
-Burnen, band opwarmen
-Druk verhogen op de achterband
-Het aantal Bar in de band

En vast nog wel wat meer, maar daar komen jullie wel mee :)

*aan de moderators: Als dit topic niet juist geplaatst is of als jullie het een onzinnig topic vinden dan hoor ik dat graag :)
 
Advertisement - register to remove this

Ik trap af:

Ik zie dat zelfbouw frames toch wel vaak last hebben van wheelspin, dit komt (denk ik) doordat er te weinig druk op het achterwiel is.
Nu kwam ik op dit stomme idee, als het blok nu verder naar voor word geplaats zodat je als het ware boven je achterwiel zit en dan een wheeliebar monteert. Zo heb je superveel druk op je achterband waardoor je dus een stuk minder last van wheelspin zou moeten hebben in theorie dan.

Ik weet niet of dit in de praktijk mogelijk is? Blijft da machine dan nog wel bestuurbaar?

Dat zou je denken inderdaad maar als je dan beetje snel ding hebt klapt hij te hard in de weeliebar waardoor je alsnog wielspin hebt. Dan begint de achterkant gewoon te stuiteren. Je moet een balans vinden tussen geen spin en niet te hard in de weeliebar klappen.

Wanneer je dat hebt merk je amper dat je op de weeliebar rijd. Gewoon gas en erop, ding rijd wel rechtdoor :D
 
Persoonlijk denk ik dat het teveel aan de bandenkeuze ligt van de machine en de bandenspanning.

bijvoorbeeld een stage 6 slick, ik zou er niet aan beginnen. Zelfs met 0,8 bar erin en niet tot heet lang burnen, maakt geen reet uit wheelspin heb je toch met die bandjes is mijn ervaring.

wij rijden nou met de sava soft slick wat eigelijk wel goed bevalt.

Natuurlijk zijn er ook nog producten die er voor zorgen dat je band nog zachter word (sticky tire enz) wij hebben dit nog nooit geprobeert
 
Mag je dat soort producten gebruiken volgens het reglement dan?

Ik weet zelf niet of ik persoonlijk last heb van wheelspin, lang geleden dat ik gereden heb!
Zullen zondag wel zien of ik met of zonder wheelspin weg kan op dat ding :#
 
Nou danny jij bent wat zwaarder dus jij hebt er niet zo last van denk ik :+

Maar, er word gezegd dat de ideale bedrijfstemperatuur van een band 60 graden is. Ik rijd met een TT92 en heb er vrijwel nooit last van gehad. Met een Deestone was not done voor mij terwijl Bas Cleassen er al een wedstrijd mee gewonnen heeft en meerdere malen onder de 7 is gegaan met zijn machine zonder wheelspin.

Wat in iedergeval niet goed is, is je band te warm burnen aangezien dan als de band koud word word de toplaag van de band heel hard en heb je geen grip meer..
 
Hoe denkt iedereen over een lage druk in je band? En dan heb ik het over 0,5 bar oid. Tuurlijk je hebt een stuk meer grip over het algemeen door de vergote oppervlakte, maar je hebt ook een meer weerstand op het wegdek in theorie. OF word dit verwaarloosd doordat je band uitzet op hoge snelheid?
 
Ik rij met Sander zijn ding vaak met 0,5 bar erin, topsnelheid gaat er niet van naar beneden. Te lage druk is iedergeval ook niet goed voor de grip ben ik achtergekomen.
 
idd, je hebt dan een veel lagere gemiddelde oppervlaktedruk. En de band kan gaan glijden over de velg.
Joël kan hier btw denk ik erg veel over vertellen.
 
idd, je hebt dan een veel lagere gemiddelde oppervlaktedruk. En de band kan gaan glijden over de velg.
Joël kan hier btw denk ik erg veel over vertellen.

Uiteraard neemt de kracht per oppervlakte-eenheid af, maar dat is niet waar het hier om gaat. De richting waarin de band vervormd is ook heel bepalend. Tevens is het zo dat een band met een lagere druk zich mooier aanpast aan het betreffende wegdek.
 
