Vespa primavera 50km/h 4klepper carburator upgrade?

geten143Steve

New Member
Beste mecaniekers
Wat is de origineele sproeier en luchtvijs stand origineel ongeveer van een 4klepper primavera 49cc?
Eventueel tip om welke maat sproeier te nemen om te vergroten want meestal zijn de motoren te arm afgesteld niet?
Alvast bedankt
 
Advertisement - register to remove this

De standaard maat (origineel) is maat 72.
Luchtvijs (mengschroef) op 1,5 (540 graden).
Dit kan uiteraard iets afwijken met bijv: 3/4 slag/vijs.
Met een reeds warme motor valt het perfect af te stellen op het gehoor.

Scoot op de middenbok/standaard plaatsen en vervolgens de stationair schroef iets indraaien zodat de motor meer rpm draait. Vervolgens de luchtvijs iets in en/of uitdraaien zodat de motor harder gaat lopen/draaien.
Zodra de motor niet verder omhoog gaat in toeren, de luchtvijs laten staan op de huidige stand.
Nu kan je de motor terugdraaien in rpm d.m.v. de stationair schroef naar links te draaien.
Heb je een mooi toerental/rpm van 2100/2200 behaald niks meer aan doen.

Een veilige maat is 75 mits de scooter begrenst is.
Zijn er begrenzers verwijdert en/of ook de CDI aangepast aan hogere toeren verandert automatisch de sproeiermaat.
 
Bedankt voor de info
De kleppen tikken ook redelijk denk ik maar meten is weten natuurlijk
Wel vervelend met shims voor mij maar we gaan dit toch eens controleren en verbeteren als het kan.
 
Ja ook piaggio 4-takt motoren worden te krap afgesteld i.v.m mileu normen (dat euro gezeur)

Als je dat ding begrensd laat op de CDI, dan minimaal van sproeier 75 (origineel van een 2 klepper) naar een 78 minimaal.. Bij ontgrensde cdi moet je zelf een 80 / 82 nemen..
Weet alleen niet hoe dit bij de 4 klepper zit.


Verder een grotere carburateur gaat je geen winst geven op een 50cc.. Verder wil je ook niet op een zuip schuit rijden neem ik aan..

Ontgrenzing is 1.. En een sport vario is een lichte upgrade voor het beter loop gedrag..

Maar kwa optrekken zal 50cc altijd een drama blijven.. Dan moet je echt aan een grotere cilinderkit gaan denken. Risico is dan weer dat hij de teller waarschijnlijk uit gaat lopen.
 
De
e kleppen tikken ook redelijk denk ik maar meten is weten natuurlijk
Wel vervelend met shims voor mij maar we gaan dit toch eens controleren en verbeteren als het kan.

Aangezien je de huidige km-stand en eventueel onderhoud van de dealer/garagist niet vermeld wordt het lastig om een goed oordeel te geven. Mijn ervaring met dit type motorblokken is gewoon goed. Met shims hoeft men minder vaak de klepspeling te controleren en/of aan te passen.

Carburateur in de zin van even opnieuw afstellen of op scherp te zetten en eventueel een iets ruimere sproeier te plaatsen is wel aan te raden. Die upgrade heeft alleen maar voordelen tot gevolg.
Maar het kan zijn dat de dealer/garagist de sproeier al vervangen heeft voor een maat 75.

Nogmaals, als de motor nog restricties heeft is maat 75 ruim voldoende.
Is de variateur ontdaan van de restricties dan pas is maat 78 van toepassing.
Le scoot van je dochter hoeft immers geen racemachine te worden toch!?
Dus CDI, en race variateurs kan wel achterwege blijven lijkt me....:D

Koude klepspeling is trouwens 0.10 voor de inlaat en 0.15 voor de uitlaat.




 
Back
Top