Tom's Electronic Fuel Injection minarelli evo Streetmagic!

spacer08

SF crew
Tom's Electronic Fuel Injection minarelli evo Streetmagic
projectheader2.png


Welkom allen!

Intro
Mijn naam is Tom, 22 jaar, en al enige jaren actief aan het hobbyen aan de tweetakten. Aangezien er vanuit het 'nieuwe parts topic' wat vraag en interesse kwam of ik mijn EFI project ook hier op ST neer wilde zetten, bij deze een verse projectpage. Veel leesplezier! :p

Wat gaan we doen?
Ik ben al enkele jaren bezig met mijn evo streetmagic met minarelli blok, de oude PP daarvan is hier te vinden. Het afgelopen half jaar echter heb ik mij samen met een vriend bezig gehouden met het opbouwen van een volledig zelf te programmeren electronisch injectiesysteem op een minarelli blok. Het eerste doel hiervan was iets leerzaams en leuks opbouwen puur voor de vetheid ervan :p, maar inmiddels zijn we aardig meegesleurd in het project en zijn we van plan het systeem over te bouwen op een wat leukere setup, namelijk het evo blok van de streetmagic.
Ik zal eerst nog even kort het project van de streetmagic zelf samenvatten, daarna zal ik de huidige status en toekomstige updates geven van het injectieblok.

De Streetmagic
De oude projectpage van de streetmagic heb ik hierboven gelinkt, nog even de setup daarvan:

Cilinder: Polini Evolution I, licht bewerkt
Uitlaat: Yasuni Carrera 20
Krukas: Malossi RHQ pen 12
Carburateur: OKO 28mm PWK, Keihin binnenwerk
Luchtfilter: K&N
Vario: Malossi MHR Multivar 2006
Koppeling: Hebo Racing verstelbaar
Membraan: V-Force III / VL14
Primaire Vertanding: Malossi 13/44
Carters: Mina SD home tuned
Vertandingsdeksel: Top Performances Nardo
Poulies: MHR Overrange
Koppelingshuis: Stage6 107mm
Halfpoulie: Malossi MHR 2006 / Stage6 CNC
V-snaar:
Spruitstuk: Wig + pia recht / scootshop.be inlaatset
Ontsteking: HPI 2006
Lagers: SKF C4, MHR naaldlager

De streetmagic heb ik de afgelopen jaren van dit:
[ir]http://i2.tinypic.com/8f1t9uc.jpg[/ir]

Via dit:
21ngndj.jpg

[ir]http://crew.scooter-freaks.nl/tomr/Images/Projectpage/radje_gespoten.PNG[/ir]
[ir]http://crew.scooter-freaks.nl/tomr/Images/Projectpage/evo%20op%20blok.JPG[/ir]
[ir]http://crew.scooter-freaks.nl/tomr/Images/Projectpage/velg_gemonteerd2.PNG[/ir]

Naar dit gemaakt:
[ir]http://crew.scooter-freaks.nl/tomr/Images/Projectpage/streetje1.PNG[/ir]
[ir]http://crew.scooter-freaks.nl/tomr/Images/Projectpage/PICT4389.JPG[/ir]


Het injectieblok
Goed, het serieuze werk dan }).

Het begon allemaal een jaar terug, toen ik wat gesprekken had met een mede-crewlid op SF (John) over de voordelen van de injectietechniek, en de belemmeringen van de huidige DI-tech blokken. Ik had daarbij het idee een van de open-source motormanagement systemen die ontwikkeld worden voor auto's/motoren om te bouwen naar een 2takt systeem, om zo af te zijn van de ECU die bij de DI-techs hoort. Na wat maandjes research afgelopen april begonnen met de aanschaf van de onderdelen en het aanpassen van het testblok.





Voor de beeldvorming, dit is een korte opsomming van wat er in principe nodig is om een injectiesysteem werkend te krijgen op een willekeurig blok:
  • ECU
  • Injector
  • Brandstofsysteem (pomp, drukregelaar, retourleidingen, fuel rail)
  • Krukaspositiesensor (CPS/VR)
  • Gasklephuis met sensor op de gasklep (TPS)
  • Inlaatdruksensor (MAP)
  • Temperatuursensoren inlaatlucht en kvs (IAT en CLT)
  • Lambda sensor voor uitlaatgasmeting (O2)
Ons eerste idee was een prototype blok te gaan bouwen dat we op de bank konden testen. Primair doel daarbij was alle sensoren realistisch en stabiel te laten werken, en het blok stabiel te kunnen laten lopen op de programmeerbare ECU. Later bouwen we een testbank waarmee we ook prestatiegericht kunnen gaan optimaliseren, wat in de fase daarna aan bod komt. Omdat het gaat om vergelijkingstests en de kans op stuklopen nogal aanwezig is, en we daarnaast dus nog weinig geven om absolute pk-waarden, hebben we besloten dit proto-blok uit te rusten met een simpele 'hufterproof' setup.De huidige setup bestaat uit een DR70, Gianelli Reverse, VForce3 en HPI2004. De transmissie hebben we geblokkeerd.