Last edited:
zga iedereen rijd met een staafje achter, zou een goed afgestelde veer achterop niet nuttig zijn wat betreft wielspin?
 
zga iedereen rijd met een staafje achter, zou een goed afgestelde veer achterop niet nuttig zijn wat betreft wielspin?

veer op een sprintframe is nogal lastig te maken volgens mij..
kun je me ook uitleggen waarom een veer dan beter zou werken? :) ik probeer het me in te beelden maar kan er nix van maken namelijk..

verder weet ik niet zo gek veel van het gebeuren af..
 
voor zover ik weet gaat een veer niet op een sprintframe omdat die meestal onderlangse ophanging hebben toch ?
 
Als je geen technisch inzicht hebt, of opmerkingen die nergens op slaan reageer hier dan ook niet. Tuurlijk kan je een veer maken op een sprintframe hoe dan ook.

Ik denk zelf dat wheelspin hierdoor niet veel anders zal worden, maar je juist ook nog is een wheelie erdoor krijgt. Omdat de veer uiteraard inveert.
 
Ik rijd dit jaar niet meer met een stage6 slick maar met een vredestein band, die bevalt mij stukken beter met de stage6 had ik strepen tot 20 a 30 meter met de vredestein op 0.6 bar is dit stukken minder :)
 
Wheelybar zou niet eens hoeven moeten imo. Denk dat als je idd wat Danny zegt een goed gewichtverdeling heb en een goede banden druk hebt en een band met zacht(er) materiaal wat op een goede temperatuur is , dat je dan een heel eind komt.

Ik heb nog niet vlakke(re) banden zien voorbij komen in dit topic ? Weet dat er een sprinter is geweest destijd wat niet goed ging , maar er is verder weinig tot niets mee gedaan. Toch ?
 
Ik rijd nu met een TT92 achter, en ik moet echt een goede balans zien te vinden.

Zit ik te ver naar voren, krijg ik wheelspin. Zit ik te ver naar achteren krijg ik een wheely. Ook met het burnen heb ik de vorige sprint veel uitgeprobeerd.

Kort buren heeft weinig zin aangezien je band weer snel afkoeld. Burn je te lang word idd. de toplaag hard en heb je alsnog geen grip.

Ik ben ook benieuwd of de oppervlakte nou zoveel uitmaakt?

Heeft een deestone band bijv. meer kans op wheelspin dan een TT92 qua oppervlakte van de band? Of licht dit er maar net aan of je wat schuiner burnd zodat "meer" band verwarmt wordt?

Kan me nog wel herinneren dat de 90cc sprinter van TJ op meppel 2007 deze band gebruikte en dat dat niet zo lekker uitpakte.

IMG_2035.jpg


EDIT:

Heb ook net nog een filmpje gevonden, en wat ik zo op het filmpje hoor en zie lijkt mij wel wheelspin.

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=aOFGaq2KziM"]YouTube - Meppel 2007 TJ 90 cc.[/ame]
 
Last edited:
Wheelybar zou niet eens hoeven moeten imo. Denk dat als je idd wat Danny zegt een goed gewichtverdeling heb en een goede banden druk hebt en een band met zacht(er) materiaal wat op een goede temperatuur is , dat je dan een heel eind komt.

Ik heb nog niet vlakke(re) banden zien voorbij komen in dit topic ? Weet dat er een sprinter is geweest destijd wat niet goed ging , maar er is verder weinig tot niets mee gedaan. Toch ?

heb je ooit wel eens een scootersprint gezien? :+
een wheelybar is zeker in de superspecial geen overbodige luxe.. en al helemaal niet als je met gas rijdt..
Kijk maar het verschil met Sander en Dennis (al hij zonder wheelybar rijdt).. dennis moet vaker van het gas af odmat hij omhoog komt.. sander kan vrolijk het gas erop houden
 
Back
Top