Welke 70cc cilinder past het beste?

massimouki

Well-Known Member
Dag allen,

Ik heb een nieuwe scooter gekocht met een Piaggio luchtgekoeld blok en ik ben van plan hier een 70cc onder te plaatsen.
De cilinders die ik op het oog heb zijn:
- Airsal T6 70cc aluminium (Waarom? Ik had op mijn vorige scooter een Airsal 70cc en daar ben ik wel tevreden over)
- Malossi Sport 70cc gietijzer
- Polini 70cc gietijzer
- DR70 gietijzer
- Top Performance Black Trophy 70cc gietijzer
Deze cilinders zitten allemaal in mijn budget van ongeveer +/- 140 euro.

De setup die er momenteel op zit is:
- 17,5 mm carburateur van Dellorto
- Malossi luchtfilter element
- Std krukas
- Std vario en koppeling
- Yasuni Eco
Ik ben van plan een Yasuni R aan te schaffen voor de komende 70cc setup.

Welke 70cc cilinder raden jullie mij aan? Ik maak 3 tot 4 keer per week gebruik van mijn scooter en dan maak ik rond de 20 km per keer mee.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ik heb thuis een blauwe en gele Malossi drukveer geprobeerd met verschillende zwaarte rollen. Niks reed lekker in principe. Zou je mij kunnen vertellen wat de functie is van een zware en lichte drukveer?
Ik had namelijk altijd gedacht dat bij een lichte drukveer, de v-snaar makkelijker en sneller ik de poelie komt en dus eerder op snelheid en bij een zware drukveer dus langzamer of iets in die trant. Ik kan nergens echt duidelijke info vinden namelijk. Ben niet bekend op dit terrein.



Het gaat erom wat voor kracht en toeren het blokje maakt... Een zwaardere cilinder trekt veelste makkelijk door een standaard drukveer heen, want je hebt dan meer vermogen..

Maar de drukveer bepaald de belans van de achterpoelie met de voorste vario poelie..

Om de aandrijving constant te houden, moet er in de achterste poelie genoeg druk blijven staan (het systeem werkt als een soort jojo)

Normaal gesproken mag de aandrijf riem niet blijven hangen in de voorste vario poelie of te snel naar boven lopen... Het is niet zo dat als de riem ineens keihard naar boven schiet je ook daadwerkelijk harder rijd...


De riem moet bij een bepaald toerental op de exactie positie in de versnelling in de vario staan. (elke trap omhoog in de vario is zeg maar weer een versnelling)

Stel de riem blijft hangen in de onderste helft van de vario en je motor doet 9000Rpm. Dan zal die 3 meter keihard optrekken, maar dan heb je totaal geen topsnelheid (dan ga je denk ik niet harder dan 20 km/u op de teller met een dot overtoeren.

Zelfde effect is als de riem helemaal boven is en de minder maar 2000RPM maakt.. Je scooter is dan niet vooruit te branden..

Dus de stand van de riem op de vario bepaald niet zo de snelheid, maar wel dit maal zoveel toeren..

Dus onderaan moet hij beginnen bij 2500 RPM , 4000RPM , 6000 RPM , 7200RPM

Wil je het maximale vermogen eruit halen dan moet de riem op de juist stand staan bij het juiste aantal omwetelingen.

EDIT:

Ik leg het straks wel even verder uit.. Ga nou pitten.
 
Back
Top