Uitlaat berekening

Oke bedankt in ieder geval voor de info wat betreft het lassen :)

Hoe zit het met de aansluiting op de cilinder ?

Gewoon goed aansluitend en niet lekkend

Nu zat ik zelf te denken aan een losse flens waar je de uitlaat vervolgens over heen schuift

Maar moet hier nog iets van een pakking tussen ? of kan dit gewoon koud op elkaar ?

kan gewoon koud op elkaar

En maakt het nog wat uit onder welke hoek de aansluiting verloop naar de rest van de uitlaat ?

Zoals hierbij deze gianelli , zijn het vrij scherpe hoeken en dan rechtdoor naar achteren.

Heeft dit heel veel invloed ?

Zo vloeiend mogelijk (header) en de hoeken hebben zeker invloed en dit bereken !
 
Wat zou er dan gebeuren als je er een 90° bocht op zou zetten , zo naar het expansie gedeelte ? Net als de C16 , C20 , C21 , C30 en andere race uitlaten ?
 
Plaatdikte zit meestal zo tussen de 0.5 en 1.0 Dunner matriaal is in theorie beter, maar niet merkbaar. Zelf zou ik gewoon plaatstaal (St 37) gebruiken. Het is niet duur, en het is makkelijker te bewerken dan bijvoorbeeld RVS.
RVS zou de eigenschappen van de uitlaat theoretisch gezien wel moeten beïnvloeden. De warmte geleiding van RVS is immers veel lager dan staal. Hierdoor zouden de gassen in de pijp dus warmer blijven, wat vervolgens de pulsering weer beïnvloed. Of dit merkbaar is? Als je verschil in plaatdikte ook niet merkt zal het weinig invloed hebben. Model is zodoende toch weer het meest bepalend.
 
RVS zou de eigenschappen van de uitlaat theoretisch gezien wel moeten beïnvloeden. De warmte geleiding van RVS is immers veel lager dan staal. Hierdoor zouden de gassen in de pijp dus warmer blijven, wat vervolgens de pulsering weer beïnvloed. Of dit merkbaar is? Als je verschil in plaatdikte ook niet merkt zal het weinig invloed hebben. Model is zodoende toch weer het meest bepalend.


En toch merk ik met 0.7 mm plaatstaal op me schakel brommer dat hij in de 1ste en 2de versnelling minder vermogen levert dan in hogere versnellingen. Denk zelf dat dit komt doordat de uitlaat pas na de 2de versnelling goed genoeg opgewarmt is en dus dan pas ze volle vermogen levert. Ik ga nog testen met hitteband om de bocht heen om te zorgen dat in de 1ste 2 versnellingen hij sneller op temperatuur is.

Iemand die hier wat meer over kan vertellen? En of die hitteband nut zal hebben?
 
En toch merk ik met 0.7 mm plaatstaal op me schakel brommer dat hij in de 1ste en 2de versnelling minder vermogen levert dan in hogere versnellingen. Denk zelf dat dit komt doordat de uitlaat pas na de 2de versnelling goed genoeg opgewarmt is en dus dan pas ze volle vermogen levert. Ik ga nog testen met hitteband om de bocht heen om te zorgen dat in de 1ste 2 versnellingen hij sneller op temperatuur is.

Iemand die hier wat meer over kan vertellen? En of die hitteband nut zal hebben?

we zijn toch met een gevordere topic bezig?

stel je bent nu voorbij je versnellingen en je gaat weer terugschakelen en start bij de 1e dan is je pijp toch WEL warm? of snap ik het nou niet, sorry hoor
 
je hebt in de 1e en 2e versnelling ook meestal iets minder vermogen omdat ie te snel door de powerband knalt.

dat heeft niks met de plaatdikte te maken...
 
je hebt in de 1e en 2e versnelling ook meestal iets minder vermogen omdat ie te snel door de powerband knalt.

dat heeft niks met de plaatdikte te maken...

Vaak staat ie dan te rijk onderin. Dus te grote stationairsproeier of naaldstand te hoog. Dan moet ie eerst schoon branden en dat duurt effe.

Plaatdikte / materiaal kan van invloed zijn bij hoge snelheid / regen. De uitlaatgastemperatuur kan dan veranderen waardoor de werking van de uitlaat veranderd.
 
Heb ff gauw op de in de beginpost vermelde site gekeken, maar heb 2 vraagjes:

Kun je een pijp ongestraft in allerlei bochten wringen, of gaat de voorkeur uit naar een rechte pijp en als er een bocht in moet dan liefst zo ruim (qua radius) mogelijk?

Is het mogelijk om de werking van een pijp te testen/simuleren in een programma als MatLab?
 
Matlab lijkt me niet het meest ideale programma, omdat je zelf een model van de uitlaat, uitlaat/cilinder of nog liever het complete blok moet maken.

In de bestaande 2-takt simulatieprogramma is dit al voor je gedaan, al weet je dan niet hoe competent het model is.
 
Matlab lijkt me niet het meest ideale programma, omdat je zelf een model van de uitlaat, uitlaat/cilinder of nog liever het complete blok moet maken.*

In de bestaande 2-takt simulatieprogramma is dit al voor je gedaan, al weet je dan niet hoe competent het model is.


*
Is dit niet precies wat je wil? Ja, het is wel meer werk ja...

Je weet niet hoe die andere programma's het doen, dus dan is het nog steeds maar gewoon gokken dat die ander (de maker) het goed heeft gedaan.

Verder kwam ik dit pdf-je nog tegen, misschien interessant voor sommigen.

http://www.2stroke-tuning.nl/media/artikelen/2takt_Expansieuitlaat.pdf
 
hoe rechter de uitlaat hoe beter. maar als je heel goed bent met het fabriceren van uitlaten kan je hem wel buigen . ik ben er heel vaak mee bezig ,maar de voorkeur is voor mij een rechte uitlaat
 
Back
Top