Trekveertjes en een drukveer?

JS98

Well-Known Member
Hallo allemaal!

Ik heb een Aerox 2008 R
Hij is volledig org en wil hem graag wat sneller op laten trekken. Er werd mij gezegt andere trekveertjes en een andere drukveer.

Nu is mijn vraag welke kleur moet ik nemen en is dit de goede oplossing? Hij loopt nu met vario precies onder de rollerbank en zonder 80 op teller. Dat wil ik graag zo houden en wil dus geen andere cc aantal.

Zou iemand mij hier wat meer over kunnen vertellen en mij advies geven?

Bedankt voor het lezen! En reageren
 
Advertisement - register to remove this

Zou even je probleem met je scooter wat beter voorleggen, snap niet waar je na toe wilt.. En wat nou het probleem m.b.t je scooter is.
 
Trekt hij dan beroerd uit stilstand of wat?


Het is niet dat je het ding opvoerd als je trekveertjes of drukveer of iets anders van de afstelling veranderd..

Zoals jij het vraagt lijkt het alsof je magische wijze sneller wilt hebben zonder sneller te willen...

Misschien even aangeven op welke punten hij slecht trekt, en of dit rijdend is of vanuit stilstand..

En wanneer je wellicht laatst aan onderhoud hebt gedaan.. Met dat soort informatie komen we veel verder mee..

Een beetje meer moeite in je post stoppen helpt juist om aan een snel en goed antwoord te kunnen komen.
 
Als i
Trekt hij dan beroerd uit stilstand of wat?


Het is niet dat je het ding opvoerd als je trekveertjes of drukveer of iets anders van de afstelling veranderd..

Zoals jij het vraagt lijkt het alsof je magische wijze sneller wilt hebben zonder sneller te willen...

Misschien even aangeven op welke punten hij slecht trekt, en of dit rijdend is of vanuit stilstand..

En wanneer je wellicht laatst aan onderhoud hebt gedaan.. Met dat soort informatie komen we veel verder mee..

Een beetje meer moeite in je post stoppen helpt juist om aan een snel en goed antwoord te kunnen komen.

Hij heeft wissel vallig een dipje vanuit stilstand. Voor derest trekt hij wel leuk op maar ik zou het toch wat willen verbeteren.

Mijn vraag is dan, kan ik mijn optrek snelheid verbeteren met trekveertjes en een drukveer?
 
Optrek snelheid verbeteren doe je door de koppeling op een wat hoger toerental aan te laten grijpen overigens is te hoog ook niet goed (krijg je hetzelfde probleem als met de zwakke trekveren maar dan nog iets erger. Dit gebeurd momenteel te laag waardoor je dus kracht mist en moeilijk van ze plaats komt..

Je hebt dus iets sterkere trekveren nodig.. Als je merkt dan ondanks de rolletjes goede gewicht hebben en niet versleten is en trekt langzaam door dan is de drukveer versleten of te slap.

Van 0-15 km gaan de trekveren werken daarboven neemt de vario het over met de drukveer..
 
Optrek snelheid verbeteren doe je door de koppeling op een wat hoger toerental aan te laten grijpen overigens is te hoog ook niet goed (krijg je hetzelfde probleem als met de zwakke trekveren maar dan nog iets erger. Dit gebeurd momenteel te laag waardoor je dus kracht mist en moeilijk van ze plaats komt..

Je hebt dus iets sterkere trekveren nodig.. Als je merkt dan ondanks de rolletjes goede gewicht hebben en niet versleten is en trekt langzaam door dan is de drukveer versleten of te slap.

Van 0-15 km gaan de trekveren werken daarboven neemt de vario het over met de drukveer..
Oke! Bedankt voor het reageren :)

Wat ik gek vind is dit: als ik optrek vanuit stil stand dan kan ik 2 dingen krijgen.

1. Als ik al eventjes sta en mijn gas helemaal los heb dan trekt hij goed op.

2. Als ik nog niet zo lang stilsta of het gas ietjes aan heb dan trekt hij beroerd op... :/ dit was voorheen niet hij heeft nu een kleine 14000km gelopen zonder dat de drukveer ooit vervangen is.

Als ik nu de trekveren wat strakker neem en een strakkere drukveer (of hoe je dat precies zegt) gaat hij dan beter en sneller optrekken?

Bedankt voor je tijd!
 
Wellicht is de binnenkant van het koppelings huis ook versleten... Als er allemaal groeven erin staan kan het huis in de vuilbak en kan je en andere kopen..

Het oppervlak waar de koppeling normaal op hoort aan te grijpen hoort glad en schoon te zijn.. Het werkt het zelfde als bij remblokjes en remschijf.. Als je remschijf dik onder de groeven zit vervang je deze ook..