Foto's
Eerste plannen:
[ir]http://crew.scooter-freaks.nl/tomr/Images/EFI/schema.PNG[/ir]

Het lege minarelli SD blok op de blokstand, dit is een werktafeltje waar we het blok in hebben hangen zodat we gemakkelijk aan het blok kunnen werken, op de bank hangt het blok alleen nog aan de schertsplaten aan het subframe.
[ir]http://crew.scooter-freaks.nl/tomr/Images/EFI/blokstand.JPG[/ir]

We wilden in staat zijn met verschillende injectoren, injectorposities en inlaatlengtes te testen. Omdat het blok voorlopig niet onder een scooter gehangen hoeft te worden hebben we hier een simpele inlaat voor ontworpen. Hierbij maken we gebruik van een opgeboord en aangepast gasklephuis van een DI-tech.

CAD ontwerp:
[ir]http://crew.scooter-freaks.nl/tomr/Images/EFI/inlaat2.png[/ir]

Tekeningen:
[ir]http://crew.scooter-freaks.nl/tomr/Images/EFI/inlplaat.JPG[/ir]

Inlaat met kelkje:
[ir]http://crew.scooter-freaks.nl/tomr/Images/EFI/kelk.JPG[/ir]
[ir]http://crew.scooter-freaks.nl/tomr/Images/EFI/inlaat.JPG[/ir]

De injector komt als douchekop-injector boven de kelk te hangen. Door de kleine cilinderkoppen van onze blokken en de hoge toerentallen waarop wij een goed gemengd mengsel willen denken we dat deze douchekop methode een van de juiste posities is, om de mengselkwalitiet zo hoog mogelijk te houden.
De injector hangt in een gedraaide 'fuel rail', waar de aanvoer en retourleidingen op aangesloten worden. Dit is dus een van meerdere injectoradapters, in dit geval geschikt voor sidefeed injectoren.
[ir]http://crew.scooter-freaks.nl/tomr/Images/EFI/injectorhuis.PNG[/ir]

De temperatuursensoren en inlaatdruksensor waren allen vrij straightforward te plaatsen, de krukassensor was dit niet. Ivm de magneetsensor was de onstekingskant van het blok geen optie (in de eerste fasen van het testen willen we met een standalone HPI blijven rijden, later loopt ook de ontsteking en vervroegingscurve daarvan via de ECU). De sensor hebben we daarom achter de vario geplaatst.
[ir]http://crew.scooter-freaks.nl/tomr/Images/EFI/variovrsensor.JPG[/ir]

Voor het instellen en behouden van de juiste brandstofdruk op de injector moest er een drukregelaar in de retourleiding geplaatst worden. De benzinepomp kan dit ongeveer 7.5Bar pompen op een voldoende flowrate, wij draaien momenteel met 7Bar overdruk. De drukregelaar zelf is slaved aan de inlaatdruk. DWZ, bij bijvoorbeeld 0,2Bar onderdruk in de inlaat injecteert het systeem 'maar' op 7.8 Bar absoluut, om zo altijd de ingestelde 7 Bar overdruk te bewaren. Hiermee voorkom je scheef berekende brandstofhoeveelheden.

Deze regelaar is ons gesponserd door John van het andere forum, als steun voor het project. Ook via deze weg bedankt hiervoor John!
[ir]http://crew.scooter-freaks.nl/tomr/Images/EFI/FPR_John.JPG[/ir]

