Vespa Sprint 2020 Iget start niet

sprint93

New Member
Ik heb een probleem met mijn Vespa Sprint iget.

de scooter start niet met de elektrische startknop.
Geen klik bij het relais.
Alles werkt verder, accu en relais zijn vervangen maar nog geen klik.
Wat zou dit kunnen zijn?
 
Advertisement - register to remove this

  • Werkt je remlicht?
  • Als je een kortsluiting maakt tussen de 2 dikke draden van je startrelais, draait de startmotor dan wel?
  • Zit de massaverbinding van je motorblok nog goed aangesloten?
 
dan is je relais dus kapot, of de contacten hebben een beetje corrosie. misschien als je ze een beetje opschuurt dat die dan weer goed contact wil maken?
 
Mijn zoon heeft hetzelfde. Alle lichten e.d. werken, maar eerst startte hij wat slechter (totaal geen response bij het indrukken vd startknop) en vandaag doet hij dat helemaal niet meer.

Is er een schema/tekening van de plek waar ik die relais kan testen? Is dat veel werk (moeten alle kappen er af), of kan je er relatief makkelijk bij?
 
Het relais zit onder de voetenplank redelijk eenvoudig bij de komen door de 2 binnenkappen te domonteren, bij mij was echter mijn ecu stuk. Het kan ook zo zijn dat de accu slecht is dat verklaard gelijk het eerder slechter starten
 
Het relais zit onder de voetenplank redelijk eenvoudig bij de komen door de 2 binnenkappen te domonteren, bij mij was echter mijn ecu stuk. Het kan ook zo zijn dat de accu slecht is dat verklaard gelijk het eerder slechter starten
Aangezien alles elektronisch gezien goed is (lichten etc.) en hij wel goed startte vwb snelheid/aandrijven vd startmotor denk ik niet de accu. De startknop is gewoon volledig stil/dood als je hem indrukt de rest ziet er prima helder uit (remlicht, knipper, alarm etc).

Is dit filmpje juist voor een Vespa Sprint 2020?

Weet je ook waar de zekeringen zitten? Mss dat ik die eerst even moet checken :)

Thanks.
 
Het probleem is blijkbaar verholpen door niks te doen.
Ah oké want mijne doet niks meer, als ik contact aanzet hoor ik ook geen zoom van de startmotor en ook helemaal niks als ik de startknop indruk. Enkel een heel korte zoom als ik me contact afzet. Startrelais zijn vervangen dus weet verder niet wat ik nog kan proberen ...
 
als ik contact aanzet hoor ik ook geen zoom van de startmotor
Dit hoort ook niet, de zoem die je hoort bij het op contact zetten van een Iget is niet de startmotor maar de benzine pomp.
Deze hoort overigens wel even te zoemen als je de scooter op contact zet!
Is je accu nog in orde?
Zijn alle zekeringen gemeten/gecontroleerd en heel?
Doet je remlicht het?


en ook helemaal niks als ik de startknop indruk.
Startrelais zijn vervangen dus weet verder niet wat ik nog kan proberen ...
Als je kortsluiting maakt tussen die twee dikke rode draden van het startrelais, draait de startmotor dan?
 
Dit hoort ook niet, de zoem die je hoort bij het op contact zetten van een Iget is niet de startmotor maar de benzine pomp.
Deze hoort overigens wel even te zoemen als je de scooter op contact zet!
Is je accu nog in orde?
Zijn alle zekeringen gemeten/gecontroleerd en heel?
Doet je remlicht het?




Als je kortsluiting maakt tussen die twee dikke rode draden van het startrelais, draait de startmotor dan?
Ja de accu is inorde, alle zekeringen zijn ook inorde, me remlicht doet het ook.

Als ik kortsluiting maak tussen de 2 rode draden dan draait de startmotor zoals het moet.

Zou niet weten wat het kan zijn, heb jij enig idee?
 
Het startrelais is nieuw dus ik ga ervan uit dat dit oke is.

Omdat de startmotor draait als je de twee rode draden kortsluit betekent dat je startmotor en de draden van en naar de accu ook in orde zijn, kortom, het hoofdcircuit is in orde.

Het probleem zit dus in het stuurcircuit van het startrelais.
De spanning van het remlicht wordt ook gebruikt voor de aansturing van het startrelais maar omdat je remlicht werkt, zit je probleem niet in de remschakelaars noch is er een zekering defect in het stuurcircuit.

Helaas heb ik geen schema van de Piaggio Iget modellen maar als ik naar de video in post#9 van @kimmykim kijk, zie ik op de spoel van het startrelais een geel/groene draad en een paarse draad arriveren.
De geel/groene draad is de spanning van het remlicht.
De paarse draad loopt naar de startknop en van de startknop loopt er een vermoedelijk zwarte draad naar massa (=min-pool accu).

Dus zaak is om te meten, of er spanning arriveert op de geel/groene draad bij je startrelais en of je diezelfde spanning ook meet op de paarse draad bij je startrelais, dit met de scooter op contact en een rem ingetrokken en eerst zonder de startknop te drukken en daarna door wel de startknop in te drukken.

Je kunt hiervoor gebruik maken van een multimeter of een 12V testlampje.

Dus laat maar iets weten als je de testjes gedaan hebt en wat de resultaten waren, afhankelijk hiervan gaan we verder.

Als je niet weet hoe je spanning moet meten met een testlampje of multimeter, laat dan ook iets weten en geef dan even aan of je met een multimeter of testlampje gaat testen.
 
Last edited:
De remschakelaars in je remhendel zien eruit als het plaatje onderaan.

Trek eens, bij 1 van beide schakelaars, de 2 draadjes los, zet de scooter op contact en maak met een kort stukje draad of een paperclip een korsluiting tussen beide losgetrokken draadjes.
Als het remlicht nu wel brandt zijn beide schakelaartjes defect en dien je die te vervangen.

1709136509616.png
Post automatically merged:

ik duw de rem in dan brand het remlicht niet.
Heb je ook de andere remhendel eens geprobeerd?
 
Hier had ik ook last van, maar dan omgekeerd. Ik kon de scooter starten zonder de rem in te knijpen. Bij mij was de oplossing een defecte remschakelaar vervangen.
 
Back
Top