Stelling: Gewichtsregeling

Status
Not open for further replies.
Twin heeft hier duidelijk een punt. Het is voor de sport veel beter dat er meer spanning is en competatief blijft. Als je voor het seizoen begint al weet wie er gaat winnen werkt dat niet erg motiverend. Daarnaast ben ik er van overtuigd dat je nieuwe mensen er mee afschrikt, en dan juist in de standaard klasse waar mensen voor het eerst aan een sprint meedoen. De standaard klasse moet er juist zijn om nieuwe mensen te binden aan de sport, als je je dan toch extreem snel wil zijn dan heb je daar de andere klasses voor.
 
wat mij op valt dat de zwaardere jongens voor een gewichts klasse zijn en de lichtere er tegen. zijn ze bang om te verliezen gunnen ze andere niks? sorry maar het is toch veel leuker om je techniek van je brommer te kunnen uiten. ik kan ook me neefje van 14 op me scooter zette hij weegt ook net 40. nou dan gaat me scooter ook als een gek maar als ik er op zit ook stukken minder. daarom denk ik dat het verstandiger is om gewoon een klasse bij te maken voor b.v alleen de zwaardere jongens. dan hou je mebay een klein clubje over maar dat clubje blijft wel en ik weet zeker dat dit niet gebeurt er volgend jaar veel 'zwaardere'' sbo ers afvallen. hoe jammer zij het ook vinden.
 
Toch ben ik van mening dat iemand die zwaarder is als het gemiddelde ook nog wel competatief kan rijden :p Enkel is de voorwaarde dat je met een achterlijk vermogen aan de start moet staan.

Enkel spreek Meppel mij dan weer tegen, omdat ik met deze specs:

-89kg rijder
-58kg scooter
-23.3pk sae (woei :D 24,2 ongecorrigeerd voor Ant :*)

een 6,99 heb gereden. Dit was dan wel zonder reactietijd.


Toch zou ik de regel graag zien. Dit zodat er NOG MEER competitie zou ontstaan, waardoor de sport in mijn ogen alleen maar meer "gelift" zou worden.

Maar het is gewoon heel simpel. Deze discussie heeft in mijn ogen ook geen einde. De organisatie van de SBO heeft nu genoeg pro's en con's om tot een beslissing te komen. Dit is nu toch nog niet aan de orde, omdat dit seizoen nog maar net gestart is.

So why bother :V Het maakt mij iig niet zoveel uit.

IK HEB LOL IN DEZE SPORT-TAK, EN OF IK NOU WIN OF NIET I DON'T CARE

LEKKER FUCKING BELANGRIJK :W :W:W:W:W
 
Een gewichtklasse indeling bij scooter std, kan toch niet moeilijk zijn !

3 klasse bv. <=135 / +135 <= 160 / +160 kg

Voor de 6 bekers meer, kan de kost toch niet zijn.
En een weegschaal hebben ze al.

Meer concurrentie en meer deelnemers en more Fun.


Ps : In België zijn er derg. plannen met gewichtsklasse.
 
ik wil eigelijk wel eens een punt of een antwoord weten van een sbo organisator? inne/kenny? of iemand anders van de organisatie? want hun moeten tenslotte zow iets regelen als het ooit door gaat
 
Het regelement voor dit seizoen was toch ver genoeg van te voren bekend? Iedereen wist toch al dat er dit seizoen geen gewichtsregels toegepast zouden worden?
En dan moeten er nu, na de 1e sprint van dit seizoen, ineens mensen gaan lopen klagen over het feit dat die regels er niet zijn. Je wist het van te voren! Als het je niet aanstaat, had je je toch gewoon helemaal niet ingeschreven?
 
nog 7 sbo sprints te gaan en dat maal 12,50= 87.5 + de benizine van elke meeting dat bespaart wel veel geld want als je sommige hoort kan je beter thuis blijven als je te zwaar bent.. zo wordt het wel heel exclusief...
 
Kom op zeg, dat deze sport geld kost weten we allemaal. Dat we allemaal een godsvermogen kwijt zijn aan benzine iedere keer(ik helemaal, mijn auto doet 1:8:p), is erg kut, maar zo is het nou eenmaal. Ook dat weet je allemaal van te voren.

