std carb afstellen

paadre

Well-Known Member
Hallo!
kan iemand mij uitleggen hoe ik de carburateur afstel? ik weet wel redelijk wat van scooters afstellen enzo, maar ik lees hier en daar ook dat ik mijn carb zou moeten afstellen. maar hoe ontbreekt dan vaak.

kan iemand mij dit uitleggen, of een link geven waar het allemaal duidelijk beschreven staat?

;)
 
Advertisement - register to remove this

Aan je carbu zitten 2 schroeven:

- De luchtstelschroef
- De stationairschroef

De luchtstelschroef moet je helemaal indraaien en daarna 1,5 slag openzetten. Dan daar verder vanaf blijven.
Als hij nu goed start laat je hem stationair lopen, maar als hij na 1 minuut uitvalt moet je de stationairschroef wat verder dichtdraaien. Zo moet je dat doen.

Succes ermee!
 
okee, dank je! maar die luchtschroef, die is verder niet af te stellen? die moet gewoon ALTIJD op 1,5 slag open staan?
 
1,5 slag open is 'normaal' dus als hij dan niet starten wil moet je ff volgas geven tijdens het starten, als hij dan wel start moet je dus de stationairschroef wat verder dichtdraaien. Dan krijgt ie wat meer benzine
 
Wil je het helemaal goed doen dan zet je hem 1,5 slag open en ry je de scooter goed warm.
Dan stel je de stationairsproeier zo af dat de scooter zachtjes staat te pruttelen.
Vervolgens ga door de luchtschroef heel zachtjes verdraaien; iedere keer minder dan een kwart dit kan links als rechts om zijn.
Op deze manier zoek je het hoogste toerental op dat je door het verdraaien maar kunt vinden.
Doe dit rustig want iedere keer moet de motor heel even wennen aan het veranderde mengsel.
Dit valt wel onder het hoofdstuk "fijnafstelling" want in de regel volstaat 1,5 slag bij een standaard setup.
Maar om even verder te gaan : heb je het hoogste toerental gevonden dan draai je de luchtschroef een kwart of iets minder naar recht zodat het mensel ook niet te schraal wordt onder alle omstandigheden.
Stationair toerental verder afstellen met de stationairsproeier en dan is die optimaal afgesteld.
Meestal moet je dit 's winters onder koude temperaturen weer doen omdat de luchtvochtigheid dan weer anders is.
Nou, "knoooise" zou ik zeggen.
Greetz,
 
1,5 slag open is 'normaal' dus als hij dan niet starten wil moet je ff volgas geven tijdens het starten, als hij dan wel start moet je dus de stationairschroef wat verder dichtdraaien. Dan krijgt ie wat meer benzine

De basis afstelling die je beschrijft is goed Vincent; lucht 1.5 slag open. Maar dat ie met de stationairschroef meer benzine krijgt is een beetje kort door de bocht.

De stat. schroef is namelijk een zogenaamde kwantiteitsregeling. je versteld bij de meeste carbs de gasschuif en gasnaald tegelijk. Oftewel je regelt de totale hoeveelheid stationaire lucht en brandstof. Met de klok meedraaien is meer stationair mengsel, tegen de klok in minder.

De luchtschroef is een zogenaamde kwaliteitsregeling. Door de schroef open te draaien verarm je het mengsel iets met meer (valse) lucht. Als je de schroef met de klok mee dicht draait wordt het mengsel rijker.

Arm is veel lucht weinig benzine
rijk is weinig lucht veel Benzine

De juiste mengverhouding bij benzine motoren ongeacht 4takt of 2 takt, 50cc of 5000cc is ongeveer 1 kg. brandstof op 14.8 kg lucht.

Je kunt bij veel carburateurs ook nog de gasnaald in hoogte t.o.v. de gasschuif verstellen. dit is ook een kwaliteitsregeling. Gasnaald in de hoogste stand is rijker.


Beste Paadre;
Het afstellen van je carb luistert heel nauw. Maar een 2takt laat zich goed hoorbaar afstellen. Oftewel je moet goed naar je blokkie luisteren. Als je in eerste instantie proefondervindelijk de juiste sproeiermaat bij jouw setup hebt gevonden kan je op de volgende manieren luisteren:

Mengsel te arm:
De motor draait makkelijk hoog stationair en klinkt als whengwhengwhengwheng als je het gas loslaat (decelereren) Vaak kan je niet helemaal vol gas geven tijdens het rijden en 'smoort' de motor.

Mengsel te rijk:
De motor draait moeizaam stationair. je moet bijvoorbeeld de stat. schroef veel verder indraaien als hoe hij stond om hem uberhaupt stationair te laten draaien. De motor klinkt stationair zoiets als; tetetetetete. Bij decelereren geeft de motor helemaal geen kik. Op top stottert de motor en kan een beetje zwart gaan roken (=roet).

verder nog wat tips;
-verstel NOOIT meerdere dingen tegelijk voordat je hem weer start. werk telkens maar 1 afstelling af, anders raak je de weg kwijt. De stationairschroef mag je overengens wel telkens verstellen (ALLEEN ALS DE MOTOR DRAAIT). Begin dus eerst met de juiste sproeiermaat. dan de kwaliteit van het mengsel dus luchtschroef en gasnaald. als laatste het stationaire toerental.
-Als jouw scoot is opgevoerd, stel hem dan ietsie rijker voor een betere inwendige smering en koeling.
-stel als laatste de stat. schroef defenitief af.
-Kijk na ca. 500km rijden naar de kleur van de bougie. Deze kan veel vertellen over de afstelling en toestand van de verbranding. goed is melkchocolade bruin met een grijze massa electrode. Te rijk is helemaal zwart. Te arm is helemaal grijs.

Succes

gr

M@D
 
En O ja,

Controleer wel eerst ff de staat van jouw luchtfilter. Een vuil luchtfilter verrijkt het mensgel. Het monteren van een powerfilter of iets dergelijks verandert ook de mengselsamenstelling. Meestal armer.

gr

M@D
 
Back
Top