Turbo op scooter - 2

Buppes_

SOpoliNIC-->Speed'06
Ey,

Kijkend naar de vorige topic over dit onderwerp zat ik is te denken over een iets andere toepassing...

Is er niet een mogelijkheid om tweetakters met een combinatie van óf een "viertaktsysteem" óf een combi van membranen en roterende inlaat de turbo via een soort by-pass op je scooter te bevestigen?

Hierdoor zou je denk ik het te-hoge-druk-in-je-carter-met-een-turbo-probleem op kunnen lossen.

Ik zat dus eerder te denken aan een compressor direct door je krukas aangedreven te denken (ookal is dit nog moeilijker te fiksen dan een turbo) omdat een turbo helemaal aan het eind van je expansiegedeelte bevestigd moet zitten om geen -minder- nadelige effecten te ondervinden en om de bouw compact te houden, want ik denk dat je inlaattraject nogal lang wordt met een turbo helemaal aan het eind van je uitlaat.

In ieder geval: Door nu ook een krukasgedreven timingsysteem toe te gaan passen kan de turbo/compressor zijn druk opbouwen (vandaar ook kort inlaattraject met het oog op snellere drukopbouw en dus geen ubermusculairbrute thomson-valve :| ) en wordt dit pas op het gewenste moment geladen zodat dus iets extra's apart van de zuiger de vulling van de cilinder met de turbo regelt en het carter met de zuiger de cartertaak behoudt voor bijv. rijden bij lagere toeren of om de afstelling makkelijker voor elkaar te krijgen ofzo.

De manier van de roterende inlaat waarop je drukvulgroep staat aangesloten op het carter lijkt mij dan het beste of meest eenvoudig, werking en timing van roterende inlaat weten we.
Ten tweede zat ik dan te denken aan een soort van inlaatklep ofzo; Desnoods in de cilinderkop, maarja, dat verneukt je squish en verbrandingskamer nogal denk. dus vandaar roterende inlaat.

Zo zou er ook een extra verrijkingssysteem moeten worden toegepast; omdat je nu een aparte atmosferische vulling met carb hebt, zou je ook een carb moeten voorzien op de bypass waarop je drukvulgroep zit zodat de afstelling niet heel vreemd hoeft te zijn. Ik denk zelfs dat je ongeveer de afstelling van je atm. carb kan gebruiken voor je druksysteem (relatie tussen stroomsnelheid in je carb..).

Het lijkt me dat je cilnder er eigenlijk niet op gebouwd is want wanneer en waardoor moet je nou eigenlijk die extra gassen je cilinder binnenlaten?
Door extra poorten bóven je timing-area? Dan krijg je wel backflow, maar vanwege dat aparte systeem zou dat niet zo heel erg moeten zijn; het kan niet egt ver terugslaan als de klep of iets dergelijks dicht zit maar toch lijkt het me te nadelig.
Via het normale carter en spoelgangen ga je nogal veel gassen door je uitlaatpoort verliezen waar je uitlaat niet voldoende pulsering kan bereiken om dat op te vangen; memranen zullen gewoon hun werk doen en dicht- en open klappen wanneer het drukverschil dat van ze vraagt dus zal je geen last hebben van omgekeerde flow in je atm. systeem.

Ben alweer de helft vergeten van wat ik nog meer wilde neerzetten, maar graag ff jullie mening of aanvulling over dit ideetje dat ik heb, en dan wel in een normale reply zonder BrEeZaHbullshit of msnABN alsjeblieft.

