Van PC overstappen naar mac?

Hoi,

Ik ben van plan over te stappen naar een mac (enkel voor video bewerking).
Momenteel werk ik op een pc :

Intel core 2 quad cpu q8200 2.3 ghz.
4.0 gig ram
Vista

Ik heb vrij vaak problemen met het bewerken van HD materiaal.
De pc loopt heel vaak vast en het is gewoon te traag als ik ga werken met filters, etc.

Nou denk ik dat het overstappen van vista naar windows 7 of xp niet echt uitkomst bied.
Ook gedacht wat extra werkgeheugen erbij te prikken.


Ik ben bang dat het niet genoeg is en er is mij in het verleden al aangeraden over te stappen op een mac.



Nu heb ik wat gevonden, maar omdat ik totaal geen verstand heb van pc's en mac's, hoop ik dat er hier mensen zijn die me verder kunnen helpen.
Geld is uiteraard altijd een probleem :p

De 2 mogelijkheden op dit moment zijn:

Imac
2,5-GHz quad-core Intel Core i5
8 GB (twee maal 4 GB)-geheugen
500 GB harde schijf1
AMD Radeon HD 6750M
met 512 MB

Of de Imac

2,7-GHz quad-core Intel Core i5
8 GB (twee maal 4 GB)-geheugen
1 TB harde schijf1
AMD Radeon HD 6770M
met 512 MB


De 2e is gelijk een paar 100 euro duurder.
en ik vraag me dus af of dat het waard is of dat je dat eigenlijk bijna niet merkt.

Of zijn beide opties misschien nog steeds niet echt geschikt voor video bewerking?



Alvast bedankt! :)
 
Advertisement - register to remove this

Het hangt er echt vanaf waarvoor je het videobewerken doet. Gebruik je het zakelijk zou ik gewoon de IMac met I7 nemen, omdat je het geld er dan ook echt uit haalt. Als ik jou was zou ik gaan voor het instapmodel 27" en dan zelf 8GB geheugen erin prikken en een SSD later inbouwen. Geloof me dan heb je echt een rete snel systeem!
 
Je zou ook eens kunnen gaan testen met een minder legale versie van windows 7,
Vista is gewoon erg traag en loopt vaak vast. Lijkt me een goedkopere oplossing.
 
Je zou ook eens kunnen gaan testen met een minder legale versie van windows 7,
Vista is gewoon erg traag en loopt vaak vast. Lijkt me een goedkopere oplossing.

Geloof me als je eenmaal een mac hebt hoef je ook niks anders ;) Het is uiteindelijk ook goedkoper dan een gewone pc omdat het veel waardevaster is, je een veel completer systeem koop etc :)
 
Voor videobewerking hoef je echt niet speciaal een mac te kopen. Trap in je huidige systeem een SSD als scratchdisk, als het kan wat extra int. geh. en installeer Windows7 en Adobe Suite erop.

Het is uiteindelijk ook goedkoper dan een gewone pc omdat het veel waardevaster is

Quote of the month! :D
 
Thnx voor de reacties.

In principe is het nu nog hobby, maar daarentegen werk ik vaak met erg veel layers en zware bestanden.
Het is niet zo dat ik wat vakantie filmpjes in elkaar wil zetten.
Ik ben veel met film projectjes (special effects) bezig.

Uiteraard voorlopig nog niet zo goed als onderstaande, maar geeft een idee welke kant ik op wil en waar ik me dus al een tijdje mee bezig houd.

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=EoAHO4_jPzQ"]YouTube - ‪HEREAFTER Featurette: Visual Effects Shot Breakdowns Reel‬‏[/ame]


Ik ben bang als ik dan me pc upgrade, het nog steeds niet werkt zoals ik wil.
En voorlopig is het allemaal nog hobby, dus gelijk een mega dikke mac + software om bovenstaande te maken zit er uiteraard voorlopig niet in.
 
Thnx voor de reacties.
Ik ben bang als ik dan me pc upgrade, het nog steeds niet werkt zoals ik wil.
En voorlopig is het allemaal nog hobby, dus gelijk een mega dikke mac + software om bovenstaande te maken zit er uiteraard voorlopig niet in.

Of je nu Adobe Suite op een i5/7 Mac of PC draait, het loopt allemaal even hard. Voor de software hoef je iig niet over. De meest rendabele oplossing is om je huidige PC op de rit te krijgen. Afgezien dat de specificatie van de nieuwe Macs natuurlijk beter is dan je PC blijf je met de belangrijkste bottleneck zitten, disk IO.

