Tl-balken in brommer?

WallaMichiel

Well-Known Member
Hoi ,
Mag je nou eigenlijk Tl-balken plaatsen in je brommer als deze niet storend zijn voor andere weggebruikers , niet op de grond schijnen en niet blauw zijn?
Want ik wil er namelijk in mijn achterste kapje van mijn wallaroo steken en onder mijn voorste slijklap..
Mvg.
 
Advertisement - register to remove this

er mag geen andere verlichting aanwezig zijn dan aan de voor of achterkant van je voertuig :)

en je bedoelt waarschijnlijk neon-balk ipv een tl-balk..
 
Het zijn wel duidelijk tl-balken , zo staat het in ieder geval toch op de site waar ik ze op bestel..
En oké , dan zet ik er wel een schakelaar tussen zodat ik ze altijd aan-uit kan zetten voor het geval dat ik op een plaats kom waar veel politie is etc.
 
In België mag het zeker ook niet. Ook niet wanneer je ze niet gebruikt!

Hoe kom je daar nu weer bij?
Als je met je voertuig op de openbare weg komt mag je er NIETS op plaatsen
wat niet gehomologeerd is. ;)

En kermis verlichting is dus niet gehomologeerd.
 
Naar mijn weten is alleen het volgende toegestaan:

Voorzijde:

Stads/dim/groot licht.
Kleur: Wit

Knipperlicht links/rechts.
Kleur: Amber/oranje/wit.

Achterzijde:

Achterlicht.
Kleur: Rood.

Remlicht (indien verplicht)
Kleur: Rood.

Knipperlicht links/rechts.
Kleur: Oranje.
------------------------------------------------------------------------------

Helaas kan ik via de officiële instanties (RDW, O.M.) niets vinden over de eisen voor het voeren van de juiste verlichting voor scooters/brommers.

Daarom grijp ik terug op de a.p.k. eisen voor een auto omdat een scooter/brommer tegenwoordig steeds vaker op plaatsen komt waar auto's rijden.

Het lijkt mij logisch dat er gelijke eisen aan de verlichting gelden voor zowel een auto als een scooter/brommer.
 
Zoals ik al vermelde is het vrij simpel.
Alles wat erop moet std zijn of gehomologeerd.
Andere verlichting als std zal 99% van de gevallen geen homologatie attest hebben en is
dus NIET toegestaan als he STRIKT de wet volgt.

Hoewel ik nog niemand een boete heb weten krijgen omdat hij met foor verlichting rondreed.
Zolang je normale verlichting maar fucntioneerd en wit/rood is.
 
Back
Top