Vragen na ongeluk

Scennix

Well-Known Member
hoi mede-leden,


Ik heb een week geleden een ongeluk gehad met de scooter midden in de stad, werd verrast van rechts door een busje en die reed tegen mijn band aan die toen omsloeg en schraapte mijn voorlicht (verder niks geraakt) hier en daar had ik wat schrammen, maar scooter overeind gehouden. Nu echter lijkt het alsof het stuurd niet meer recht staat (dan spreek ik echt over een afwijking van nog minder dan 5%) en dat beinvloed het rijden en het remmen (minimaal, maar dan noch) ik kan niet meer zonder handen rijden wat eerst wel kon (balans is dus verandert). De voorvork lijkt onbeschadigd en kan gewoon helemaal ingedrukt worden als ik op het stuur duw. Ik heb de kappen al een keer los gemaakt en een bout losgedraaid waarmee je het stuur kan verstellen, maar dat mocht niet baten. What's next?
 
Advertisement - register to remove this

.Zet eerst eens je stuur recht , ik ga er van uit dat er stuurgewichten gemonteerd zitten , links en rechts van je stuur .
Werkt dat niet ... Voorvork krom , of erger nog ... je balhoofd krom , bij een krom Balhoofd is het beter een ander Frame te kopen. ( kappen er af , en kijken of je barsten in je lak ziet ).,
 
Een stuur gaat heel snel krom.. Je moet even nagaan of dat het T-stuk gebogen is en hoe de stand van de poten zijn..

Het kan zijn dat de ene poot wellicht meer naar voren staat dan de andere.. Of dat het T-stuk aan de onderzijde gebogen is (kan naar voren of achter zijn of gedraait)
 
.Zet eerst eens je stuur recht , ik ga er van uit dat er stuurgewichten gemonteerd zitten , links en rechts van je stuur .
Werkt dat niet ... Voorvork krom , of erger nog ... je balhoofd krom , bij een krom Balhoofd is het beter een ander Frame te kopen. ( kappen er af , en kijken of je barsten in je lak ziet ).,


Ik weet niet precies wat je hiermee bedoeld, omdat ik niet echt veel Verstand heb van scooters. Ik heb zegmaar het stuur en vanuit het stuur loopt een stand naar beneden een gat in waar 3 ringen omheen zitten. Een stuk boven die ringen zit een klem met een bout die ik heb los gedraaid, toen kon mijn stuur bewegen, maar niet de kant op die hij moest denk ik want het verschil was niet te merken
 
Een stuur gaat heel snel krom.. Je moet even nagaan of dat het T-stuk gebogen is en hoe de stand van de poten zijn..

Het kan zijn dat de ene poot wellicht meer naar voren staat dan de andere.. Of dat het T-stuk aan de onderzijde gebogen is (kan naar voren of achter zijn of gedraait)

Iemand anders zei dat de band zelf scheef staat in mijn voorvork, de voorvoork lijkt ook onbeschadigd ik zal eens wat foto's maken.
 
a2x8cm.jpg
 
Je kan zien dat het rechter stuk van het voorlicht geschramt is en er anders uit ziet, ik drukte mijn rem in tijdens de impact. Het busje komt van rechts net uit een scherp zijstraatje, op het moment dat ik naar rechts kijk is het al te laat ik knijp vol in bijden remmen en weet nog te verkomen dat ik recht voor het busje kom. Ik zie het busje voorbij komen, ik raak met mijn band de zijkand van zijn deur, hij rijd nog een stuk door dus trekt mijn band mee die helemaal naar links slaat. < het stuur is daarna dus verbogen of het wiel staat in de vork krom, ik voel in ieder geval aan mijn rechter arm tegenwoordig dat daar veel meer balast op komt dus dat ik met rechts het stuur recht houd ongemerkt
 
Zou eerst het wiel testen.. Zorgen dat de voorkant omhoog komt en dan aan het wiel draaien... Dan kan je zien of dat je een slag in de velg hebt of niet.. Draait hij mooi recht rond dan is het wiel gewoon goed..
Tenzij die verder nog stroef kan lopen.. Dan zijn waarschijnlijk de wiel lagers aan vervanging toe zijn.

Betreft je voorvork het kan dat een van de benen gebogen zijn en dus naar achter staat. In dat geval staat ook de stand van het voorwiel meeteen scheeft..

Vraag me verder af of iets tegen je stuur is gekomen / en of de scooter naar het ongeval op de grond is gevallen (want op dat moment kan hij op het stuur gevallen zijn en daardoor wellicht ook scheef..)

Ik weet verder niet wat de impact was hoe hij op de voorkant van je scooter is gekomen.. Als het een lichte aanrijding is dan is het balhoofd vaak nog wel recht.. (bij een zware aanrijding is deze sneller krom dan recht)

Verder zou ik aanraden om de kappen aan de voorkant te demonteren en zien hoe het T-stuk staat ( of dat hij wel recht staat tegenover het wiel en de vork poten)

Schade aan een van de vork poten zal je denk ik zeker wel hebben met zo`n aanrijding.


Voorpoten moet je beter altijd per paar vervangen.. Zou zelf nooit eentje maar vervangen.. Aangezien je niet weet of dat de andere recht is en of ook toch schade heeft..
Alleen van nieuwe onderdelen weet je zeker dat het recht is..
 
Ik heb 'm overeind kunnen houden en zoals ik al zei heb in de kappen al gedemonteerd om te kijken, maar alles zag er gewoon normaal uit.

Zou eerst het wiel testen.. Zorgen dat de voorkant omhoog komt en dan aan het wiel draaien... Dan kan je zien of dat je een slag in de velg hebt of niet.. Draait hij mooi recht rond dan is het wiel gewoon goed..
Tenzij die verder nog stroef kan lopen.. Dan zijn waarschijnlijk de wiel lagers aan vervanging toe zijn.

Betreft je voorvork het kan dat een van de benen gebogen zijn en dus naar achter staat. In dat geval staat ook de stand van het voorwiel meeteen scheeft..

Vraag me verder af of iets tegen je stuur is gekomen / en of de scooter naar het ongeval op de grond is gevallen (want op dat moment kan hij op het stuur gevallen zijn en daardoor wellicht ook scheef..)

Ik weet verder niet wat de impact was hoe hij op de voorkant van je scooter is gekomen.. Als het een lichte aanrijding is dan is het balhoofd vaak nog wel recht.. (bij een zware aanrijding is deze sneller krom dan recht)

Verder zou ik aanraden om de kappen aan de voorkant te demonteren en zien hoe het T-stuk staat ( of dat hij wel recht staat tegenover het wiel en de vork poten)

Schade aan een van de vork poten zal je denk ik zeker wel hebben met zo`n aanrijding.


Voorpoten moet je beter altijd per paar vervangen.. Zou zelf nooit eentje maar vervangen.. Aangezien je niet weet of dat de andere recht is en of ook toch schade heeft..
Alleen van nieuwe onderdelen weet je zeker dat het recht is..
 
Een gebruikte voorvork zou ik nooit doen.. Zelfde als een schokdemper..

Eenmaal versleten bij gebruiker 1.. Gebruiker 2 mag de rotzooi houden..

Van een 2ehandse voorvork is nooit zeker of hij echt fabrieks recht is.. En je weet het verleden van een 2ehandse voorvork niet.. (stopjes, wheelies, drempel pakken / stoeprand pakken, ect)
Misschien is daarmee ook wel een ongeluk mee gebeurd..
 
Back
Top