Turbo

jep, ik wilde gewoon de tailpipe verlengen (grotere diameter) en aansluiten op de turbine inlaat (3e foto).
even kijken hoe het loopt met deze pijp, anders eentje laten maken met meer volume en evt iets andere conussen.

oliepomp druk heb ik inderdaad liever op 4 - 4,5 bar, als iemand een compact pompje (liefst 12v) weet hou ik me aanbevolen.
 
Volume is natuurlijk een :D term met uitlaten. De DIAMETER bepaalt de verhouding waarin de energie van je uitlaatpuls word verspreid tussen het zuigen en drukken. Ga je groter in diameter zuig je dus meer, en druk je dus minder. En als je iets niet wilt als je al op een dergelijke manier een turbo motor wil bouwen, is dat de energie van je uitlaatpuls in het zuigen verloren gaat. Je hebt immers de turbo al om de cilinder te vullen, en de enige manier waarop je kan pogen daadwerkelijk overdruk in je cilinder te krijgen zal je dus een joekel van een drukpuls moeten hebben. Wat dan een beetje jammer is is dat de alle energie in je zuig en drukpuls steekt, niet meer in de aandrijving van je turbo gaat. probleem probleem.

Hoe je het ook went of keert, een 2takt in deze configuratie is gewoon niet ontwikkelt om er een föhn op te zetten. Wil je succes, zal je het grondiger aan moeten pakken imo, en dus eerst de huidige cilinder configuratie en het proces herzien.
 
jij ziet alles zo negatief ruud :D, of heb je er al ervaring mee?

ik ben van mening dat je voor topvermogens inderdaad drastisch moet gaan spelen met cilindertimingen en uitlaat.
zuigpuls heb je eigenlijk nauwelijks meer nodig met de timingen die nu in de bestaande cilinders zitten (maar je wilt ook niet teveel weerstand tijdens het vullen), een erg goede drukpuls kan wel enorme verschillen in vermogen geven.
ik denk wel dat je met de huidige uitlaten al een winst in vermogen moet kunnen zien.
de turbo wordt aangedreven door de uitlaatgassen, imo maakt het niet uit hoeveel energie je gebruikt voor de drukpuls, aangezien deze altijd ook weer de uitlaat uit moet.
het totale debiet wat de uitlaat verlaat wordt dus groter (mits de turbo inderdaad voor een drukverhoging zorgt).

met het volume van de pijp doelde ik meer op de hoeveelheid gas die verplaatst wordt, het is alsof je met meer cc's rijdt.
als je van 50 naar 90cc stapt pak je ook een uitlaat met meer volume.

aangezien er niet veel ervaringen mee zijn moet je er gewoon aan beginnen en kijken hoe het werkt en wat je tegenkomt.
er eindeloos over discussieren schiet ook niet op.
daarnaast moet je niet gelijk al teveel dingen veranderen (tenzij je zeker weet dat het anders niet zal starten), anders weet je nooit wat je fout doet.
 
In de "Streetbuzz" van augustus/september staat een artikel over die E-charger. (scooter-attack project)
Heb het nog niet gelezen (sowieso erg moeilijk in het duits) maar hij produceert 0.4 bar bij 110.000 rpm.

Staat ook een grafiek bij met een vergelijking.
ze behalen 25,6pk met 14.1Nm tov 19.xpk zonder e charger.


Grafiek staat op datum: 28.05.2009

Specs wat ik kan zien:
- Minarelli horizontaal - lang sd blok.
- Stage 6 racing
- Koso 30mm
- Stage 6 pvl
- stage 6 inlaat (wig/spruitstuk)

Verder lijkt het er op dat ze een normale turbo genomen hebben waarbij ze het turbine gedeelte gedemonteerd hebben en een electromotor aan het compressorwiel gemonteerd hebben.
 
Voor die E-charger gebruiken ze 10 3500mAh lithium ion cellen in serie geschakeld om aan die 37V te komen.
Het zal me niet verbazen als de batterij/accu alleen al meer dan €200 a €300 kost.
 
even naar de reglementen kijkend, is het toegestaan om een hulpmotor te gebruiken om de charger aan te drijven?
waarom zetten we dan niet gelijk elektro motoren rechtstreeks op het achterwiel, minder rendement maar veel eenvoudiger.
 
Samenvatting van enkele brainstormsessies met collega's en google.


Grootste punt van discussie is het aansluiten van de carburateur.

Nadelen suck-through carburateur aansluiting:
1. grotere turbolag door lang inlaattraject.
2. slechtere mengselkwaliteit doordat de brandstof + olie naar buiten geslingerd wordt en de luchtstroom binnenin zit.
3. zuigt vacuum als de carburateurschuif dicht gaat--> olie uit cartridge.
4. gevaarlijk bij backfires.
5. geen intercooler mogelijk

Eventuele oplossingen:
1. voor lief nemen en opvangen met NX, is er dan wel genoeg koppel/vermogen?
2. turbulentie creeëren, kost dat veel energie?
3a. langzaam gas dichtdraaien
3b. klep die open gaat bij groot vacuum --> meer lucht, loopt ie dan warm?
4. extra klep, of is de kans erg klein op een backfire? of is er sowieso niet veel explosiegevaar?
5. toch niet van plan?


