Tractie

Joël

Weight kills accel
Vanwege het te veel offtopic raken van het "7 sec" topic maak ik bij deze een nieuwe aan.

Ik ben van mening dat een groter contactoppervlak van de band met het wegdek vrijwel niet scheelt voor de grip, maar ik ben er inmiddels achter dat de band zeer gecompliceerd is wat dat betreft, dus graag zou ik verschillende ervaringen hierover horen.

Welke invloed heeft bandenspanning? Scheelt het ook bij rechtuit accelereren of alleen op circuits?
Welke band is er uber zacht/ klevend? Veel mensen zweren bij de Dunlop TT91, maar er schijnen zachtere banden te zijn.

Brand maar los!
 
Advertisement - register to remove this

ik ben wel van mening dat een bredere band zeer zeker een bredere grip geeft maar voor de snelheid is uiteraard een dunne band beter . vermogen zal ook een belangrijke factor zijn , meer vermogen zal erg veel invloed hebben op de vervorming van de band en wat ie mee kan slepen zeg maar. het lijkt mij dat een hardere band (coumpound en druk) meer snelhied en acceleratie geven alleen zal het gauwer spinnen.

mij lijkt het dat het gewoon afwegen is en vooral testen wat het beste is , maar om daar nou allerlei velgen en banden in verschillende types en maten etc voor te kopen :p
 
In het algemeen geldt dat voor niet-deformeerbare objecten de grootte van het contactoppervlak geen invloed heeft op de grip.
Maar dat weet jij ongetwijfeld ook.

Bij deformeerbare objecten is dit helaas niet zo makkelijk.
Helaas heb ik voor banden nog geen passend model gevonden.

Overigens zijn/komen er dit jaar voor 10" slicks van heidenau, met alleen in het midden 1 sleuf en goed plakkend rubber.
Volgend jaar zijn 12" en 13" aan de beurt.
 
misschien een gekke gedachte, maar heeft die bredere band niet alleen invloed (bij een sprint) als je wiel met de dunnere band weg slipt?
 
Heb hier ook al eens over na zitten denken.
Heb er weinig verstand van, maar mij leek, dat horizontale gleuven misschien konden helpen, dat zodra je wegtrekt, en de band vervormt.
De band zun kracht uitoefent op het binnenste van de gleuf en zich daar op afzet.
Geen idee of mensen nu snappen wat ik bedoel, maar tog :+
 
$aint said:
In het algemeen geldt dat voor niet-deformeerbare objecten de grootte van het contactoppervlak geen invloed heeft op de grip.
Maar dat weet jij ongetwijfeld ook.

Bij deformeerbare objecten is dit helaas niet zo makkelijk.
Helaas heb ik voor banden nog geen passend model gevonden.

Overigens zijn/komen er dit jaar voor 10" slicks van heidenau, met alleen in het midden 1 sleuf en goed plakkend rubber.
Volgend jaar zijn 12" en 13" aan de beurt.

maar met slicks mag tog niet gesprint worden?
 
De formule voor rolwrijving geeft in principe de 'grip' aan.
deze is alleen afhankelijk van het gewicht en de specifieke weerstand van de objecten.

hier komt dus geen oppervlak in voor.

nu is echter de vraag of je die specifieke weerstand van de band kunt veranderen door hem bv zachter op te pompen...
 
$aint said:
Overigens zijn/komen er dit jaar voor 10" slicks van heidenau, met alleen in het midden 1 sleuf en goed plakkend rubber.
Volgend jaar zijn 12" en 13" aan de beurt.


Dat zijn idd erg mooie bandjes, tenminste vanaf een foto gezien, alleen maar je er officieel niet mee sprinten, racen weet ik niet.

Verder ging het in het "7sec-topic" ook nog over je bandenspanning, ik weet zeker dat de bandenspanning uitmaakt voor wielspin bij de start, waarschijnlijk omdat je band beter vervormd, bij het professionele dragracen scheen de bandenspanning iig erg belangrijk te zijn.
 
is ook logisch..
maar wat ik ook dacht, iedereen zegt, de druk wordt minder op een grotere band,
en dat klopt voor de formule.. maar als je grotere achterband neemt, en dan kleinere voorband, blijft het totale contactopp. gelijk, maar de druk op de achterband groter..
aangezien Fz gelijk blijft.. Mee eens?
 
Je hebt van die auto's met een systeem die de bandenspanning op peil houd.
GEEN idee hoeveel dit kosten mag, en wat voor een technische problemen het mee brengt + dat het systeem ook nogeens zoveel wegen kan dat het uiteindelijk daardoor een negatief effect heeft.
Maar is dit anders geen idee?
dat de bandenspanning aan de start wat minder is en daarna weer oppompt oid?
 
Aerox Wijchen said:
Je hebt van die auto's met een systeem die de bandenspanning op peil houd.
GEEN idee hoeveel dit kosten mag, en wat voor een technische problemen het mee brengt + dat het systeem ook nogeens zoveel wegen kan dat het uiteindelijk daardoor een negatief effect heeft.
Maar is dit anders geen idee?
dat de bandenspanning aan de start wat minder is en daarna weer oppompt oid?

Dat is in mijn ogen niet echt realistisch, het gaat hier om een sprint van 6 seconden, en zo'n ding kan je misschien niet eens op een scooter kwijt.
 
