Uitlaat berekening

nadeel van software is dat je nooit weet welke formules er achter zitten, dus ook nooit iets in de berekeningen kan verbeteren.
bovendien doe je er geen kennis door op omdat je niet weet waar je mee bezig bent.

ja idd maar is het dan gewoon testen ?

en hoe kan je de conen meten van bvb een C21 ? iedere keer de grootste diameters meten en dan zo de conen uitekenen ?
 
ja idd maar is het dan gewoon testen ?

en hoe kan je de conen meten van bvb een C21 ? iedere keer de grootste diameters meten en dan zo de conen uitekenen ?

hoofdzakelijk testen, er is eingelijk maar 1 ding goed te berekenen en dat is de lengte.

van de conen meet je gewoon de kleinste diameter de grootste en de lengte, dat teken je uit op papier en trek je de lijnen door tot op een punt. daar zet je de passerpunt op, en tekent de circel gelijk met de bovenkant van je uitgetekende conis. nu doe je de grootste diameter maal 3.14 en meet die met de radius mee. zo doe je de kleinste diameter ook.
 
Ja dat geldt voor de vele amateurs en berekenings programma's die opinternet te vinden zijn, maar niet als die op wetenschappelijke basis plaats vindt. Of als je daar een studie van gemaakt hebt.
Groeten,
Luc
 
Ja dat geldt voor de vele amateurs en berekenings programma's die opinternet te vinden zijn, maar niet als die op wetenschappelijke basis plaats vindt. Of als je daar een studie van gemaakt hebt.
Groeten,
Luc

Ik neem als uitgangspunt het uitlaatpoortoppervlakte, daarmee reken ik de begin diameter uit. Vervolgens kies ik de gewenste Dmax uit, en schaal ik de uitlaat op. En de lengte aan de hand van het gewenste toerental.

Tot nu toe heb ik hier altijd goede resultaten mee geboekt, ik wil niet beweren dat het niet beter kan.


Gr,
Tom
 
Ja dat geldt voor de vele amateurs en berekenings programma's die opinternet te vinden zijn, maar niet als die op wetenschappelijke basis plaats vindt. Of als je daar een studie van gemaakt hebt.
Groeten,
Luc

sorry dat ik het vermeld,

maar de uitlaatberekening die jij hebt gemaakt voor mijn piaggio mini gaf een dramatische grafiek (7 pk en niet boven de 10.000 rpm getest bij valentino @ goes ) en vervolgens er 1 bij abt laten berekenen en ook zelf gemaakt.

dit gaf 12 pk en wat meer toeren (kortom een betere grafiek )
 
Ach,elke tuner of ontwerper zal wel zijn betere en slechtere uitlaten gemaakt hebben zeker ;)

Khoop maar dat Luc mijne goed gaat maken<]
Misschien een domme vraag,maar bereken je nog steeds uitlaten op dit moment luc?

Mvg
 
sorry dat ik het vermeld,

maar de uitlaatberekening die jij hebt gemaakt voor mijn piaggio mini gaf een dramatische grafiek (7 pk en niet boven de 10.000 rpm getest bij valentino @ goes ) en vervolgens er 1 bij abt laten berekenen en ook zelf gemaakt.

dit gaf 12 pk en wat meer toeren (kortom een betere grafiek )

Heb je zelf de ligging van de powerband bepaald, of heeft luc dit voor jouw gedaan? En kwam dit overeen met praktijk?

Ik weet niet hoe ABT zijn uitlaten berekend maar het zou me niks verwonderen dat dit ook gewoon gebeurd aan de hand van opschaal waarden en ervaringen. Aan natuur/wiskundige berekeningen hecht ik niet zoveel waarde, omdat je simpelweg niet elk verschijnsel in kaart kan brengen.
 
Heb je zelf de ligging van de powerband bepaald, of heeft luc dit voor jouw gedaan? En kwam dit overeen met praktijk?

Ik weet niet hoe ABT zijn uitlaten berekend maar het zou me niks verwonderen dat dit ook gewoon gebeurd aan de hand van opschaal waarden en ervaringen. Aan natuur/wiskundige berekeningen hecht ik niet zoveel waarde, omdat je simpelweg niet elk verschijnsel in kaart kan brengen.

dit heb ik zelf aangegeven en dit klopte niet met de waarde @ bank.(grafiek heb ik ook niet meer)

valentino zag op voorhand al dat de baffle een achterlijke lengte had...en achteraf bleek dat te kloppen.
die was bij abt enkele cm's korter.

misschien dat aad ook wat meer ''mini / brommer '' ervaring heeft voor zichzelf dan :)
 
Misschien een "kicker" maar kon er niet echt uitkomen.

Welke dikte van het materiaal gebruik je voor de uitlaten ? ( 0,7 mm of iets dergelijks ? )

En een ander type staal gebruiken ( bijv RVS ) , heeft dit nog invloed op prestaties ? ( kan je dan ook een ander dikte nemen ? )

Welk dikte ( binnenmaat + buitenmaat ) van de tailpipe kan je het beste aan houden ?

Heeft het lassen nog invloed ( dus een bobbel aan de binnenkant van de conus ) lijkt mij wel toch ?

Alvast bedankt ! :)
 
Misschien een "kicker" maar kon er niet echt uitkomen.

Welke dikte van het materiaal gebruik je voor de uitlaten ? ( 0,7 mm of iets dergelijks ? )

En een ander type staal gebruiken ( bijv RVS ) , heeft dit nog invloed op prestaties ? ( kan je dan ook een ander dikte nemen ? )

Welk dikte ( binnenmaat + buitenmaat ) van de tailpipe kan je het beste aan houden ?