Windows7 is een mooi OS (that's a first for me about Windows). En met het geld dat je extra besteed aan een Mac kan je je PC een enorme update geven. Een update die een 'dure' Mac alsnog in het stof laat bijten.

Kijk eens naar extra int. geheugen, SSD werkdisk en een dikke RAID0 array, eventueel nieuwe graka. Kost imho een pak minder en is voor videobewerking een stuk interessanter vooral de array.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben een OSX gebruiker en wil nooit meer terug. Maar alsnog is Windows7 een prachtig product geworden dat wat mij betreft een stuk dichter is gekomen bij de gebruiksvriendelijkheid van OSX. De hardware is verder wel te benaderen tegenwoordig.
 
voor mij gelde..
buy one time a mac, and you never go back :D

heerlijk OSX met Windhoos geen ervaring..
heb al mijn windows het huis uit gegooid toen :X

geen ervaring kwa mediabewerking..
maar anders kan je altijd nog windows 7 naast IOS draaien op je mac ;)
 
Quote of the month! :D

Oja? Ga maar eens goed tellen dan. Geen virusscanner wat je per jaar hoeft te betalen, en na een jaar was mijn mac ongeveer 200 euro minder waard, mijn asus laptop was minder dan de helft waard. En veel mensen houden er ook geen rekening mee dat als je een vergelijkbare pc koopt je ook een full hd beelscherm moet kopen, en bluetooth toetsenbord + muis bijvoorbeeld.
 
Wie verkoopt überhaupt zijn pc?
Wat moet je met een bluetooth muis/tobo?
Nette full hd schermpjes zijn al voor een prikkie te koop..
 
Heb na veel lees en zoek werk, vandaag de knoop maar door gehakt en de 2.5 besteld met 8 gig werkgeheugen.


Iig bedankt voor de reacties hier ook! :)


Ik laat binnekort nog even weten hoe het loopt!
 
De Mac vs pc discussie is oneindig.

Ik ben over gestapt op Mac en dat is het beste dat ik ooit heb gedaan (werk ook veel grafisch en met video bewerking). Je betaald inderdaad de hoofdprijs (imo ook iets teveel), maar je koopt wel een compleet, op elkaar afgestemd, getest en werkend product wat je niet om de 3 maanden opnieuw moet installeren omdat het systeem weer zo traag als dikke stront door een trechter is.

Pc is de goedkopere oplossing, maar ik ben niet van mening dat het de betere is.
 
Oja? Ga maar eens goed tellen dan. Geen virusscanner wat je per jaar hoeft te betalen, en na een jaar was mijn mac ongeveer 200 euro minder waard, mijn asus laptop was minder dan de helft waard. En veel mensen houden er ook geen rekening mee dat als je een vergelijkbare pc koopt je ook een full hd beelscherm moet kopen, en bluetooth toetsenbord + muis bijvoorbeeld.

Zoveel tekst en zo weinig te maken met afschrijving.
Afgezien van je N+1 redenatie natuurlijk.

Gelukkig draai ik geen 3rd party virusscanner, scheelt weer afschrijving.

Je betaald inderdaad de hoofdprijs (imo ook iets teveel), maar je koopt wel een compleet, op elkaar afgestemd, getest en werkend product wat je niet om de 3 maanden opnieuw moet installeren omdat het systeem weer zo traag als dikke stront door een trechter is.

Alleen daarvoor zou ik al de premium Apple prijs betalen. Maar zodra je een grof (dedicated) systeem wilt hebben, zoals voor videobewerking, ben je met een iMac niet aan het juiste adres kwa kosten/prestatie mogelijkheden. Je zit namelijk ook gewoon heel erg vast aan de hardware. Een Mac Pro / custom PC is _juist_ voor dit soort toepassingen vele malen beter.
 
Last edited:
De Mac vs pc discussie is oneindig.
Je betaald inderdaad de hoofdprijs (imo ook iets teveel), maar je koopt wel een compleet, op elkaar afgestemd, getest en werkend product wat je niet om de 3 maanden opnieuw moet installeren omdat het systeem weer zo traag als dikke stront door een trechter is.
Volgens mij hebben alle apple users hier geen enkele ervaring met Windows 7.. Zo komt het iig op mij over.
 
Back
Top