De ECU, dit is een uitgebreide versie van de open-source 'MegaSquirt' ECU's. Deze versie is machinaal geassembleerd en gesoldeerd, en bevat een aantal extra circuits tegenover de standaard MS-2. Het voordeel hiervan is dat we kunnen draaien op meerdere versies van de firmware/software, zo zijn er legio aftermarket stukjes code van mensen die bijvoorbeeld launch control of traction control hebben geprogrammeerd, hier is onze ECU op voorbereid en kunnen we zo activeren. Bij deze versie zit er ook al een ingebouwde controller voor de wideband lambda sensor, deze moet normaal nog apart worden bijgekocht en aangesloten op de ECU.
Alle bijbehorende software is ook nog eens open-source, ook daar is alles voor te krijgen wat je maar wilt, volledig zelf te customizen.
ECU wordt geleverd als een kit, we hebben deze pas gemaakt in het ECU huis van een oude VW Golf. Hebben we meteen een beschermend huis en een goede warmteafvoer van de componenten.
[ir]http://crew.scooter-freaks.nl/tomr/Images/EFI/kdfi.PNG[/ir]
[ir]http://crew.scooter-freaks.nl/tomr/Images/EFI/ECU.JPG[/ir]

Voor de uitlaatgasmeting hebben we gekozen voor een wideband lambda sensor ipv EGT metingen. We wilde de sensor niet op de belly of tailpipe plaatsen, en een losse sniffer in de demper is ook te instabiel. In plaats daarvan hebben we een adapter gefreesd, op deze manier kunnen we de sensor ook redelijk makkelijk en snel tussen andere uitlaten plaatsen zonder daarvoor iedere uitlaat die je test te moeten verbeunen :).
[ir]http://crew.scooter-freaks.nl/tomr/Images/EFI/Uitlaat.jpg[/ir]

Goed, wat spelen met enkele meters bekabeling later stond het blok er uiteindelijk zo bij, op een gaskabel na klaar om voor de eerste keer aangekickt te worden:
(Persoonlijk vind ik deze foto echt pure vetheid, maar dat terzijde :p)
[ir]http://crew.scooter-freaks.nl/tomr/Images/EFI/Druk%2520blok.jpg[/ir]


Update 28-09-2009
Het is lang stil geweest hier nadat ik het project online heb gegooid. De reden dat er lang geen nieuws is geweest is niet omdat de resultaten tegenvielen, het blok nog niet loopt of we er mee gestopt zijn oid, dus wees maar niet bang :+, het blok zal knallen! -:-

Zoals gezegd doen we dit project 'tussendoor' op onze opleiding. Door wat tijdsdruk zat het blok eigenlijk pas goed en wel in elkaar aan het einde van vorig schooljaar, waardoor we maar enkele middagen met een lopend motorblok hebben kunnen spelen voordat de toko dicht ging. Daarnaast moet ik momenteel een half jaar fulltime stage lopen, dus het project blok ligt feitelijk stil tot januari 2010.

Maar dat betekent niet dat ik geen leuke nieuwe foto's voor jullie heb :p, kwam wat tegen bij het opruimen van de telefoon:

Met de bijbehorende software zijn een hele berg parameters realtime af te lezen tijdens het draaien, dit varieert van inlaatdruk tot accuvoltage tot lambda meting tot noem het maar op. Alles is zelf instelbaar en zelf te kiezen :). Fototje van de interface tijdens draaien:
[ir]http://crew.scooter-freaks.nl/tomr/Images/EFI/Data1.JPG[/ir]

Verder wordt ook alles gelogt, zodat je achteraf je datalogs kan analyseren. Er zit ook een optie in om op basis van deze datalogs je mappings aan te passen, voor het geval je geen gebruik wil maken van actieve lambda sensor die de mappings realtime aanpast. Dit maakt het echt ideaal om problemen op te sporen in het lopen van het blok :)
[ir]http://crew.scooter-freaks.nl/tomr/Images/EFI/Datalog1.JPG[/ir]

Verder zaten we af en toe in wat tijdsdruk omdat er ondertussen ook nog een klein ondersteundend projectje door ons werd gedaan. We moeten immers straks goed veel runs kunnen maken om het blok enigszins goed lopend te krijgen. En aangezien ik niet van plan ben om voor een godsvermogen naar een tjoener met een bank te gaan, bouwen we er toch gewoon zelf een? :#

1:
[ir]http://crew.scooter-freaks.nl/tomr/Images/EFI/Bank1.JPG[/ir]
2:
[ir]http://crew.scooter-freaks.nl/tomr/Images/EFI/Bank2.JPG[/ir]
3:
[ir]http://crew.scooter-freaks.nl/tomr/Images/EFI/Bank3.JPG[/ir]

Tot zover deze tussentijdse update van mijn kant. Om dus even de zaken samen te vatten: ja, het blok draait voor het eerste gevoel beter dan verwacht (qua responds op de sensoren, kwaliteit van het mengsel bij starten en gasreactie). Maar nee, we hebben hem helaas nog niet goed belast kunnen testen, dus fatsoenlijke testresultaten kan ik jullie nog niet geven...