Dus bij vervangen... Koppelinghuis eraf... Kijken of er groeven erin staan.. Is dit het geval zal je een nieuw huis erop moeten schroeven... Geen groeven dan even de binnenkant schoon maken en ontvetten met remmen reiniger..

Daarnaast horen de segmenten op de koppeling de juiste dikte te hebben... Word deze te dun dan is de koppeling aan vervanging toe... Is de koppeling goed dan hoef je alleen de trekveertjes hiervan te vervangen... En uiteraard de drukveer.. Hiervoor moet de koppeling van de poelie worden verwijderd
 
Wellicht is de binnenkant van het koppelings huis ook versleten... Als er allemaal groeven erin staan kan het huis in de vuilbak en kan je en andere kopen..

Het oppervlak waar de koppeling normaal op hoort aan te grijpen hoort glad en schoon te zijn.. Het werkt het zelfde als bij remblokjes en remschijf.. Als je remschijf dik onder de groeven zit vervang je deze ook..

Dus bij vervangen... Koppelinghuis eraf... Kijken of er groeven erin staan.. Is dit het geval zal je een nieuw huis erop moeten schroeven... Geen groeven dan even de binnenkant schoon maken en ontvetten met remmen reiniger..

Daarnaast horen de segmenten op de koppeling de juiste dikte te hebben... Word deze te dun dan is de koppeling aan vervanging toe... Is de koppeling goed dan hoef je alleen de trekveertjes hiervan te vervangen... En uiteraard de drukveer.. Hiervoor moet de koppeling van de poelie worden verwijderd

Sorry voor het niet reageren... Ik heb er nu een gele drukveer + gele trekveertjes erin zitten trekt goed en er is geen enkele dip meer :) Bedankt voor alles!
 
Goedemorgen allemaal,
ik wilde even inhaken op deze topic
(Weet niet of ik hier goed ben net nieuw hier) ik heb zelf een speedfight 2 uit 2005
En ik heb er een polini koppeling in zitten alleen de trekveertjes zijn jammer genoeg te zwaar waardoor die slecht weg trekt.
Nou heb ik al tweemaal trekveertjes besteld alleen waren deze allemaal te groot. de eerste is van mij de 2e van de 105mm en de 3e van de 107 ik hoop echt dat Julie mij verder kunnen helpen alvast bedankt gr Glenn
 

Attachments

  • 20160609_161429.jpg
    20160609_161429.jpg
    248.6 KB · Views: 20
  • 20160609_161355.jpg
    20160609_161355.jpg
    235.5 KB · Views: 20
  • 20160609_161422.jpg
    20160609_161422.jpg
    119 KB · Views: 21
Misschien handig om een eigen topic te maken..

Je kan op die polini speed clutch die gewichtjes ook nog omdraaien die op die koppelings armen zitten.. Naar de segmenten toe zal de koppeling bij lagere toeren grijpen.. En hoe ze nou zitten vliegen de segmenten minder snel uit..

Raad je aan om de slapste erin weer erin te doen die je hebt en dan die gewichtjes omzetten zodat het gewicht richting de segmenten zit.. Er is kans dat hij sneller het koppelings huis zal pakken..


Alleen de verensetjes van polini voor deze speedclutch passen in de koppeling.. Dus een ander merk kopen is gewoon zinloos wat de kans dat het niet gaat passen (vanwege te lang is vrij groot)
 
Last edited:
Was misschien ook wel handig geweest haha zal het de volgende keer meteen doen excuus. In ieder geval top voor de snelle reactie. De nieuwe veertjes zie op de foto staan zijn ook van polini alleen ze zijn te groot en daarom heb ik geen flauw idee meer welke ik dan moet bestellen. En dat van die gewichtjes was mij niet bekend ook weer fijn om te weten!! Wat adviseer jij er in te zetten qua kleur?
 
Heb geen enkele idee met wat voor setup je rijd... Als je geheel standaard rijd, dan is deze koppeling zonder van alle moeite want dan is hij gewoon al te licht (in gewicht) voor je setup..
Zo`n koppeling heeft alleen zin op middeltoerige setups waarbij de standaard koppeling dus te zwaar is *de benen vliegen dan te snel naar buiten tegen het koppelingshuis* En bij een middeltoerige setup wil je juist op hogere toeren aangrijpen. Als dit dan niet lukt bij die standaard koppeling met de aller zwaarste trekveren gemonteerd dan is namelijk die koppeling te zwaar en heb je dus zo`n race koppeling nodig zodat het langer duurt voordat de segmenten van de koppeling pas op een later moment het koppelingshuis pakken en de power van de moter dus beter word overgebracht naar het achterwiel..

Op een standaard setup of met een snel uitaatje ga je er feitelijk er niks aan hebben..