Bedankt alvast *D
 
Advertisement - register to remove this

extra poorten is wel een id, die moeten dus al hoger ligen dan de uitlaatpoort, punt is dan wel dat je zoiezo een veel hogere turbodruk moet creeeren dan dan in de cilinder zit,

ik zou zelf dan met 2 inlaat systemen gaan werken 1 die gewoon via membraan gaat, en 1 turbosysteem, dus ook 2 carbs etc, zo kan je denk ik veel beter een ideaal mengsel houden, dat turbo ventiel zou denk ik dan met een simpele inlaatklep te realiseren zijn, gas dat er wel uit kan maar er niet in
 
is het niet een idee om het ditech principe te combineren met een gewone 2takt

dus een injector op de kop extra

en die onder hoge druk laten injecteren als de spoelers en uitlaatpoort alweer gesloten zijn
 
volgens mij de enige manier om op een 2-takt een turbo (let wel compressor) is met een uitlaat klep (toegepast op 2-takt diesels) een brommobiel met zoon motortje zou dus flink geblazen kunnen worden. dus als je zoiets toepast bij een mengsel motor (benzine dus) dan zou het kunnen, mits je de compressie verhouding sterk omlaag kunt halen omdat hij anders als en GEEEEEK gaat detoneren

diesel-2-stroke-bdc.gif


zoals je ziet lukt het op deze manier wel

edit: zie ik hier tog weer dat het met een fuel injector moet.... kan ook niet anders want het is diesel, maar die blower zou dus een carburateur voor moeten (of achter) en die injector moet dan ff oprotten.... (of injectie gebruiken he)
 
Je plaatje is gewoon die van een scheepsdiesel. :rolleyes:
Dit soort motoren breng je op gang door ze met een compressor te starten.
 
Last edited:
wat het idd makkelijker zou maken is een di-tech systeem combineren, hoef je ook geen dubbele carburateurs toe passen. Dan is het nl gewoon een kwestie van de software goed programmeren --> qua opbouw zou je dan ong het plaatje van de scheepsdiesel krijgen, dan ligt het best simpel (voor een turbo bouwen dan..)

De ideeén met kleppen en injectie toepassen op een tweetakt die ook nog eens geblazen is lijkt me erg aantrekkelijk met het oog op verdere ontwikkeling: omdat viertakten zo een gigantische ontwikkeling aan het door maken zijn en de tweetakters onder ons eigenlijk een beetje bedolven worden onder die vooruitgang.
Als dit soort dingen nou eens zouden doorbreken zou toch geweldig zijn; een tweetakt evenzuinig als een viertakt met het vermogen van een echte dikke tweetakt en wat vriendelijker voor ons milieutje.

Zou mooi zijn toch, maarja...
 
en dan een beetje terugkijken in het verleden en miss de moter boven de conventionele poorten toepassen met zijkleppen ipv kleppen in de kop?
Dan kan je kopje mooi blijven
 
Hans F. said:
Je plaatje is gewoon die van een scheepsdiesel. :rolleyes:
Dit soort motoren breng je op gang door ze met een compressor te starten.

dus.... :|

btw dit plaatje is van een brommobiel mahgoed
mijn punt is dat het op deze manier zou moeten lukken

en het is idd wel prettig om het rendement te verhogen... zoals met een 4-takt maar dit lijkt mij alleen mogelijk door kleppen toch? (of alleen uitlaatklep)
 
wat wil je creeren met de turbo?
ik denk dus dat je er meer mengsel in wilt proppen...

dit kun je ook doen door de spoelpoorten hoger te maken...
en daarbij je zuiger aan te passen op die spoelpoorten(v'tjes onderin frezen, maar daarna wel weer balanceren)
onderin omdat je de spoelpoorten van onder niet lager kunt maken hierbij wordt dus 1 op de 2 slagen je cilinder beter gevuld.
Doordat er een beetje mengsel weer terug het carter in wordt gelaten door t v'tje

DENK JE: ''MAAR DAN GAAT DOOR T V'TJE STEEDS DEZELFDE HOEVEELHEID MENGSEL IN IEDERE SLAG VERLOREN/TERUG IN CARTER??''
dit is dus niet zo omdat om de benzine t v'tje in te laten gaan(en daardoor trug in carter)meer weerstand komt door de extra druk in t carter door de vulling...