Ipv thuis blijven, kun je het ook als een uitdaging zien. Je zult er misschien meer moeite voor moeten doen dan de lichte jongens(al geloof ik wel dat de jongens in de top3 er al heel veel moeite voor doen), maar je kunt het allicht proberen. Gelijk er mee kappen en lekker thuis blijven schiet je ook weinig mee op.
 
Tegen het gewichtsverschil valt niet op te tunen, tenzij jij 27- 28 PK stabiel uit een 7o cc kan trekken. Met deze wetenschap lijkt het mij onzinnig de frees verder in de hand te pakken. Mocht je er toch voor willen gaan wens ik je veel succes en vindt ik je wat naief.

Ter illustratie wil ik het volgende ook nog wel even kwijt.
Ik denk dat met het totaalgewicht van Jerno en de scooter van Erwin er direkt een nieuw record gereden kan worden. Daar staat tegenover dat het gewicht van Erwin met het scootertje van Jerno dat zeker niet gehaald kan worden.

Als je dat goed bij je in laat werken moet mijn statement toch wel duidelijk worden denk ik.

PS. Het is niet zo dat ik nu pas inhaak op deze regeling, zoals vaker gemeld heb ik aan het einde van afgelopen seizoen al het een en ander besproken met o.a. Kenny,Inne,Meran ( EPC, die er natuurlijk weinig voor voelde ) Erwin,Maikel van doorn, Romeo, Sander, Enz. Enz. als voorbeeld heb ik ook Nick van Berge nog genoemd, mooie en snelle scooter echter in dit reglement totaal kansloos.

Ik heb de hele winter deze theorie gedeeld met mijn klanten. Komt er een klant van pakweg 85 KG in de winkel met de vraag maak voor mij eens een snel blok want ik wil winnen heb ik er keer op keer op gewezen dat het zinloos is om bij mij onderdelen/diensten te laten doen als het doel de overwinning is. Eerlijk maar helaas niet het fijnste antwoord wat je klanten mee moet geven.

Het komt er op neer dat de top 3 niet blij mee zal zijn maar alle overigge deelnemers hebben er baad bij. Daar ben ik op uit............de klant tegemoet komen de sport te redden en de sensatie terug te halen zoals het in de begin jaren was. Helaas voor die drie, maar de democratie mag van mij zegevieren.
Dat de top drie er op vol op achteruit gaat is ook niet waar, er blijft voor hen het aanzienlijk grote voordeel over dat zij zelf mogen bepalen waar het lood geplaatst mag worden. Hun voordeel wordt welliswaar kleiner maar ze zijn nog steeds in het voordeel.

Mijn regel:
1. Standaard scooterklasse: deelnemer en scooter samen moeten minimaal 130 KG wegen op de weegschaal.

2. Er wordt de gehele dag steekproefgewijs getest op het naleven van deze regel, bij overtreding hiervan wordt je direkt gediskwalificeerd voor de rest van de wedstrijd-dag.

3.Weegschaal kan voor en na de sprintbaan geplaatst zijn.

4.Geen protest mogelijk op de gewichtsregel.

Mochten mensen te bang zijn te weinig te wegen kunnen zij ten aller tijden extra gewicht toevoegen door extra brandstof of lood, dit is al jaren gebruikelijk in de scooter races.

Met deze regels wordt de veiligheid beter gegarandeerd als nu waar schokbrekers plaats moeten maken voor alu buisjes en remmen moeten worden vervangen door lichtere exemplaren. Ook blijven de scooters ook scooters !

Ciao
 
Een gewichtklasse indeling bij scooter std, kan toch niet moeilijk zijn !

3 klasse bv. <=135 / +135 <= 160 / +160 kg

Voor de 6 bekers meer, kan de kost toch niet zijn.
En een weegschaal hebben ze al.

Meer concurrentie en meer deelnemers en more Fun.