Je hebt overigens wel twee verschillende types standaard koppelingen..

Een normale (zwaardere versie)
hebo-koppeling-o105mm-minarelli-tp_6871590617139116919f.jpg


En een wat verlichte versie..

jepjep%20012%20[320x200].JPG


Je ziet dat die segmenten hol zijn, dit is gedaan om de koppeling lichter te maken en het zelfde effect te geven als de polini koppeling.. Alleen nadeel aan deze koppeling is dat er geen verstel mogelijkheden aanwezig zijn die je wel hebt bij een race koppeling..


Beste is gewoon de zwaardere versie te pakken en hierbij de juiste trekveren te nemen. (omega trekveren passen hier vaak ook erin)

Zo`n peugeot blok is totaal niet hoog toerig ofzo..
Heb zelf wel eens die polini koppeling gehad op me viva-city.. Ding was met een snel uitlaatje niet af te stellen..
 
Voor zover ik weet zit er een dr 50 snel heb een standaard carburateur een polini vario met 3x 6 en 3x 7 gram erin malossi kevlar snaar en een yasuni r uitlaat en een gele malossi drukveer erop zitten en dan uiteraard de polini koppeling. ik rijd ongeveer 80-85 op GPS. Toen ik hem kocht zaten er wel.lichtere rollen in namelijk 3x 4.1 en 3x 5 maar toen trok hij ook al niet erg lekker ik heb nu een standaard koppeling eronder zitten pakt ie wel wat beter maar die veertjes zijn dus weer net te licht. En mocht de koppeling te licht wezen wat adviseer jij mij evt dan om te doen zijn er nog dingen die ik eventueel aan moet passen voor een beter resultaat? Als de speedfight eenmaal de vario pakt rijd ie goed
 
Dr 50 snel is gewoon gelijk aan orginele cilinder maar iets rapper getimed.. En de rest van de setup zegt voor mij ook al genoeg dat je aan zo`n polini koppeling niks aan hebt.

Bij de standaard koppeling heb je dan wat zwaardere trekveertjes nodig (ik vermoed de medium trekveertjes) (kleuren kunnen verschillen per fabrikant)
Voor de drukveer zou ik eerder een witte / zilvere 7% proberen (15% lijkt me zelf ietsie te zwaar) (een gele zou ik persoonlijk eerder bij een 70cc sport cilinder doen)
Door de iets lichtere drukveer zal die iets sneller op topsnelheid zijn (zo`n 15% drukveer remt teveel op top snelheid (drukt dan te hard en daardoor teveel weerstand)

Bij die yasuni R zou ik persoonlijk geen rollen gaan mixen want dat is niet nodig.. Raad je aan om hiervoor 6,5 grams te proberen..
 
Aaah kijk weer wat geleerd persoonlijk heb ik ook niet zo heel veel verstand ervan maar aldoende leert men dus een originele koppeling met zwaardere veren en een witte drukveer zal veel verschil geven? De sproeier in de carburateur is volgens mij goed aantal keren gekeken naar de bougie en die was iedere keer koffiedrinken dus denk dat ik daar niks aan hoef te doen dan?
Heb nog 3x 6gram rolletjes over of adviseer jij echt om voor de 6.5 te gaan? Heb evt ook nog 7 Grams liggen. (2 setjes gekocht een paar weken terug) en idd wat je zegt op een gegeven moment duurt het even voordat hij op z'n zit
 
Rolletjes is echt afstelwerk, kwestie van gewoon proberen.. Gaat er een andere drukveer erin, dan moeten de rolletjes overnieuw worden afsteld.

Een speedfight blok is nou niet echt een toerenmaker, dus bij standaard type uitlaatjes zit je normaal gesproken al vrij hoog in rollen gewicht.. Bij een terugloper zal je dus meer toeren moeten gaan maken voor het vermogen vrij komt.. Dus dan moeten er lichtere gewichten erin die dan ook weer niet te licht zijn..

Overigens is zo`n yasuni R totaal nuteloos ding voor een peugeot blok
Met een standaard of standaard look uitlaat en een goede afstelling blok gaat dat ding ook als de brandweer.. Richting de 85 / 90 km op teller zal dan ook mogelijk moeten zijn.. Daar heb je geen terugloper voor nodig.. Daarnaast is het wel zo dat de peugeot LC cilinder wel iets meer pit in zit dan de peugeot AC cilinder.
 
Duidelijk!! ik zal zsm wat spulletjes gaan halen en eens proberen van hoe of wat. Maar sowieso moet ik dus gewoon een standaard koppeling halen? En toevallig heb ik een lc blokje dus dat is dan weer geluk voor mij :) thanks voor alle info ik houd je op de hoogte zodra ik weer wat verder ben
 
Back
Top