Hallo allemaal,
Ik ben al enige tijd bezig met een Vespa 4t 4v. In het verleden heel veel gewerkt aan 2 takt, dus dit vind ik een leuke uitdaging.
Bij aanschaf heb ik ivm enorme km stand heel veel vervangen en de scooter ontgrensd op de volgende manier:
- Vario ring eruit en ECU op het bekende rond plekje doorboord met 5mm.
Scooter liep toen 60 km/u. Misschien goed om te vermelden, op de 4v zit een solenoid, ofwel een luchtregelaar. Deze zorgde voor veel instabiliteit, dus deze heb ik afgekoppeld en een stukje slang met een schroef in de carburateur aangesloten. Toen liep de scooter goed. Ook heb ik de acceleratie pomp vastgezet.
Afstelling: 5,3 gram rollen (standaard 4v), standaard drukveer, sproeier 78, standaard v snaar.
Recent heb ik de volgende aanpassingen gedaan:
- nieuwe orginele krukas en lagers
- nieuwe vertandingslagers
- 80cc top performance
- kleppen afgesteld
- sproeier 84
- drukveer Malossi wit
- Malossi multivar vario
- rollen 7,5 gram
Scooter rijdt perfect en stabiel tot 58 km/u, vanaf dan loopt het toerental enorm op en gaat vanaf 60 km/u de toeren beveiliging aan en dan houdt de scooter in.
Ik heb al enorm veel geprobeerd om dit toerenverloop te verhelpen, maar niets werkt. Ik heb het volgende al gedaan:
- grotere sproeier 86, 88, maar dan stottert hij
- Malossi gele drukveer met diversen zwaardere rollen
- standaard drukveer met diversen rollen
- standaard Pia vsnaar als immitatie om te testen
- achterpoulies schoon gemaakt, zoals hoort gesmeerd en alles ontvet waar nodig.
- Polini speed control Vario uit mijn 2 takt Vespa, maar dit maakte totaal geen verschil
Het maakt niet uit wat ik doe, de toeren blijven in alle gevallen oplopen. Met de gele drukveer zelf vanaf de 50 km/u. Met een 2 takt kan je nog iets aan je gasnaald doen, maar in deze carburateur zit een gasnaald die niet te verstellen is naar mijn idee?
Ik ben redelijk ten einde raad. Mogelijk kunnen jullie meedenken? Zou het de moeite waard zijn toch een nieuwe solenoid aan te schaffen? Kan het aan de temperatuur sensor liggen?
Er is vrij weinig info over 4v te vinden, dus alle hulp is welkom!
Ik ben al enige tijd bezig met een Vespa 4t 4v. In het verleden heel veel gewerkt aan 2 takt, dus dit vind ik een leuke uitdaging.
Bij aanschaf heb ik ivm enorme km stand heel veel vervangen en de scooter ontgrensd op de volgende manier:
- Vario ring eruit en ECU op het bekende rond plekje doorboord met 5mm.
Scooter liep toen 60 km/u. Misschien goed om te vermelden, op de 4v zit een solenoid, ofwel een luchtregelaar. Deze zorgde voor veel instabiliteit, dus deze heb ik afgekoppeld en een stukje slang met een schroef in de carburateur aangesloten. Toen liep de scooter goed. Ook heb ik de acceleratie pomp vastgezet.
Afstelling: 5,3 gram rollen (standaard 4v), standaard drukveer, sproeier 78, standaard v snaar.
Recent heb ik de volgende aanpassingen gedaan:
- nieuwe orginele krukas en lagers
- nieuwe vertandingslagers
- 80cc top performance
- kleppen afgesteld
- sproeier 84
- drukveer Malossi wit
- Malossi multivar vario
- rollen 7,5 gram
Scooter rijdt perfect en stabiel tot 58 km/u, vanaf dan loopt het toerental enorm op en gaat vanaf 60 km/u de toeren beveiliging aan en dan houdt de scooter in.
Ik heb al enorm veel geprobeerd om dit toerenverloop te verhelpen, maar niets werkt. Ik heb het volgende al gedaan:
- grotere sproeier 86, 88, maar dan stottert hij
- Malossi gele drukveer met diversen zwaardere rollen
- standaard drukveer met diversen rollen
- standaard Pia vsnaar als immitatie om te testen
- achterpoulies schoon gemaakt, zoals hoort gesmeerd en alles ontvet waar nodig.
- Polini speed control Vario uit mijn 2 takt Vespa, maar dit maakte totaal geen verschil
Het maakt niet uit wat ik doe, de toeren blijven in alle gevallen oplopen. Met de gele drukveer zelf vanaf de 50 km/u. Met een 2 takt kan je nog iets aan je gasnaald doen, maar in deze carburateur zit een gasnaald die niet te verstellen is naar mijn idee?
Ik ben redelijk ten einde raad. Mogelijk kunnen jullie meedenken? Zou het de moeite waard zijn toch een nieuwe solenoid aan te schaffen? Kan het aan de temperatuur sensor liggen?
Er is vrij weinig info over 4v te vinden, dus alle hulp is welkom!