t is gewoon moeilijk uit te leggen maar t werkt..

dit heb ik bij diverse cilindertjes gedaan en hierdoor spoel je meer uitlaatgassen(en als je te ver gaat''spoelpoort te hoog of v'tje te hoog/breed; ook wat mengsel)
weg waardoor je een betere vulling krijgt.....

hierdoor moet je scooter meer toeren maken om op te trekken(is op te lossen door je koppeling goed af te stellen)
maar de snelheid/power wordt juist uiteindelijk meer...

idem aan 4takt. Omdat hiervan de kleppen ook niet precies op het bdp en odp sluiten, maar juist langer openblijven en eerder opengaan...(voor-opening en na-sluiting)
 
Last edited:
Laat de drukvulling lekker zitten op een 4T
Het enige moment waarop je druk zou kunnen bouwen is als de uitlaatpoort dicht is.
En als je dan met een klep gaat werken oid zal je dus meer druk opmoeten bouwen dan de compressie druk. En dat alles in die hele korte tijd dat de uitlaatpoort gesloten is.

En de vergelijking met de scheeps diesel2T is helemaal niet op zn plaats. Dit is namelijk het langsspoel systeem.
 
speedwous said:
volgens mij de enige manier om op een 2-takt een turbo (let wel compressor) is met een uitlaat klep (toegepast op 2-takt diesels) een brommobiel met zoon motortje zou dus flink geblazen kunnen worden. dus als je zoiets toepast bij een mengsel motor (benzine dus) dan zou het kunnen, mits je de compressie verhouding sterk omlaag kunt halen omdat hij anders als en GEEEEEK gaat detoneren

diesel-2-stroke-bdc.gif


zoals je ziet lukt het op deze manier wel

edit: zie ik hier tog weer dat het met een fuel injector moet.... kan ook niet anders want het is diesel, maar die blower zou dus een carburateur voor moeten (of achter) en die injector moet dan ff oprotten.... (of injectie gebruiken he)

trekker trek word dit veel gebruikt. dit is beter dan compresor..

bij trekkertrek hoor je ze altijd janken stationaar.. dat is dus die blower.
 
topic loopt uit de hand.
begin bij de basis, de inlaat. Ga niet meteen blaten waar die komt, voordelen/nadelen.
Kijk eerst eens HOE die gaat werken.
Eerste wat dan volgt is beinvloeding op/door carb en uitlaat.
Daarna pas gaan detoneren en zagen en slijpen in de cilinderwand/kop ed.
 
Ik snap het punt nog niet helemaal... wat wil je hier mee bereiken?
Meer vermogen?
Ik denk dat als je dit op je scooter wil "maken" , het je al snel minimaal 600+ euro gaat kosten.
pak dan gewoon een nx kit oid :?

Of wil je blijvend meer vermogen op straat? Koop dan een speed setup voor op straat..

Het kan aan mij liggen maar ik zie het nut niet in van een turbo op een 2takt scootertje. :)
 
Ik kan mezelf herinneren dat ik wel eens een webstite heb gezien van een zandvlakte geval met een geblazen 2 takt. Geen idee meer welk blok erin zat, laat staan over het hoe en wat, maar het gaf wel (wat) winst.

Ik meen zelfs dat Hans F met die link kwam, maar pin me daar niet op vast.

Edit: gevonden!!!

Turbo zit dus op tailpipe. Blok is van een sneeuwscooter denk ik?? Polaris 700cc iig, eencilinder. Ik zou niet weten of het blok een roterende inlaat of een membraan heeft. Blijkt ook niet echt duidelijk uit de foto's.

Edit2: en het was trouwens niet Hans F, maar een ander :p
 
Last edited:
Denk ook aan sneeuwscooters, zijn ook 2-takten met turbo erop. Er was laatst op discovery een stukje over was leuk om te zien. Weet niemand hoe het bij sneeuwscooters zit?

edit: post boven me niet gezien
 
Last edited:
Back
Top