Vertandingen @ sprints bij mina.

uhm...banden, materiaal daarvan, speling in het geheel, staat van de poulies, drukveer, trekveren, rolletjes, hoe je de bouten aandraait van je carter(s), je v-snaar,
je gewicht en de verdeling daarvan, of je wielen aanlopen, staat voorvork...allemaal factoren op vermogen-snelheids "uitdraai" bij een sprint.
Deze dingen verschillen per scooter, zijn erg moelijk in te schatten dus weinig zin om scooters zo te vergelijken.
Ik zou zeggen...nodig iemand uit met vertandingen van alle verhoudingen voor jou scoot ...zet een testbank in een kunstmatige atmosfeer en ga lekker je gelijk krijgen.... :S
 
hihiihi, je snapt t niet eens.
ff zinvolle toevoeging:
een goede test zou zijn om een systeem te bouwen dat uit x sensoren bestaat.
Je plaats deze op de weg(sprintbaan 150 m). Aan da hand van de signalen kun je afleiden wat de snelheid, versnelling blablabla is.
Zo'n systeem is niet moeillijk te bouwen en met een groepje houd je de kosten laag.
Dan kun je zien wat nou echt gebeurt tijdens zo'n sprint en DAAR leer je pas echt iets van.
Zonder kunstmatige atmosfeer (;))
 
als je echt niets te don hebt kan je ook de weerstand proberen te berekenen op iedere snelheid en die in verband met het vermogen op iedere wielsnelheid in een grafiek zetten...

volgens mij val
 
als je echt niets te don hebt kan je ook de weerstand proberen te berekenen op iedere snelheid en die in verband met het vermogen op iedere wielsnelheid in een grafiek zetten...

volgens mij valt het zelfs nog te berekenen, ik weet niet wat de berekening met vertraging en versnelling is, mensen hier vast wel kan je daar niets mee?
 
rs-ruud said:
als je echt niets te don hebt kan je ook de weerstand proberen te berekenen op iedere snelheid en die in verband met het vermogen op iedere wielsnelheid in een grafiek zetten...

volgens mij valt het zelfs nog te berekenen, ik weet niet wat de berekening met vertraging en versnelling is, mensen hier vast wel kan je daar niets mee?


wat voor weerstand bedoel je hier dan? luchtweerstand, wrijvingsweerstand,rolweerstand?
 
rol lucht en wrijving denk ik wel dat je de meeste weerstand hebt opgenoemd om mee te beginnen met testen, heeft iemand een windtunnel om de luchtweerstand te meten??? 8P

/ misschien een beginnetje :p Fluchtwrijving = ½ . cw . ρ . A . v2

of is dit offtopic?

/ Luchtweerstand is een grote boosdoener die neemt namelijk kwadratisch toe
Simpel gezegd neemt de snelheid tweemaal toe van b.v 40 naar 80 dan wordt
de lucht weerstand viermaal zo groot.En boven die 80 a 90 km/u is het vooral de luchtweerstand die bepalend is. nu nog ff coefficient opzoeken :p
 
Last edited:
Testen op een bank is alleen nuttig voor het in grote richtlijn afstellen van het mengsel. Omdat de atmosfeer bij elke sprint anders is.

En je hebt bij elke sprint zoveel factoren. Dat testen op verschillende soorten asfalt en weersomstandigheden gewoon het beste is.

Het asfalt in de zin van, omdat de weerstand van de band al hoger is als op de rol van de bank.
Je hebt natuurlijk luchtvochtigheid en windsnelheid/richting waar je aan moet denken.
Uiteraard testen zonder reactie-tijd. En eventueel met de motor onder dezelfde condities, ivm warm worden drukveer. En hele overbrenging.

Het zou het beste zijn om bij de zwaarste condities net de juiste vertanding te hebben. Maar dan kom je het probleem tegen dat je bij lichtere condities, ws niet meteen vol gas kan geven.
 
Blom said:
Testen op een bank is alleen nuttig voor het in grote richtlijn afstellen van het mengsel. Omdat de atmosfeer bij elke sprint anders is.

En wat dacht je van rollen? Die spelen ook een belangrijke rol...

Ik ga niet echt mee discusieeren hier, want ieder heeft zijn eigen mening hierover en zit elkaar een beetje af te zeiken.
Maar vertanding zou ik gewoon testen op de weg en niet op een bank, ik denk persoonlijk, dat je dan via een tijdmeting dan het verschil goed kan zien...
 
Snappen jullie nu echt niet dat als je 2x dezelfde scooter gecorrigeerd test met een lange en korte vertanding, dat je bij het vergelijken het gewicht, luchtweerstand en de weersomstandigheden ed wegvallen |(

We hebben al vaker gehad dat je meer vermogen had, maar als je hem dan tegen een andere meting (met minder vermogen dus) liet racen, dat hij langzamer was.
 
dan heb je de beste vertanding voor JOUW scoot....en snap je nog steeds niet echt wat in dit topic aan de orde is....
dus door op verschillende tijdstippen te meten weet je hoe versnelling verloopt...en dus hoe het vermogen op de wge komt(globaal).
Een soort testbank uitdraai op de weg dus.
veel zinvoller dan een op de eigenlijke testbank, in dit geval. ;)

Aerox-Evo70 said:
je kan ook gewoon de 150 meter pakken, zonder reactietijd, en dan verschillende vertandingen proberen :rolleyes:
 
Runner1987 said:
hihiihi, je snapt t niet eens.
ff zinvolle toevoeging:
een goede test zou zijn om een systeem te bouwen dat uit x sensoren bestaat.
Je plaats deze op de weg(sprintbaan 150 m). Aan da hand van de signalen kun je afleiden wat de snelheid, versnelling blablabla is.
Zo'n systeem is niet moeillijk te bouwen en met een groepje houd je de kosten laag.
Dan kun je zien wat nou echt gebeurt tijdens zo'n sprint en DAAR leer je pas echt iets van.
Zonder kunstmatige atmosfeer (;))

Als je em klaar hebt pm je me maar dan kom ik bij je testen <]
 
Runner1987 said:
dan heb je de beste vertanding voor JOUW scoot....en snap je nog steeds niet echt wat in dit topic aan de orde is....
dus door op verschillende tijdstippen te meten weet je hoe versnelling verloopt...en dus hoe het vermogen op de wge komt(globaal).
Een soort testbank uitdraai op de weg dus.
veel zinvoller dan een op de eigenlijke testbank, in dit geval. ;)
dan heb ik het idd voor MIJN scoot, dat is genoeg toch ? elke scooter is anders, dus je kan niet zeggen dat een bepaalde vertanding DE beste is...
 
Aerox-Evo70 said:
dan heb ik het idd voor MIJN scoot, dat is genoeg toch ? elke scooter is anders, dus je kan niet zeggen dat een bepaalde vertanding DE beste is...

Hiermee ben ik het met je eens...
Daar hoef je helemaal geen moeilijke theorieen voor gaan te gebruiken, is gewoon simpel nadenken...
 
aangezien in dit tropic voluit word gepraat over vertandingen vraag ik het hier ma even,,

ik heb nu een beta ark met een full getuned blok(20+pk's) en een 13/44 primaire mhr vertanding en daarmee hou ik men beta ark heel moeilijk aan de grond , en kan zker niet volgas wegrijden

is het een ander vertanding aan te raden? voor de 150meter sprints?
en anders welke?

of kan iemand mij een voorbeeld noemen van een vertanding combinatie die ook mee doet aan de 150meter sprints,,,
 
Back
Top