Tot de volgende keer!

Update 20-05-2010
Kei, en kei, en keiHARDE schop omhoog! :p

We leven nog! :~
Nee, dit project is niet jammerlijk gefaald na wat leuke bedoelingen, en nee we hebben het afgelopen half jaar ook geen radiostilte in acht genomen vanwege teleurstellende resultaten ;).
Zoals al te lezen was doen wij dit project in samenwerking met onze opleiding. Helaas was een van de gevolgen hiervan dat we dit project ruim een half jaar stil hebben moeten leggen ivm stages etc. Maar we hebben afgelopen week de draad weer opgepakt :).
Momenteel zijn we alle energie in de zelfbouw testbank aan het steken, het motorblok staat nog steeds volledig opgebouwd te wachten op een serie runs op volle belasting. De verwachting is dus dat ik de komende weken/maanden deze PP weer een beetje bij kan gaan houden. En hopelijk kunnen we jullie dan ook eindelijk eens wat echte resultaten laten zien :rolleyes:.

Update 23-05-2010
Zoals gezegd druk bezig met onze huis, tuin und keuken testbank. Leuk zijproject'je' om eens te kijken wat er allemaal komt kijken bij het bouwen van een (veilige) acceleratiebank. Hieronder wat foto's van de afgelopen dagen. De remklauw/schijf komen van een 125cc kart af, de rest van het remsysteem is home tjoent.

Remschijf met naaf:
[ir]http://i48.tinypic.com/idi3yp.jpg[/ir]
Ketting, met spanner en kast voor het geval er iets mis gaat met de ketting:
[ir]http://i45.tinypic.com/212vcro.jpg[/ir]
Motorsteun:
[ir]http://i48.tinypic.com/e83h3t.jpg[/ir]

De komende weken willen we de bank afbouwen en een aantal zaken veranderen aan het motorblok voordat we deze weer compleet opbouwen. Afgelopen jaar hadden we wat problemen met het retourcircuit van het brandstofsysteem, dus de brandstofleidingen zullen we even om gaan leggen en wat anders aan gaan sluiten. Ook willen we een setje adapters maken om met verschillende typen injectors (side-feed en top-feed) te kunnen testen.

Update 10-06-2010
Daar zijn we weer!

Sinds de laatste updeet zijn we druk bezig geweest met de proefopstelling en de nodige aanpassingen aan het motorblok. Hieronder even een korte beschrijving van de activiteiten van de afgelopen dagen:

Om het geluid iets te dempen laten we de scooterpijp nog door een grote motorfiets demper lopen. Onder andere voor deze demper en voor her en der wat minimale veiligheid hebben we de nodige steuntjes op de bank gebakken.
[ir]http://i49.tinypic.com/ng1ydx.jpg[/ir]
[ir]http://crew.scooter-freaks.nl/tomr/Images/EFI/2ndgen/27052010924.jpg[/ir]

Ook moest de koelunit (incl vloeistofpompje en ventilator) op de bank gemonteerd worden, en was het wel zo handig om het blokje van benzine te voorzien. Daarvoor hebben we een prachtige brandstoftank op de bank gehangen :7
[ir]http://crew.scooter-freaks.nl/tomr/Images/EFI/2ndgen/28052010927.jpg[/ir]

Afgelopen jaar had ik een brandstofdrukregelaar te leen gesponsord gekregen van collega John, maar om dat ding nou 1,5 jaar lang te lenen vond ik ook weer iets te ver gaan :D, dus dit maal maar een eigen drukregelaar gekocht (en verdomme, wat is ie pimp8)):
[ir]http://crew.scooter-freaks.nl/tomr/Images/EFI/2ndgen/03062010934.jpg[/ir]
Zooi gemonteerd:
[ir]http://crew.scooter-freaks.nl/tomr/Images/EFI/2ndgen/04062010935.jpg[/ir]

Uiteindelijk hebben we toen ook zo heel kortstondig even kunnen testen:
[ir]http://crew.scooter-freaks.nl/tomr/Images/EFI/2ndgen/04062010937.jpg[/ir]

