Vraagje Variobus

StijnNoob

New Member
Beste allemaal,

Ik heb een kort vraagje. Vorige week een 2e hands scooter gekochr waar van alles mis mee is. Nu ik in de carter kijk zie ik dat er een gladde variobus in zit. Op zich geen probleem maar ik vraag me af of deze niet te lang is. Hij komt namelijk over het stuk waar de snaar zit heen.1500630020332-797375998.jpg 1500630040489-1962784253.jpg

De snaar zit daarom naar mijn idee half erop? Klopt dit wel?

Alvast bedankt.
 
Advertisement - register to remove this

Even een toevoeging; als de vario zelf er achter zit schuift de bus natuurlijk nog iets meer naar voren, waardoor de v snaar maar op de helft van de as kan zitten
 
1500632100624-69572944.jpg

Toen ik hem zojuist openmaakte, omdat het tandwiel tijdens het rijden eraf was geschoten, lag de snaar er zo op. Maar ik begrijp dus dat deze eigenlijk op de variobus hoort te liggen? Excuses ben een scooternoob.
 
View attachment 49347

Toen ik hem zojuist openmaakte, omdat het tandwiel tijdens het rijden eraf was geschoten, lag de snaar er zo op. Maar ik begrijp dus dat deze eigenlijk op de variobus hoort te liggen? Excuses ben een scooternoob.
De v snaar hoort op de bus te liggen. Knijp je achterpoulies in (koppeling) en dan leg je 'm er zo op.

Een variobus is eerder te kort dan te lang als de snaar overschiet op de bus...
 
Oke één laatste dingetje haha. Nu zit de snaar dus zo:
1500634819559-1044933063.jpg

Het is niet zo goed te zien maar de snaar komt over de rand van de variobus heen. Als ik het tandwiel erop zet, die op de kartels moet toch? komt deze dus schuin hier tegenaan te zitten.
 
Oke één laatste dingetje haha. Nu zit de snaar dus zo:
View attachment 49349

Het is niet zo goed te zien maar de snaar komt over de rand van de variobus heen. Als ik het tandwiel erop zet, die op de kartels moet toch? komt deze dus schuin hier tegenaan te zitten.
...een shimring gebruiken, die zet je ertussen zodat v snaar gelijk loopt met variobus.
Maar zou niet eens noodzakelijk zijn zolang je tandwiel/koelvin voldoende vast kan zetten.
Ik zie hier dat het niet extreem veel scheelt.
 
Krukas is al kaduk ben ik bang, zit een barst in. Was wel al zo toen ik hem openmaakte de eerste keer, maar reed nog wel. Dus of gebeurt toen dat tandwiel eraf vloog of bij de vorige eigenaar die dat "per ongeluk" is vergeten te vertellen toen ik hem kocht. Gaat maandag naar de garage... zucht
 
Dat is niet erg die gaat bij rijden vanzelf weer terug.

Nee dat moet je zelf aanspannen, anders spring de aandrijfriem omdat deze een flink ruk zal krijgen wanneer je de motor start..

Dat opspannen kan je doen door de krukas paar keer te draaien, dan loop de riem achterop vanzelf weer omhoog.

Krukas is al kaduk ben ik bang, zit een barst in. Was wel al zo toen ik hem openmaakte de eerste keer, maar reed nog wel. Dus of gebeurt toen dat tandwiel eraf vloog of bij de vorige eigenaar die dat "per ongeluk" is vergeten te vertellen toen ik hem kocht. Gaat maandag naar de garage... zucht

Weet je wat een goede dealer dan zal zeggen, helaas maar dit blok is te duur om gerepareerd te worden. Dus zal je een nieuwe moeten kopen.

Ik reviseer deze blokken zelf ook. Is makkelijk te doen als je eerder ervaringen hebt opgedaan met een 2-takt blok.. Ben je leek dan word het best wel moeilijk.
 
Om dat blokje op te laten bouwen bij de dealer wel.. Arbeidskosten / loon kosten zijn erg duur als de dealer eraan moet werken..

Dus dan loont het niet meer voor de prijs dat je kwijt bent voor revisie tegenover een nieuw blok dat al in elkaar zit met nieuwe onderdelen.

Een nieuw china blok kost je 300 euro..
Dat ben je waarschijnlijk alleen al kwijt aan arbeidskosten (dealer werkt niet voor niets)
En dan komt de prijs voor de onderdelen ook nog eens erbij.

Opzicht is de krukas vervangen (als je het zelf doet) niet zo heel moeilijk.

De passing van de krukas lagers zijn wel heel precies.. Maar het is mogelijk met enig beleid om de krukas in het blok te krijgen zonder hamer of gebruik van vriezer / hitte / krukas trekker.

(heb zelf ook een nieuwe krukas geplaats 1 dag geleden, met beleid zat hij zo op ze plaats.)
Terwijl een 2-takt blok daar heb je echt gereedschap voor nodig voor het plaatsen van een krukas)

Meest lastige blijft vooral de zuigerveren monteren en de het blok op de juiste timing zetten.
 
Last edited:
Back
Top