Heeft het lassen nog invloed ( dus een bobbel aan de binnenkant van de conus ) lijkt mij wel toch ?

Alvast bedankt ! :)

Plaatdikte zit meestal zo tussen de 0.5 en 1.0 Dunner matriaal is in theorie beter, maar niet merkbaar. Zelf zou ik gewoon plaatstaal (St 37) gebruiken. Het is niet duur, en het is makkelijker te bewerken dan bijvoorbeeld RVS.

Tailpipe diameter is afhankelijk van het ontwerp van de uitlaat. Ga hier niet zomaar mee experimenteren, want een te kleine diameter kan leiden tot ernstige thermische problemen.

Probeer de uitlaat van binnen zo glad mogelijk te houden.
 
Je pakt toch conus per conus, dus als er 2 opelkaar gebakt zitten kan je de lasnaad natuurlijk aan de binnenkant afvlakken dmv een dremel ofzo.
 
niet altijd he.. Op een gegeven moment kun je er niet meer bij ;). Je kunt niet met een dremel in de tail komen bvb. Maar je moet idd een goede doorlas zien te krijgen, sommigen werken ook met een backing gas, dit is gas aan de achterkant laten lopen, zodat de binnenkant van de las niet verbrand en ruw word. Maar het moet ook wel zonder kunnen, een tig apparaat is wenselijk. Maar ze doen het ook wel met co2 of autogeen, of hardsolderen kan ook nog.
 
niet altijd he.. Op een gegeven moment kun je er niet meer bij ;). Je kunt niet met een dremel in de tail komen bvb. Maar je moet idd een goede doorlas zien te krijgen, sommigen werken ook met een backing gas, dit is gas aan de achterkant laten lopen, zodat de binnenkant van de las niet verbrand en ruw word. Maar het moet ook wel zonder kunnen, een tig apparaat is wenselijk. Maar ze doen het ook wel met co2 of autogeen, of hardsolderen kan ook nog.


Snap ik, maar lijkt me sowiezo handig om aan de achterkant te beginnen,ik heb liever een lasnaad in de voorbocht zitten dan bij de tail, weet niet hoe het met jou zit? ;)
 
Dat wat er nu beweerd word over het lassen

Dan plaats je de platen tegen elkaar en last dan , met als gevolg dat je een rups krijgt aan zowel de binnen als de buitenkant toch ?

Nu had ik het bedacht om het zo te doen.

door aan beide platen een halve milimeter eraf te vrezen ( vandaar dat ik vroeg of je 1 mm rvs kan gebruiken ) , krijg je 2 platen die over elkaar schuiven en vervolgens ( bijna ? ) naadloos afsluiten.

Vervolgens aan de buitenkant aflassen.

Zo heb je toch een gladde binnenkant ? ( of ben ik nou gek ? :p)

Plaatje ter verduidelijking

[IR]http://img164.imageshack.us/img164/3500/lassenwq6.jpg[/IR]
 
idd, een te scherpe hoek geeft veel vreemde reflectie van de uitlaatpulsen. Daarom worden uitlaten soms ook wel gehydroformed, maar er is geen concreet bewijs dat dit beter is. En daarbij is de vraag, hoe wil je deze overgang creeren als er sprake is van een hoek tussen de verschillende delen, wat meestal zo is.
 
Dat wat er nu beweerd word over het lassen

Dan plaats je de platen tegen elkaar en last dan , met als gevolg dat je een rups krijgt aan zowel de binnen als de buitenkant toch ?

Nu had ik het bedacht om het zo te doen.

door aan beide platen een halve milimeter eraf te vrezen ( vandaar dat ik vroeg of je 1 mm rvs kan gebruiken ) , krijg je 2 platen die over elkaar schuiven en vervolgens ( bijna ? ) naadloos afsluiten.

Vervolgens aan de buitenkant aflassen.

Zo heb je toch een gladde binnenkant ? ( of ben ik nou gek ? :p)

Plaatje ter verduidelijking

[IR]http://img164.imageshack.us/img164/3500/lassenwq6.jpg[/IR]

Natuurlijk gaat dat. Ook op aansluitingen van de conen is het wel mogelijk. Aleen is het heel veel werk, met een vermogenswinst die waarschijnlijk niet eens meetbaar is. Om vermogen te winnen is het effectiever onderzoek te doen naar een beter ontwerp. Daarbij komt dat een doorlassing van 75% genoeg is. Als er scheuren ontstaan is dit bijna altijd naast de las, omdat het matriaal daar wat verbrand/bros is.
 
0.5 mm van 1 mm plaat affrezen? succes .. Het is al niet te maken zoiets + waar is het voor nodig, mocht er een vervelende doorlas zijn kan je die zo vlak slijpen van binnen, dat is alleen als je conus voor conus erop maak ;)

Om vermogen te winnen is het effectiever onderzoek te doen naar een beter ontwerp.

en daar is alles mee gezegt.
 
Oke bedankt in ieder geval voor de info wat betreft het lassen :)

Maar nu rest mij nog 1 vraag

Hoe zit het met de aansluiting op de cilinder ?

Nu zat ik zelf te denken aan een losse flens waar je de uitlaat vervolgens over heen schuift

Maar moet hier nog iets van een pakking tussen ? of kan dit gewoon koud op elkaar ?

En maakt het nog wat uit onder welke hoek de aansluiting verloop naar de rest van de uitlaat ?

nrxmag.gif


Zoals hierbij deze gianelli , zijn het vrij scherpe hoeken en dan rechtdoor naar achteren.

Heeft dit heel veel invloed ?

"Sorry voor als het n00b vragen zijn , maar dit is de 1e uitlaat die ik zelf maak :X"
 
Back
Top