Vertandingsolie

ik gooi er gewoon catapilar olie in van me pa's kraan nog nooit problemen met gehad! en goedkoper kun je het niet krijgen:)
 
De verliezen van de eindoverbrenging zijn in de orde grootte van enkele procenten, waarbij het grootste deel wordt bepaald door de karnverliezen.
Karnverlies is in feite het rondspoelen van de olie. Door minder of dunnere olie te gebruiken kun je die verliezen beperken, en zolang alle smeerfilmen in tact blijven is dat gratis vermogen.
 
Sorry dat ik laat reageer, kom hier niet meer zo vaak.

Iedereen moet voor zichzelf weten hoeveel olie hij erin gooit. Ik heb voor mezelf altijd de regel gehanteerd die ik al aangaf.
 
Joël said:
Karnverlies is in feite het rondspoelen van de olie. Door minder of dunnere olie te gebruiken kun je die verliezen beperken, en zolang alle smeerfilmen in tact blijven is dat gratis vermogen.


Daar ben ik het mee eens..(ook al weet ik geen ene reet van benamingen, maar denk alleen logisch na)

De mensen in de top (van welke motorsport dan ook), zijn niet sneller door een betere tuner o.i.d., Deze gebruiken juist alle mogelijkheden van het materiaal, om hiervan het uiterste te vragen. Als de 30cc minder vertandingsolie ook maar 0,05 km verschil uitmaakt op het lange stuk, kan dit al in je voordeel werken bij het slipstreamen.

Natuurlijk moet je dit niet overdrijven, door je betrouwbaarheid achteruit te laten gaan.. De gulden middenweg is dus moeilijk te vinden.
 
en daarom mijn ervaring met 60cc is prima dus daar hoeven de mensen niet mee te testen en of risico te lopen dus ze hebben gratis info gehad om winst te krijgen op het achterwiel hahaha !!!
 
Arnoud said:
Misschien breken daarom wel al die carters bij jou:)

als bij rechte vertanding een olie film ontbreekt gaat het blok alleen maar meer trillen, dus in principe zou het miss zelfs daar mee te maken kunnen hebben. Trillen etc was btw toch ook vermogensverlies? :+
 
OK, de ene olie is de andere olie niet. Maar jullie hebben het alleen maar over "het" smeerfilmpje. Maar bij welke olie temperatuur is deze van werking? Als de temperatuur van je olie nog niet voldoende hoog is zal de olie niet de smerende werking hebben die is vereist. En andersom. Dat is voormij vooral de reden om minder olie bij de vertanding te gooien: de opwarmtijd. Je wilt wel dat je olie smeert. (Dit geldt wel alleen voor sprints).
 
Last edited:
Het lijkt mij dat er precies genoeg olie in moet zitten om de tandwielen die het hoogst zitten, met de tanden in de olie te laten komen.

Op die manier wordt alles geolied en heb je er niets teveel inzitten:)

Lijkt me alleen lastig om te bepalen hoeveel er dan in moet:X, in cc's dan.
 
Dus dan hoef je theoretisch gezien maar te hoeven vullen tot het onderste tandwiel, zodat die net in de olie staan, en dan iets extra omdat die overal een fimpje achterlaat?:)
 
Back
Top