Turbo

Als je zonder expansieuitlaat wilt werken zul je de inlaat later dicht moeten laten gaan de uitlaat, anders krijg je nooit meer dan 1,5 bar in de cilinder lijkt me (of een enorme turbolag).
(iets wat een goede uitlaat dan dus beter doet dan de turbo, zonder dat je mengsel verliest)

Die klep op de zuiger zie ik niet zoveel in.
Je wilt hem open hebben op het moment dat de zuiger naar bdp gaat en dicht als hij naar odp gaat.
Dit kun je dus niet mechanisch maken, omdat je dan tegen de versnelling in moet werken, en een andere aansturing zie ik niet zitten.
Als je met kleppen gaat werken moet je die gewoon in de cilinder(kop) maken, maar dan zit je nog met de hoge frequentie...
 
Ik heb hier niks te zoeken :p (ben niet zo'n pro tuner of wat dan ook;)) maar ik vond dit topic wel heel interessant en ik heb dit gevonden:

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=O_P1l7kVeNc&feature=related"]YouTube - turbo two stroke[/ame]

een (goed) werkende 2-takt turbo, een vespa met 42pk. Of die ook echt 42 pk heeft valt over te discussiëren :p Ik vind het overigens nergens naar klinken, zo'n turbo...
 
En dan is er nog iets waar ik ook wel iets werkends in zou kunnen zien. Het is bedoeld als grap, maar goed uitgewerkt zie ik er wel iets in:
DaMol4-taktzuiger.jpg
:W ik heb niks toe te voegen verder, sorry voor offtopic :D
 
Soort non return valve op de kop van de zuiger, sluit direct bij de kracht van de ontbranding..

De term alleen al vind ik een :W waard.
Maar zoiets zou denk ik een nog beter idee zijn. Een vespa heeft standaard een decompressie-klep zoiets zou je met een veer makkelijk om kunnen bouwen naar een non-return valve.
Dat is nog een beter idee als de zuiger modsen denks.
 
Ik heb hier niks te zoeken :p (ben niet zo'n pro tuner of wat dan ook;)) maar ik vond dit topic wel heel interessant en ik heb dit gevonden:


een (goed) werkende 2-takt turbo, een vespa met 42pk. Of die ook echt 42 pk heeft valt over te discussiëren :p Ik vind het overigens nergens naar klinken, zo'n turbo...

dat ding heeft nooi 42 pk, in de filmpje rijden ze echt beroerd.
 
boeiend hoeveel pk da ding heeft, we moeten er voor zorgen dat we zelf zoiets maken met minstens evenveel pk's

dus nog iemand goede ideetjes / sugesties of projecten die iets met drukvulling te maken hebben??
 
Als iemand even een opsomming van feiten wilt doen, dan is dat wel handig.

Ik heb even paar minuten gegoogled en kwam hier uit: http://www.hftc.nl/Techniek.htm

500cc, 4t, en een turbo. En verdomd 82 pk voor iets uit begin jaren 80.
Er zijn nog meerdere turbo motorfietsen geweest in de jaren 80, dus kleine turbos/compressoren zijn vast wel ergens verkrijgbaar.

Wat betreft de ontwerp van BramM, ik denk dat het handiger is om je compressor 180 graden om te draaien en een poulie op de ontstekingskant maken, anders krijg je veel gezeur met carterdeksel e.d.
 
FlowMotion: Als ik de turbo 180 graden draai, kan ik de turbo niet meer direct aandrijven omdat hij dan de verkeerde kant op draait. Of ik moet al met zo'n gedraaide riem als Marcel (Mol) gaan werken om de draairichting te verandereren. Dan kies ik liever voor de carterdeksel aanpassen.
 
Ik ben vandaag ook maar begonnen met het pas maken van een turbo.
Zal later wel wat meer over mn plannen vertellen.
 

Attachments

  • SNC00128i.jpg
    SNC00128i.jpg
    349.2 KB · Views: 192
  • SNC00129i.jpg
    SNC00129i.jpg
    337.2 KB · Views: 160
  • SNC00130i.jpg
    SNC00130i.jpg
    332.9 KB · Views: 118
  • SNC00132i.jpg
    SNC00132i.jpg
    76 KB · Views: 121
Goed! Hoeveels te meer mensen er mee aan de slag gaan, hoeveels te meer vooruitgang er geboekt wordt.

Hoe wil jij oliedruk op de turbo krijgen?
 
ik ben nog zoekende naar een oliepompje :p
misschien pak ik gewoon zo'n bosch waterpompje, en doe daar lage viscositeit olie in.

als er iets in de cartridge slijt geeft dat niet zo, ik kan vrij makkelijk aan onderdelen komen.

pompjes die 4 bar leveren én 10W40 kunnen pompen kosten al gauw 300 euro, of ze zijn mechanisch aangedreven(begin ik liever niet aan), of zo groot als een auto accu.


heb de turbo in ieder geval opnieuw in elkaar gezet met het oliesysteem vertikaal en alle aansluitingen de juiste kant op.
vandeweek maar eens plaatjes en flensjes regelen om alles aan te sluiten.
 
Last edited:
Back
Top