Turbo op scooter - 2

Pronk said:
Ohw er is ook mee gereden hoor..maar er was iets...volgens mij hadden we nog geen koeling ofzo waardoor we niet echt konden kijken wat het nou deedt. Zoals Joor al aangaf..toen we er echt verder mee wilde ging fred naar duitsland, erg jammer...
Er was iets? :D
Na het maken van dat eerste filmpje heb ik er de volgende dag een paar keer kansloos een rondje op getuft, puur om te kijken of het bleef lopen e.d.
Aangezien het voor geen meter liep, mede door de setup van het blok:
We beginnen met een gratis rito asje en een 50cc AC MHR of Bidalot, ik weet het nieteens meer maar het was Joors 1ste race cilinder geloof ik en die was niet al te best meer. De carb was zo uit de doos erop geknald, een 19mm was het geloof ik en dan de jolly + een membraan met kleppen, waarschijnlijk std.

Dit alles was zegmaar superbrak op elkaar afgesteld, toen besloten we dat op te lossen. Hij het ding op de bank gegooid en gaan knallen. Uiteindelijk liep het best wel goed en was het tijd om "supercharged" te gaan testen. Alleen om hem nog net iets scherper te krijgen hadden we hem nog wat krapper gezet, met als resultaat 1 kapotte cilinder + zuiger :W

Om het toen maar "goed" te doen heb ik een nieuw stage 6 cilindertje gekocht. LC ivm geen ruimte voor koelkappen e.d. en ook is het blokje toen netjes gestraald. Helaas hebben we er daarna weinig meer mee gedaan, maar ooit zal het gaan lopen. De vraag is alleen hoe, maarja daar kom je maar op 1 manier achter.
 
Leuk project met die turbo, al vind ik het wel eigenaardig dat de carb niet is aangepast voor blow through gebruik.
Als het al zou werken, dan zou de benzine heftig uit de overlopen van de carb spuiten.

Daarnaast zitten jullie met het turbo toerental ongeveer een factor 10 te laag, dan doet ie helemaal geen zak.

Ook zit je met het probleem dat als de turbo blaast je zowat alles direct de uitlaat in sluist. Je zal dus een geforceerde inlaat en uitlaat opening moeten toepassen, en het expansieprincipe even vergeten.

Nogmaals leuk dat jullie het geprobeerd hebben, maar enige theoretische diepgang vooraf was hier geen overbodige luxe.
 
Pronk said:
Ohw er is ook mee gereden hoor..maar er was iets...volgens mij hadden we nog geen koeling ofzo waardoor we niet echt konden kijken wat het nou deedt. Zoals Joor al aangaf..toen we er echt verder mee wilde ging fred naar duitsland, erg jammer...

De snaren van de aandrijving voor de charger schoten er steeds af :)
 
Joël said:
Leuk project met die turbo, al vind ik het wel eigenaardig dat de carb niet is aangepast voor blow through gebruik.
Als het al zou werken, dan zou de benzine heftig uit de overlopen van de carb spuiten.

Daarnaast zitten jullie met het turbo toerental ongeveer een factor 10 te laag, dan doet ie helemaal geen zak.

Ook zit je met het probleem dat als de turbo blaast je zowat alles direct de uitlaat in sluist. Je zal dus een geforceerde inlaat en uitlaat opening moeten toepassen, en het expansieprincipe even vergeten.

Nogmaals leuk dat jullie het geprobeerd hebben, maar enige theoretische diepgang vooraf was hier geen overbodige luxe.

De overloopjes van de carb bleven gelijk met de laaddruk, daar hadden we wel voor gezorgd. De rest was, zoals je gelezen kunt hebben gewoon proberen. De hoogste druk die we gemeten hebben was zo'n beetje 50 milibar bij 6kRPM ofzo...

Wel leuk dat jij nogsteeds gewoon Joël bent ;) Ouwe knjerp.
 
Pronk said:
Een scooter start en loopt op elk toerental zonder membraankleppen,start wel wat moeilijk, maar ik heb het zelf ervaren, en dat was nog eens met het blok met de compressor erop ook...:)

Dat bevestigd maar weer dat membraankleppen op een hoog toerental toch echt gaan zweven..


maar ik heb het over een klein toerental, toen ik scooter op stationair liet draaien en er met de luchtdruk in de carbu blaase viel die stil:s
 
Joël said:
Leuk project met die turbo, al vind ik het wel eigenaardig dat de carb niet is aangepast voor blow through gebruik.
Als het al zou werken, dan zou de benzine heftig uit de overlopen van de carb spuiten.

waarom denk je dat dat zoveel beter is dan een suck trough principe? bedoel je dan gelijk dat overlopen? Of bedoel je de mengsel kwaliteit oid (of evt warmte)

Een suck trough lijkt me iig veel eenvoudiger te maken..
 