Buubdaman said:
is ook logisch..
maar wat ik ook dacht, iedereen zegt, de druk wordt minder op een grotere band,
en dat klopt voor de formule.. maar als je grotere achterband neemt, en dan kleinere voorband, blijft het totale contactopp. gelijk, maar de druk op de achterband groter..
aangezien Fz gelijk blijft.. Mee eens?
nee, de druk op het voorwiel wordt juist groter

druk = kracht/oppervlak

edit: om ff offtopic te gaan en het niet alleen over tractie te hebben...

je hebt een bepaald gewicht, deze wordt verdeeld over je voor en achterwiel.
deze verhouding wil je zo hebben dat het voorwiel genoeg gewicht krijgt om geen wheelie te boeken, en het achterwiel genoeg gewicht om niet te slippen.

imo moet je dus 2 dingen doen voor het optimaal wegrijden:
- gewicht goed verdelen.
- de specifieke weerstand van je achterwiel op asfalt vergroten.
 
Last edited:
Het beste zou eigenlijk zijn dus je voor band naar voren te brengen en je gewicht naar achter want dan lijkt het gewicht voor groter maar is het niet zo en dan heb je dus meer ruimte om wat gewicht naar achter te brengen waardoor je grip beter zou moeten zijn...

Een dunnere voorband zou wel beter zijn je hebt minder weg contact dus je druk per vierkante cm op de band neemt toe maar je hebt dan minder frictie maar ook minder grip met de voor band maar dat maakt voor een sprint niet uit aangezien dat 1 recht stuk is...
 
Pronk said:
Dat is in mijn ogen niet echt realistisch, het gaat hier om een sprint van 6 seconden, en zo'n ding kan je misschien niet eens op een scooter kwijt.

Ik weet dan ook niet hoe groot, zwaar e.d. zoiets is :)
 
Jullie zeggen allemaal dat opp. geen verschil uit maakt in grip. Wat ik dan niet snap is waarom ze in de F1 en bij dragraces allemaal op brede banden rijden, die zoveel mogelijk contact maken met het wegdek.

Stel je wilt een object verschuiven. Je probeert het eerst met je vinger en daarna met je hand. Dan gaat het toch met je hand veel makkelijker dan met je vinger, omdat je over meer opp. meer druk kan uitoefenen.

Of zit ik er nu compleet naast?
 
Top Fuel Dragracer banden bestaan bijna uit vloeibaar rubber, bij de start worden deze banden 2x zo smal, en 2x zo ' hoog'. Ze vliegen bijna uitelkaar. Als een brede band meer grip zou hebben zouden ze deze banden wel zo maken dat ze niet zo extreem veel uitzetten. Ik sluit me dus aan bij Joel dat het niets uitmaakt hoe breed je band is, de compound is dus wel extreem belangrijk. De formule 1 banden zijn denk ik zo breed voor stabiliteit in de bochten...en er zullen wel meer voordelen aan zijn, ik ben alleen niet goed in natuurkunde, probeer alleen logisch na te denken :p
 
Ja 2x zo hoog en 2x zo smal, dat is zkr zo, maar dan zijn ze nog wel breed hoor ;)
Ik ben ook geen held in natuurkunde, dus ik doe met je mee, met logisch nadenken :p (althans, dat probeer ik :+)

@Aerox Wijchen:

Je moet zoveel grip hebben, dat je net niet spint, dan is de versnelling maximaal (lijkt me?)
Dus dat is de verhouding weestand/grip ook in balans
 
Big B NRG said:
Jullie zeggen allemaal dat opp. geen verschil uit maakt in grip. Wat ik dan niet snap is waarom ze in de F1 en bij dragraces allemaal op brede banden rijden, die zoveel mogelijk contact maken met het wegdek.

Stel je wilt een object verschuiven. Je probeert het eerst met je vinger en daarna met je hand. Dan gaat het toch met je hand veel makkelijker dan met je vinger, omdat je over meer opp. meer druk kan uitoefenen.

Of zit ik er nu compleet naast?

Dat ze zulke brede banden gebruiken heeft natuurlijk te maken dat anders het vermogen niet op de weg komt en ze gaan burnen dus ze zoeken naar n maat die ze de meeste grip geeft en de minste weerstand.

De compound maakt ook uit maar dat is over het algemeen aleen belangrijk bij races aangezien je zo hard mogelijk door de bochten wil omdat je daar tijd kan winnen dus gebruiken ze zachtere banden voor meer grip maar het gaat wel weer af van je acceleratie en top aangezien ze dus meer grip hebben en meer weerstand geven.

Bij rechte stukken moet je dus ook weer de juiste combinatie zoeken dus grote/hardheid hoe groter hoe meer weerstand, hoe harder hoe minder weerstand en dan maakt je profiel ook nog eens verschil het is dus constant zoeken naar de juiste combinaties..
 
Big B NRG said:
Ja 2x zo hoog en 2x zo smal, dat is zkr zo, maar dan zijn ze nog wel breed hoor ;)
Ik ben ook geen held in natuurkunde, dus ik doe met je mee, met logisch nadenken :p (althans, dat probeer ik :+)

@Aerox Wijchen:

Je moet zoveel grip hebben, dat je net niet spint, dan is de versnelling maximaal (lijkt me?)
Dus dat is de verhouding weestand/grip ook in balans

jaah, MAAR...direct na de start heb je dan wel een verhoogde rolweerstand.
wat opzich ook weer nadelig is.
 
Back
Top