Ps : In België zijn er derg. plannen met gewichtsklasse.

mensen vergeten alleen wel dat het voor de crew meer als een dagtaak bij komt. tevens moet iedere scooter voor iedere sprint gewogen worden aangezien er altijd mensen zijn die vals spelen (en ja die zijn er). leuk dat er een weegschaal is maar zoals aangegeven door Inne zit de bus al overvol en dan zou er voor het gemak nog maar een weegschaal in moeten passen.

veel rijders sprinten voor de fun en om te laten zien wat ze kunnen met hun scooter.

in die 6 bekers zit het probleem niet alleen wel met al het extra werk wat het met zich meebrengt. tevens zijn er altijd mensen die weer moeten klagen dat het nog niet naar hun zin is. meestal zijn dat de mensen die geen bekers winnen en dat wel heel graag willen.
 
Ipv thuis blijven, kun je het ook als een uitdaging zien. Je zult er misschien meer moeite voor moeten doen dan de lichte jongens(al geloof ik wel dat de jongens in de top3 er al heel veel moeite voor doen), maar je kunt het allicht proberen. Gelijk er mee kappen en lekker thuis blijven schiet je ook weinig mee op.


Ga jij met je Opel corsa 1300 uit '83 de uitdaging aan om te racen tegen de Porsche GT3 RS ?

Dat is geen uitdaging dat is een stommiteit, sommige grenzen zijn niet te overschrijden.
 
leuk dat er een weegschaal is maar zoals aangegeven door Inne zit de bus al overvol en dan zou er voor het gemak nog maar een weegschaal in moeten passen.

veel rijders sprinten voor de fun en om te laten zien wat ze kunnen met hun scooter.

Als je je leden kunt behouden door een extra weegschaal mee te nemen zou dat voor mij geen keuze zijn !

2e stelling vindt ik een hele mooie: alleen begint het er nu aardig op te lijken dat ze laten zien wat ze met hun gewicht kunnen.

Zie mijn eerdere post waarin ik refereer naar de scooter van T.tijsen die bestuurd werdt op Meppel door Jerno en opeens grofweg 3/4 secconde sneller de 150M af kon leggen met het lagere gewicht van Jerno t.o.v. T. tijssen.
 
Twin, Je wil dus gewoon 1 stdklasse houden alleen een extra gewichtsregel toevoegen. Hiermee verlaag je dus het niveau.. Aangezien je met meer gewicht niet sneller gaat. Als je de klasse zou opdelen kan het wel, zodat alsnog de lichtste scooter+lichtste rijden de snelste tijden kan neer zetten. Anders bereiken we mooi de grens met onze tijden. Ik wil de 6,5 nog wel meemaken, maar dit beperk je hierdoor. Overigens komen zware mensen nog niet bij die 130kilo in de buurt.

Om mezelf even te quoten:
Als dit ingevoerd gaat worden, moet het ingedeeld worden op het gewicht van de persoon! Niet op het totaal gewicht! Aangezien het gewicht van je scooter totaal in je eigen handen ligt. Ben nog steeds van mening dat de veiligheid niet verslechterd naarmate je met verstand dingen gaat verlichten.

Dus met mijn versie van de regel schrap je alleen het verschil tussen het gewicht van de personen. Hetgene waar iemand niks aan kan doen. Het gewicht van de scooter is zo zwaar en licht als je het zelf maakt. Anders zit een zwaar persoon in een Volledig verlicht zipje met veel moeite, in dezelfde klasse als een 60kilo man die een aerox heeft (+/-zelfde totaal gewicht). Ook niet eerlijk eh.
 
Mijn laatste post hier...

Er word gruwelijk veel getypt, alleen weinig gezegd, iedereen kraakt elkaar zowat af. Je blijft altijd tegenstanders en voorstanders houden.

Vorig jaar is gewoon bekend gemaakt dat er geen gewichtsregel kwam, toch hebben het maximum aantal rijders zich ingeschreven. Als iedereen er zo fel op tegen is dat er geen minimum gewicht is en het alleen maar 'oneerlijk' is blijf je toch lekker thuis...

Iedereen die zich heeft ingeschreven weet hoe het zat dusja dat probleem zie ik niet. Schrijf je dan gewoon niet in. Ben benieuwd hoeveel mensen er zaterdag zullen zijn. Als dit nou een echte topsport was met dikke prijzengelden was het wat anders. Reactie's van 'maar der is niks anders' etc zijn gewoon overbodig. Zo kijk ik er tegenaan. Dalijk krijg je een minimum gewicht, zitten de 1e 20 deelnemers allemaal met een tijd tussen bv de 7.6 en 7.7. Wil je zeggen dat je dan wel een leuk competitieverband hebt?? Goh ik was 0,04 sec langzamer dan de 1e, maar sta wel 9e. Als de verschillen zo klein zijn lijkt mij de lol helemaal weg. Gewoon lekker laten zoals het nu is, lekker doorvlammen en probeer gewoon met zo weinig mogelijk gewicht zo snel mogelijk te gaan. Dat is en blijft de sport.