We kwamen er echter al vrij snel achter dat onze huidige side-feed injector het waarschijnlijk toch niet ging halen bij de top-feed die we al op de plank hadden liggen. Er moest dus een nieuwe inlaattoren ontworpen worden op het andere type injector te kunnen huisvesten. We hebben besloten dit nu al te doen, zodat we ons vanaf het begin af aan al kunnen focussen op deze injector, zonder halverwege het proces weer met andere karakteristieken aan de haal te moeten.
Dus wat doe je dan? Nee, dat gaan we niet zelf maken *D We beuqen het zooitje gewoon door de laserplotter! :7
[ir]http://crew.scooter-freaks.nl/tomr/Images/EFI/2ndgen/09062010944.jpg[/ir]

Scheelt een hoop tijd ;). Nieuwe injectormontage:
[ir]http://crew.scooter-freaks.nl/tomr/Images/EFI/2ndgen/09062010946.jpg[/ir]

Wel nu, belangrijke zaken dan. We konden die rode brandstoftank niet langer aanzien, dus daar moest even wat fatsoenlijke R&D op losgelaten worden. En ja, we konden het inderdaad niet laten:
[ir]http://crew.scooter-freaks.nl/tomr/Images/EFI/2ndgen/10062010949.jpg[/ir]

Uiteindelijk stonden we gister dan herrie te schoppen met deze kontschoppende installatie naast ons, de filmpjes probeer ik vanavond te uploaden.

:love:
[ir]http://crew.scooter-freaks.nl/tomr/Images/EFI/2ndgen/10062010950.jpg[/ir]


We zijn dus sinds gisteren echt lekker aan het draaien op de testbank. Helaas hebben we -nog steeds- te kampen met interface problemen op de banksoftware, dus runs meten gaat nog steeds instabiel. Maar we houden onszelf niet voor de gek, we hebben sowieso nog heel wat uurtjes aan instelwerk te gaan op de ECU voordat het uberhaupt nut heeft vermogens te gaan meten. Het scheelt ons wel een hele berg dat we nu belast kunnen meten, zo hebben we de tijd om alle datakanalen vanaf o.a. de sensoren goed te kunnen analyseren. Met name in het inlaattraject sta je er af en toe nog van te kijken hoe groot de drukfluctuaties zijn, erg interessante materie! 9||6

We boeken dus vooruitgang, zij het gestaag :). Bedankt voor iedereen die zijn interesse heeft getoond tijdens dit project!

Hou hem in de gaten, tot snel!

Special thanks to:
Tom Smeets
John Albregtse
Hogeschool van Amsterdam​
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Erg leuk om te zien dat iemand zich bezighoud met een ditech injectie :W

Ziet er goed uit mensen ga zo voorts ;)
 
Erg leuk om te zien dat iemand zich bezighoud met een ditech injectie :W

Ziet er goed uit mensen ga zo voorts ;)
Ja met ditech heeft het eigenlijk niets meer te maken (behalve het gasklephuis dan :p), ditech is injectie in de kop namelijk.

leuk projectje :)

heb je de setup die je nu hebt ook op de bank gehad?
Nee nog niet. We hebben wel een bank gebouwd, maar de software werkt nog niet, en dan kan je zo weinig :p. We hebben dit project grotendeels op onze opleiding gedaan, en dat het blok net 2 weken liep gingen de werkplaatsen dicht. Helaas zijn we op dit moment dus nog niet toegekomen aan het belast testen, maar dat gaat zeker weten nog uitvoerig gebeuren ;).

Bakken met respect voor je werk! Dit zou nog wel een leuk zijn icm gas :D
Uhuh er gaat een wereld vol mogelijkheden open. Niet alleen ondersteunt dit aparte mappings voor (droge) N2O injectie (ontstekingscurve aanpassen tijdens rijden op gas bijvoorbeeld), maar denk ook eens aan dingen als Traction Control, Launch Control, fatsoenlijke toerenbegrenzers etc. etc., is de ECU allemaal klaar voor :~

tefi blok niks?
turbo efi

maar respect en succes!
keep it going!
Zou zeker kunnen, maar zoals altijd; simpel beginnen. Eerst zorgen dat dit stabiel en goed blaascht.

ben erg benieuwd wat het gaan doen, leuk dat je, je hier mee bezig houd!
heel mooi dat je dit op school kan doen:W

vet project en ben benieuwt wat voor een winst hieruit is te halen
Mooi project hoor. Ben benieuwd hoe goed het gaat lopen.!
Heel leip!:p

Ik zou het je in ieder geval niet na kunnen doen;)

Ben benieuwd wat er van terecht gaat komen:)
Kutten met Injectie werd tijd ook :W
Thanx voor jullie positieve reacties!

