Vespa Primavera injectie slaat opeens slecht aan, verzuipt.

Interceptor

New Member
Beste mensen,

De Vespa van mijn dochter slaat ineens slecht aan, paar maanden terug nog een beurtje gegeven, niets aan de hand.
Pas nog twee nieuwe bandjes gemonteerd en wel de uitlaat eraf gehaald, stekker van lambda-sonde eraf natuurlijk, maar verder niets raars gedaan, maar de volgende dag begon het.
Hij ruikt best wel naar benzine als hij dus niet aanslaat en ik neem aan dat hij verzuipt, slaat ook alleen aan als je gas bij geeft uiteindelijk.

Voor het monteren van de uitlaat heb ik de scooter behoorlijk op z'n kant gehouden (links over laten hellen om te zien) en dat was het dan wel.
Er brand geen motorstoringslampje.

Ik heb even geen idee meer, bougie ziet er gewoon goed uit ook; heeft iemand suggesties?
Of waardes van sensoren die ik door kan meten oid?

Edit, vergeten, alleen koud, warm of halfwarm is er niets aan de hand.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Dankjewel voor je reactie @Broos !
Ongeveer een maand, misschien twee terug had ik nog de grote beurt gedaan inclusief filter en bougie.
Zal ze inderdaad even bekijken (bougie had ik al gekeken, maar zal toch maar even weer een nieuwe plaatsen) om te zien hoe of wat.
In het luchtfilterhuis was toen alles okee in ieder geval.
 
@Broos bedoelt daarmee dat er met die "scheefhoudactie" misschien olie of benzine op je filter is gekomen en dus nat is waardoor dit minder lucht doorlaat en je brommer een te rijk mengsel krijgt.
Dus kijk dit even na ook al is dit filter pas gewisseld!
 
@Sparky
Dat is wel een goeie, daar had ik nog niet eens zo rekening mee gehouden, misschien omdat het een injectiemotortje is en de carburateur niet kan lekken, maar dit ga ik inderdaad dus even goed nazien!
Bedankt!
 
Okee, toen ik thuis kwam was mijn dochter een paar uurtjes ervoor nog mee weg geweest en dus startte hij nu goed.
Bougie eruit gehaald en was toch wel vrij nattig: het is wel zeker dat hij te rijk loopt.

Luchtfilter en behuizing eraf gehad, was wel 'wat klam' van binnen en rook naar benzine.......maar geen hele rare zaken. Alles schoon, open.
Gisteravond nog had ik het gasklephuisje eraf om dat mooi schoon te maken (stond in het onderhoudsoverzicht maar had ik nog niet gedaan) en ook daar was niets raars aan trouwens.

Ik kan echt niets raars vinden anders dan de temperatuursensor waarvan ik de waarde (4 Kilo-Ohm) wat hoog vindt voor een nagenoeg koude motor. Probleem is echter: wat de waarde HOORT te zijn, is het best bewaarde geheim ter wereld lijkt wel!
Meestal geeft een fabrikant wel x Ohm bij 20 graden C oid, ik kan niets maar dan ook niets vinden.
Wat ik wel vond, is dat het een PTC zou moeten zijn en dan is een hoge waarde juist "te warm" voor de ECU: zou hij dus niet zomaar te rijk door moeten zijn.

Ook de actuator van de stationaire omlooplucht: alles schoon en standaard gesloten, lijkt mij prima, de waarde is 15,6 Ohm en lijkt redelijk, trekt nog geen ampère dan.

Verder loopt de motor als het mooiste zonnetje ooit, echt prachtig. Trekt goed; ik verwacht ook niet echt een mechanisch probleem dus.

Ehhhh.......iemand nog suggesties?
 
Bedankt voor je reactie @symmie
Het is wel een mooie; zou wel alles verklaren ja.
Helaas kan ik de druk niet meten zelf.
Kan me ook moeilijk indenken hoe dat dan te hoog zou kunnen zijn, maar het klopt wel helemaal bij de storing.
Eens kijken of ik wat kan klooien met een drukmeter!
 
Beste mensen,

Sinds ik de laatste keer bezig ben geweest en daarbij de bougie terug heb gewisseld........blijft hij goed starten.
Benzinedruk is nog niet gelukt om te meten.

Nu heb ik zelf een rothekel aan "een kapotte bougie" want in al mijn jaren in de autotechniek, ben ik dat nog nooit tegen gekomen.
Maar het is wel wat elke "wijze oom" of wijsneus op een verjaardag zegt als er iemand ook maar een vol asbakje heeft: "issut nie gewoon een boesjietje?
Maar dat IK het nou nog nooit tegen ben gekomen, wil niet zeggen dat het niet kan en voor alles moet een eerste keer zijn, nietwaar?

Want terugdenkende aan de beurt toen zelf, dat ik de bougie verving, kreeg ik hem ook al niet aan de praat(! mooi vergeten!)
Die ring in het kleppendeksel lekte wat olie en hoewel er erg weinig olie in het gat zat, gaf ik daar toen de schuld aan.
Ook mooi vergeten; ze heeft in die tussentijd ook nog één keer gezegd dat hij slecht wilde starten.
Nu dus, na de uitlaat en het scheef houden; toeval?

Laatst heel toevallig nog een stukje gezien van "vervalste bougie's"......van NGK ook.
Die gast ging weerstand meten en de weerstand van de vervalste bougie bleef heen en weer jutteren.
Dus ik ook even geprobeerd, maar dat deed de mijne niet en had dezelfde waarde als de oude.
Nouja, zeg het maar.....bougie? Toch nog van het scheef houden en heeft dat even geduurd tot het weg trok?
Ik weet het niet, maar ben wel blij dat hij het weer doet.

Ze heeft hem echt nodig voor haar werk en ik heb ondertussen op de andere brommer een andere verzekering genomen zodat zij daar ook op mag rijden (is nog geen 24, stond in de polis).
 
Ik las dat je geen meetwaardes kunt vinden van temp sensor. Ik zag net ergens voor een ander merk een waarde van 125 kilo Ohm +-10% bij 25 graden C
 
Last edited:
Hey, das een mooie! Dankjewel Symmie!
Als het inderdaad een PTC is, dan geeft hij dus te koud aan; dat kan er ook goed mee te maken hebben, koudstartverrijking.
Dat dit bougietje er dan net iets beter mee overweg kan, die sloot benzine te veel, is dan weer een toevalletje.
 
Als je iemand op jouw scooter laat rijden, oftewel de scooter en verzekering staan op jouw naam, dan kan je diegene opgeven als regelmatige bestuurder.
Betaal je wel iets meer premie, maar je bent dan wel gedekt. In ons geval bij interpolis.
Bij auto's ook zo gedaan, dan bouwt diegene ook nog korting op.
 
Back
Top