Dit is mijn mening over het geheel....
 
ik heb besloten om vanaf nu buiten de discussie tehouden. het komt er gewoon weg op neer dat twin zijn zin wil door drijven. zo denk ik er over en ben vrij om die mening te hebben en hier te posten.
 
Ik vindt 1 regel voor de STANDAARD klasse goed.
Dat je het niveau er mee omlaag trekt is dus het tegengestelde wat ik voor ogen heb. "De lichte mensen moeten eens van zijn luie reet af komen " en eens wat technisch werk gaan leveren i.p.v hun voordeel in gewicht uit te buiten.
De 130 KG die ik noem is gebasseerd op een gemiddelde 17 tot 23 jarige hollandse jongen met een haalbare scooter die aan alle redelijke normen van veiligheid kan voldoen.
Mocht je 10Kg zwaarder zijn is dat een percentage wat kleiner is dan het huidige en dat is op een andere manier wel weer ergens te verminderen. Zo komen de verhoudingen wat beter bij elkaar te liggen wat de spanning in de wedstrijd terug kan brengen.

Mensen die voor de 6,0 secconden willen gaan kunnen prima terrecht in de special klasse o.i.d. Ik praat in het belang van jan modaal en die zit in mijn ogen in de std. klasse.
 
Naja, hoe je het ook wend of keert, Anthony heeft zeker een punt.
Als je even gewoon reëel nadenkt, en gaat kijken, wat er voor het grootste deel van de rijders (70kg+) zou gebeuren, is dat de gehele competitie, op het gebied van resultaten (tijden) veel dichter op elkaar komt te zitten. Daardoor zou het in mijn ogen, en vele ogen met mij, veel spannender worden.

Wat me trouwens opvalt, is dat iedereen hier op elkaar zit te bitchen.

Damn zeg, we delen toch allemaal dezelfde hobby/passie? Zit elkaar niet zo te fucken man :p Ga gewoon leuk in discussie.
 
Denk je nu echt dat Jerno een hele winter niks aan zijn scooter doet omdat hij op zijn lichte gewicht kan teren om het te winnen. dan weet ik niet waar jou gedachten zitten maar in ieder geval niet op de juiste plek.

EDIT:beter komt er gewoon een groot slot op aangezien de lichte en zware mensen het toch niet eens kunnen worden.
 
Denk je nu echt dat Jerno een hele winter niks aan zijn scooter doet omdat hij op zijn lichte gewicht kan teren om het te winnen. dan weet ik niet waar jou gedachten zitten maar in ieder geval niet op de juiste plek.

Ok, dan is het heel simpel. Zet dan gewoon een mannetje van 70-75kg (of zorg voor een gemiddeld totaalgewicht) op diezelfde scooter. En kijk dan nog maar eens of hij dan nog zo hard gaat.

Het is een combinatie van vermogen + totaalgewicht die bij hun aanwezig is. Op wat voor manier je het dan ook maar bekijkt.
 
tevens heeft jerno niet op zijn eigen scooter gereden. dus wat hij van de winter heeft ontwikkeld heeft hij nog niet op de baan kunnen testen, puur omdat het niet veilig was om te berijden de scooter. hij zal druk bezig zijn om zijn zaakjes snel op orde te hebben dan ben ik wel benieuwd wat de nieuwe Jerno Zip gaat presteren.

je zou voor de lol Willy die ook net 2 pakken suiker weegt op dennis of T tijssen of mike voogd zijn zip moeten zetten wou je zeggen dat hij dan net zo snel is als de eigenaar van de scooter.

NOWAY ervaring moet er wel zijn. iemand van 40-50kg houd echt niet zomaar een scooter met zoveel pk aan de grond.
 
Status
Not open for further replies.

Similar threads

Back
Top