Nadelen blow-through carburateur aansluiting.
1. druk blaast vlotter leeg, carb valt niet af te stellen.

Eventuele oplossingen:
1a. gewoon monteren en proberen? (zie bedenkingen hieronder)
1b. vlotter onder druk zetten, slang van compressor naar vlotterkamer?
benzinepomp installeren geregeld door de compressor druk, of de tank onder dezelfde druk zetten (slangetje)?
is de carb dan nog wel af te stellen?
indien ibea kartcarb, is de druk in het carter dusdanig dat de vlotter nog gewoon werkt?
1c. drukbox om carb bouwen, zodat het geheel onder druk staat (nodig bij kartcarb?)
benzinepomp installeren geregeld door de compressor druk, of de tank onder dezelfde druk zetten (slangetje)?

Over het algemeen wordt suck-through als de simpelste oplossing gezien.
Vaak wordt hier niet voor gekozen vanwege punt 5.


Bedenkingen:
De E-charger (blow-through) van scooter-attack werkt zonder bovenstaande aanpassingen? (30% winst).
De Turbo (blow-through) van maxi-scooter werkt zonder aanpassingen? (30% winst).
Enkele sneeuwscooters werken met blow-through carburateurs, welke zijn dit?
Veel amerikaanse (viertakt) blokken worden omgebouwd voor een charger, hoe werken deze blow-through carburateurs (holley, demon)?


Enkele niet carburateur gerelateerde zaken en theorieën:
Maakt het uit als de turbo de membraankleppen continu open duwt? Waarschijnlijk niet, er zijn meer tweetakt blokken die zonder inlaatkleppen werken.

Hoe veranderen de uitlaatpulsen ten gevolge van de drukvulling? Door een hetere verbranding zal de EGT temperatuur omhoog gaan en wordt de pijp hoogtoeriger? Doordat er meer debiet door de pijp gaat worden de pulsen sterker?

Het turbine wiel vormt een extra restrictie bij de tailpipe, wordt de temp van de pijp daardoor nog hoger en kan dit problemen geven voor bv de zuiger?

Als de turbo 0,5 bar overdruk levert, moet de verbrandingskamer dan ook 1,5x zo groot om detonatie te voorkomen? Iets in die richting wel denk ik, begin met een compressieverhouding rond de 9:1.

Hoeveel bar oliedruk is minimaal nodig om de glijlagers goed te laten werken en de rotor te centreren?
Op auto's zit deze druk rond de 4 bar, is 2 bar al genoeg?
Moet deze druk perse geleverd worden door dikke 10W40 olie?
Hoe snel warmt de olie op en moet er een oliekoeler tussen, hoeveel drukverlies geeft dit?

Door de hogere druk gaat de verbranding sneller? Hierdoor moet het ontstekingstijdstip veranderd worden, maar hoeveel en welke kant op?
 
moet de kracht alsnog via de vario/snaar etc naar het achterwiel, wat je dus alweer 20% kost.

Dat klopt, maar de elektromotor kan continu op zijn nominale toerental draaien waardoor hij continu zijn maximale vermogen kan leveren.
Zet je hem op het achterwiel, dan neemt het te leveren vermogen lineair af bij de lagere toerentallen.
 
die amerikanen gebruiken vaak blowtrough carburateurs van bijvoorbeeld een renault 5 turbo. maar dat zijn grotere motoren. vroegah in de fomrule 1 gebruikten ze ook blowtrough en hadden ze geen injectie. ik weet dat er carbs voor auto's zijn die je kunt ombouwen dellortho's schijnen daar het meest geschikt voor te zijn op google is dat wel te vinden echter zijn dit carbs met vlinderklep.
ik zou suck trough proberen grote carb compressor vast op het menbraam en gaan.
 
nou je hebt je huiswerk goed gedaan aerox-evo70 ;)

ik denk dat het wel zal lukken om zoiets te bouwen en om het lopend te krijgen, alleen zal hij niet/slecht stationair lopen maar dat is niet zo erg.
wat een groter probleem zal worden is het starten en het opwarmen ervan.
als hij koud is dan slaat je mengsel neer op je turbo en inlaat en natuurlijk net zoals het altijd is op je carter en cilinder.
maar met een beetje geluk en blijven proberen zal het wel een keer lukken.

suc6 iig
 
hoe kom je hierbij dan?, de theorie dat er mengsel neerslaat bij koude motor klopt.
maar zoals (bijna) iedereen hier weet knalt een 2t het hardst als hij koud is
maar zoals flowmotion al zei kan het wel zijn dat het mengsel neerslaat in de turbo door de middelpuntvliegende kracht.

en trouwens, waarom niet de turbo laten aandrijven door de uitlaatgassen en gewoon een rechte, dus zonder expansie, uitlaat monteren.
dan heb je ook geen last van de pulsen in de uitlaat.
of sla ik nu de grootste onzin uit ?
 
Back
Top