De page zal ik zsm verder uitbreiden :)
 
Last edited:
geweldig dit
weer is wat anders dan het standaard tjoenen enzo
maar ik zag toch ergens ook een topic en daar liep het blokje all of vergis ik me nu


grtz patt
 
Tom, echt super netjes bezig!
Vroeg me ook al af wanneer iemand zich nou serieus zou gaan verdiepen in electronische injectie. :W
Is het de bedoeling om SBO '10 hiermee aan de startlijn te staan?
 
Beetje vroeg om daar al uitspraken over te doen, niet? Het loopt net.
Tom, Echt mooi gedaan en tof dat je het hiermee gewoon gaat proberen. Kan zulke extreme en vernieuwende dingen erg toejuichen en waarderen.
Veel succes ermee.
Gr Bram
 
ben je van plan het rijdend exemplaar ook met een een douchekop-systeem uit te rusten of ga je daar met een conventioneel systeem werken?
ben benieuwd naar vorderingen.
wat voor ecu gebruik je?
 
Mooi hoor. Echt vet. Hoop echt dat het goed uitpakt voor je ! :)

Succes ! :W
Thanks!
geweldig dit
weer is wat anders dan het standaard tjoenen enzo
maar ik zag toch ergens ook een topic en daar liep het blokje all of vergis ik me nu


grtz patt
Dat klopt, nieuwere foto's en dat filmpje zal ik ook hier nog even toevoegen als ik wat meer tijd heb :)

Tom, echt super netjes bezig!
Vroeg me ook al af wanneer iemand zich nou serieus zou gaan verdiepen in electronische injectie. :W
Is het de bedoeling om SBO '10 hiermee aan de startlijn te staan?
Nee dat is geenszins de planning. Ik vermoed dat het sowieso nog wel even duurt voordat het competatief genoeg is om het extra gewicht te compenseren. Maar wie weet :p

Beetje vroeg om daar al uitspraken over te doen, niet? Het loopt net.
Tom, Echt mooi gedaan en tof dat je het hiermee gewoon gaat proberen. Kan zulke extreme en vernieuwende dingen erg toejuichen en waarderen.
Veel succes ermee.
Gr Bram
Bedankt :)

ben je van plan het rijdend exemplaar ook met een een douchekop-systeem uit te rusten of ga je daar met een conventioneel systeem werken?
ben benieuwd naar vorderingen.
wat voor ecu gebruik je?
Nee we willen wel de douchekop methode behouden. Dit zal dan wel in een andere vorm op de inlaat komen als we wat meer duidelijkheid hebben over lengtes en posities. Het huidige inlaattraject is natuurlijk veel te hoog in z'n geheel.
Als je kijkt naar DI systemen met de injectoren in de kop hebben deze eigenlijk allen hetzelfde beeld: zuinige, extreem arme mengsel op lage belasting en lage toeren, en zodra er hogere toeren worden gedraaid en de cilindervulling hoger wordt injecteert ook DI zo homogeen mogelijk in de gehele verbrandingskamer, tot een punt waarop het mengsel gewoon niet snel genoeg meer kan vermengen en je tegen de grenzen van je mengselkwaliteit aan loopt. Op dat punt kan je in onze ogen beter kiezen voor een injector eerder in het inlaattraject. Dingen als multipoint injectie heeft sowieso weinig voordelen op eencilinder motoren, het nut daarvan behaal je alleen bij ongelijk lopende cilinders.

Kijk maar eens naar de '08+ motorlijnen van oa honda en yamaha: als je eenmaal goed en wel boven de ~11k rpm zit schakelen de injectoren voorbij de gasklep nagenoeg uit, en draaien de blokken voornamelijk nog op de douchekop injectoren. F1 draait ook op douchekop.

Als ECU gebruiken we een uitgebreide variant van de opensource "megasquirt" ECUs. In ons geval gaat het om een MegaSquirt-II Extra variant die is voorzien van allerhande extra circuits. Grote voordeel hiervan is de betaalbaarheid en het aantal aftermarket stukjes software+hardware die zijn ontwikkeld. Ook zijn alle software/dataloggers etc. vrij verkrijgbaar, ook daar zijn meerdere aftermarket varianten voor verkrijgbaar die zo uitgebreid zijn als je zelf wilt. Je zit dus niet vast aan één pakket dat door de leverancier bijgeleverd wordt, dat werkt erg prettig :).
 

Similar threads

Back
Top