1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Turbo

Discussion in 'Tuning voor gevorderden.' started by Misha, 19 October 2009.

  1. Aerox-Evo70

    Aerox-Evo70 No Title

    Joined:
    16 September 2002
    Messages:
    6,024
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    omdat ik juist pulsen wil, anders is het onmogelijk meer druk in de cilinder te krijgen dan alleen een uitlaat zou kunnen (aangezien je geen uitlaatklep hebt).
    anders zou ik de turbo rechtstreeks op de cilinder schroeven, dan werkt ie efficiƫnter.

    misschien veroorzaakt het membraan al zoveel turbulentie dat de mengselkwaliteit wel ok is.

    @ filmpje: hiuj heeft de expansieuitlaat na de turbo gezet, vraag me sterk af of ie dan zn werk nog doet.
    hoeveel vermogen geeft dit ding?

    blijkbaar start en loopt ie wel aardig stationair met suck through opstelling, zelfs met zo'n lange inlaat.
     
    #81
  2. Advertenties - Gesponsorde links (Only for visitors)

  3. Martijn #14

    Martijn #14 epc/rst evo

    Joined:
    21 January 2007
    Messages:
    756
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    16
    opzich heb je een punt, wat je ook kan doen is de inlaatpoorten vele malen groter maken en de uitlaatpoort juist verkleinen, hierdoor zal de turbo veel meer druk op kunnen bouwen in de cilinder, en vooral met 14k toeren.

    het enige nadeel is dat de uitlaatgassen nu minder goed afgevoerd kunnen worden en zal er dus een mengsel van brandstof en uitlaatgassen in de cilinder komen, waardoor je dus minder brandbaar mengsel in je cilinder krijgt.

    *edit: is het niet mogelijk een draaiende schijf met een uitsparing op je uitlaatpoort te monteren? zodat deze open staat wanneer dat nodig is en dicht staat als je druk op wilt bouwen

    het beste is uiteraard alle mogelijkheden testen, maarja dat is ook weer zo iets :p
     
    #82
  4. Advertenties - Gesponsorde links (Sign-up to remove)

  5. Tommy.

    Tommy. *BA DUM TSS*

    Joined:
    4 May 2005
    Messages:
    2,576
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    roterende uitlaat :D :p

    met een roterende inlaat hoef je toch verder (zga) niets drastisch te veranderen?
     
    #83
  6. Aerox-Evo70

    Aerox-Evo70 No Title

    Joined:
    16 September 2002
    Messages:
    6,024
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    roterende uitlaat moet mogelijk zijn, als je de cilinder een kwart slag draait.
    maar als je niet drastisch gaat zitten hakken wordt die schijf zo groot dat je niet meer dan 5k kan draaien voordat ie uit elkaar klapt :p
    'gewone' kleppen vinden 15k ook niet leuk, dus ik ben van de uitlaatklep af gestapt.

    roterende inlaat voegt imo niks toe, zal eerder verlies geven.
     
    #84
  7. BramM

    BramM Member

    Joined:
    16 January 2008
    Messages:
    471
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Een soort van roterende uitlaat idee was ik ook al op gekomen maar ga het eerst zonder proberen. Als ik de testresultaten zie van die e-charger dan lijkt het me dat er alleen zo al wel potentie in zit.
     
    #85
  8. kees

    kees 38.8KG 22.2HP 6.83s

    Joined:
    7 July 2002
    Messages:
    5,153
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    En de schijf van de roterende inlaat van koolstof of aramide maken? Dan kan hij al heel wat meer toeren aan lijkt me?
     
    #86
  9. Aerox-Evo70

    Aerox-Evo70 No Title

    Joined:
    16 September 2002
    Messages:
    6,024
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    misschien een compressor/turbine wiel van een enorme turbo als basis pakken, van een scheepsdiesel ofzo (die heb je wel van 300mm diameter en zelfs groter, al zijn ze schaars :p)
    draaien die dingen eigenlijk wel 10k+, of redden ze dat niet.
    http://www.act-dekammeraadjes.com/bijzonderheden/turbo.jpg
    alle vanen eraf slijpen en een sleuf erin frezen, daarna weer balanceren...

    misschien kun je dan toch makkelijker zelf ontwerpen en frezen, materiaal zoeken zou niet zo'n groot probleem moeten zijn.

    erg uitdagend zo'n roterende uitlaat, maar voor mij echt even te hoog gegrepen.

    nog een mooi fototje van het buddfab blokje:
    [​IMG]
     
    #87
    Last edited: 11 November 2009
  10. Martijn #14

    Martijn #14 epc/rst evo

    Joined:
    21 January 2007
    Messages:
    756
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    16
    waarom zo'n grote turbo dan?
    eer je dat ding op toeren hebt zijn al 10 seconden voorbij

    ik denk juist dat je beter een zo klein mogelijke turbo kan pakken, dan maar wat minder laaddruk maar hij is wel veel eerder op druk, wat wel handig is bij sprints.
     
    #88
  11. citroensap

    citroensap Member

    Joined:
    15 September 2005
    Messages:
    182
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Het blok op die foto is ook het blok waarmee het snelheids record 50cc is behaald , dus daarbij maakt het niet uit als hij na 10 seconde pas op gang komt.
     
    #89
  12. Misha

    Misha Sorry sensor

    Joined:
    18 September 2008
    Messages:
    1,988
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    38
    De scans van de E-Charger artikel.
    Excuses voor de lange levertijd.