Joor said:
De overloopjes van de carb bleven gelijk met de laaddruk, daar hadden we wel voor gezorgd. De rest was, zoals je gelezen kunt hebben gewoon proberen. De hoogste druk die we gemeten hebben was zo'n beetje 50 milibar bij 6kRPM ofzo...

Wel leuk dat jij nogsteeds gewoon Joël bent ;) Ouwe knjerp.
En ik maar afvragen waarom fred zo graag de druksensor op de bank wilde aansluiten. :D
 
Joor said:
De overloopjes van de carb bleven gelijk met de laaddruk, daar hadden we wel voor gezorgd. De rest was, zoals je gelezen kunt hebben gewoon proberen. De hoogste druk die we gemeten hebben was zo'n beetje 50 milibar bij 6kRPM ofzo...

Wel leuk dat jij nogsteeds gewoon Joël bent ;) Ouwe knjerp.

Haha, tsja niets verandert he...

Maar nog even terugkomen op die carb. De vlotterkamer op dezelfde druk zetten als de laaddruk is niet voldoende. Wat denk je van de bezine die de vlotterkamer in moet? Die zal met een hogere druk aangevoerd moeten worden, dus daar moet een pomp met regeling aan moeten worden gehangen die altijd meer druk geeft dan de boostdruk.

ruud. said:
waarom denk je dat dat zoveel beter is dan een suck trough principe? bedoel je dan gelijk dat overlopen? Of bedoel je de mengsel kwaliteit oid (of evt warmte)

Een suck trough lijkt me iig veel eenvoudiger te maken..

Waar zie jij dat ik een voorkeur heb voor blow through?
Ik zie op de foto's een turbo voor de carb geplaatst, dus is mijn conclusie dat het dus een blow through systeem is.
 
Joor said:
De snaren van de aandrijving voor de charger schoten er steeds af :)
Dat hebben we nog opgelost hoor :D
Joël, zoals je weet ben ik zowieso niet van de theorie. Dat had ik aan Joor overgelaten. Verder zoals denk ik al duidelijk was hebben we het puur voor de fun gemaakt, je moet toch wat doen om je te vermaken? Onze eigen gedachte erachter was dat het voor geen meter zou werken, des te mooier was het dat het blokje gewoon liep zonder problemen. Of het ook rendabel is, daar komen we in de toekomst misschien nog wel achter :)
 
Joël said:
Wat denk je van de bezine die de vlotterkamer in moet? Die zal met een hogere druk aangevoerd moeten worden, dus daar moet een pomp met regeling aan moeten worden gehangen die altijd meer druk geeft dan de boostdruk.

Tsja, daar zeg je me wat. Is de kinetische energie van een hoge tank dan niet genoeg? ;) :p
 
Joor said:
Tsja, daar zeg je me wat. Is de kinetische energie van een hoge tank dan niet genoeg? ;) :p

Hahaha, dat hangt natuurlijk van de laaddruk af.
Maar zodra het ook maar een beetje gaat werken zal je vlotterkamer zich niet meer vullen.

Joël, zoals je weet ben ik zowieso niet van de theorie. Dat had ik aan Joor overgelaten. Verder zoals denk ik al duidelijk was hebben we het puur voor de fun gemaakt, je moet toch wat doen om je te vermaken? Onze eigen gedachte erachter was dat het voor geen meter zou werken, des te mooier was het dat het blokje gewoon liep zonder problemen. Of het ook rendabel is, daar komen we in de toekomst misschien nog wel achter

:)
Een blokje opbouwen met turbo dat gewoon loopt is niet moeilijk, dat bewijst hooguit dat de turbo er voor spek en bonen op zit.
Pas zodra die turbo echt iets gaat doen zul je tegen andere problemen op gaan lopen en zul je zien dat je geforceerde inlaat en uitlaatopeningen nodig hebt. Zeg maar een soort van tweetakt met kleppen.
 
Dat heeft toch helemaal niets met die project te maken? We wilden een turbo op een scooter zetten...., en dat hebben we gedaan..

Enne.... die turbo zat er niet voor spek en bonen op hoor... partij wind dat er uit die SC kwam :)
 
lekker koel in de zomer :D

maarja, op de toename in verbruik na zie ik niet echt een probleem van een turbo zonder kleppen

uiteraard zul je met kleppen een veel betere vulling kunnen krijgen.
 
Vreemd gedoe met die smileys, de ene keer zie ik de gewone lacher (die ik oorspronkelijk bedoeld had) en de andere keer de "loser smiley" in mijn post.
 
Back
Top