    [ir]http://img39.imageshack.us/img39/6285/img001nv.jpg[/ir]
    [ir]http://img199.imageshack.us/img199/3131/img002yk.jpg[/ir]
    [ir]http://img195.imageshack.us/img195/4338/img003hy.jpg[/ir]
    [ir]http://img10.imageshack.us/img10/3428/img004ju.jpg[/ir]
    [ir]http://img269.imageshack.us/img269/4217/img005wa.jpg[/ir]
     
    #90
  13. InIMoeK

    InIMoeK DCA GODZUKI

    Joined:
    3 April 2004
    Messages:
    717
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Die belly @ inlaat... Pulsen in je inlaat traject creeren?
     
    #91
  14. Anne

    Anne mannelijke versie

    Joined:
    18 November 2005
    Messages:
    3,381
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ik zag dit bij een internationale sprint tentoongesteld (Lausitzring). Kan geen kwaad denk ik om hier mijn foto's te posten:

    [Ir]http://i50.tinypic.com/dnm78m.jpg[/Ir]

    [Ir]http://i45.tinypic.com/2vcgtpv.jpg[/Ir]

    edit: is dit niet het ding waar dat artikel over gaat op vorige pagina?
     
    #92
    Last edited: 18 November 2009
  15. spNk

    spNk Livin' Loud

    Joined:
    28 March 2006
    Messages:
    5,986
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    36
    De turbo is er wel van denk ik, het elektrische gedeelte is iig hetzelfde...
    Dat artikel gaat echter over een minarelli blokje als ik het goed zie, en een stage6 racing.

    Edit: Hmm is geen mina blokje, mijn fout.

    Ze hebben het dus alleen wat extremer aangepakt met een 2f4r :p

    Echter had ik eigenlijk wel verwacht dat ze een R/T 95cc oid zouden gebruiken...
     
    #93
    Last edited: 18 November 2009
  16. D.J

    D.J Pfew, al die draden

    Joined:
    24 April 2002
    Messages:
    4,329
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Klopt... echt wel vet dit soort ontwikkelingen! :D

    Wanneer komt de Stage6 R/T supercharger? :+ :p
     
    #94
  17. Jordi.

    Jordi. EPC/RST

    Joined:
    14 December 2005
    Messages:
    3,417
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    enige "probleem" is dat hij op lausitz 6.2 reed, en dit deed hij 3 jaar geleden op eindhoven ook al....
     
    #95
  18. D.J

    D.J Pfew, al die draden

    Joined:
    24 April 2002
    Messages:
    4,329
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Mja, laat het duidelijk zijn dat we allemaal wel eens last hebben van schommelende prestaties. Als het blok hierdoor daadwerkelijk meer vermogen levert, wil het nog niet per direct resulteren in een snellere tijd. Zal vast nog een hoop research aan besteed moeten worden...
     
    #96
  19. Jordi.

    Jordi. EPC/RST

    Joined:
    14 December 2005
    Messages:
    3,417
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    hij presteerd juist heel constant:)

    hij rijd al drie jaar lang elke meeting rond de 6.2 en door de turbo is er dus (tot nu toe) nog niks veranderd. denk dat er ook wel wat gewicht bij is komen kijken.
     
    #97
  20. Tommy

    Tommy 150m @ 5,95 no NX

    Joined:
    9 June 2003
    Messages:
    2,436
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Je haalt twee sprinters door elkaar. Steffen heeft twee 1 met turbo en 1 zonder. Die met turbo reed hij in Lausitz 6,9 mee ofzo en ging niet naar behoren. Die dikke Stephan heeft het turbo blok klaar gemaakt en hij vertelde mij dat er nog veel getest moest worden om er winst mee te behalen. Zonder turbo reed hij 6,29.
     
    #98
  21. Tomdb

    Tomdb New Member

    Joined:
    21 September 2009
    Messages:
    20
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ik zou het afraden om een 1 cilinder turbo te maken. Zelfs bij viertakten is dit meestal afgeraden, dit komt dankzij dat de gasopbrengst in pulsen is. En als je dan twee cilinders hebt, dan heb je een mooiere gast uitstroom.

    Hier bij zijn dan wel een paar dingen van belang:
    -twee aparte expansie
    -pulsen mogen elkaar niet beinvloeden.
    -uitlaat zal berekend moeten worden voor de verwachte turbo druk.

    Dit zou de simpelste oplossing zijn maar hier zitten grote verliezen in. Namelijk dat er ook druk wordt op gebouwd onder de zuiger, dit zorgt voor een tegen druk en dus verlies van de verbrandings energie. De kering zullen het ook vaak begeven met een overdruk.
    De oplossing hiervoor zou zijn om de spoelers te voeden via de buitenkant van de cilinder. Dit is mogenlijk want de turbo levert nu de druk ipv. het carter.

    De expansie uitlaat is ook nog weg te werken door een simpel rol/schijf te hebben die de uitlaat regelt. Maar dit vereist de meeste aanpassing maar zal wel een groot verschil maken in de lage toeren.
     
    #99
  22. Jordi.

    Jordi. EPC/RST

    Joined:
    14 December 2005
    Messages:
    3,417
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    heeft het aluminium frame wat hierboven staat dan zonder turbo gereden (6,29) want hij had ook nog een scooter met kappen met turbo dat ik had gezien?
     
    #100
Advertenties - Gesponsorde links (Only for visitors)

Share This Page