Squish

Wrm zou je het aan de zijkant doen...
Als je de Squish wilt weten gaat het toch om het verband tussen de bovenkant v/d zuiger en de kop... :| en niet om de zijkant...

staat ook al terug vermeld door RS-RUUD BTW.
 
DJaex said:
Dus dan zou je als je dat aan de zijkant van je Zuiger doet het verkeerd opmeten ?

Als jij m.b.v. een tindraadje de speling tussen cilinder en zuiger kan meten, dan wil ik niet weten wat die speling is... :D
 
JasperdB said:
zijkant van de zuiger, tegen de wand aan
zodat het stukje tin wordt geplet tussen je zuiger en je kop.

dat platte stukje tin meet je op en moet dus ongeveer 0,55 / 0,6 mm zijn

Nou die opmerking kwam metname door wat Jasper zei :)
 
maar de squish, kijk kben nog niet zo heel ver maar begint al aardig te snappen. squish is ruimte tussen zuiger en cilinderkop. stukje tin er tussen paar keer draaien en dan opmeten. maar voor iedere kop is er dus een andere squish? ze zijn wel redelijk gelijk maar tog verschillend. zeg ikkoop nieuwe cilinder, hoe weet ik dan tussen welke waarden ik moet zitten?
 
oke ik dacht dat ik t begon te snappen. voetpakking enzo snap ik wel en dat uitdraaien ook. en je timing word anders omdat je poorten hoger komen dan of wat?
 
wat jasper bedoelt, je moet wel op het rode gedeelte meten, als je meer in de midden meet is de afstand tussen de zuiger en kop veel groter, zie je zo duidelijk op dit plaatje, rode is dus de squish, afstand tussen de zuiger en kop, het groene is de squishband

squish.JPG


ik hoop dat je het snapt anders vraag je maar..

@ runner berg >> je timingen komen hoger te liggen ja omdat je met meer pakkingen de cilinder wat hoger zet...
 
runner.berg said:
oke ik dacht dat ik t begon te snappen. voetpakking enzo snap ik wel en dat uitdraaien ook. en je timing word anders omdat je poorten hoger komen dan of wat?

Nou kijk ,

Iedere cilinder heeft zijn eigen squish...
Bij nieuwe cilinders staat dit in het boekje , op welke squish ( het aantal voetpakkingen ) je de cilinder moet ophogen.
Hoe meer voetpakkingen jij tussen het blok en de cilinder plaatst hoe hoger jou cilinder komt te staan.
Je krukas zit vast in je blok en die kan op en neer gaan doordat ie draait als gevolg dat je zuiger op en neer gaat.

Nou krijgen we te maken met het BDP en het ODP.

Deze 2 begrippen of afkortingen hebben te maken met de zuigerstand t.o.v de cilinderpoorten en de tussenruimte van de zuiger t.o.v de cilinderkop.

BDP = Bovenste Dode Punt

Het bovenste dode punt houdt in dat als de krukas met de zuiger zijn uiterste end behaald en dan omschakeld om weer terug te draaien.

kort samen gevat : het dode punt van naar voren om naar achter te gaan.
B staat voor Boven (de bovenkant)

Als goed voorbeeld kan je schomelen gebruiken , je bereikt je hoogste punt en zwaaid weer terug , het moment dat jij verwisseld van naar voren of achteren heet het "dode punt"

ODP is hetzelfde maar staat dan voor het uiterste punt aan de onderkant v/d zuiger, maar heeft dan betrekking op de onderkant van de cilinder.

Hoe meer pakkingen jij tussen je blok en de cilinder doet , hoe meer verschil jij hebt van de ruimte tussen de cilinderkop en de zuiger want, je wilt niet dat je zuiger in je cilinderkop gaat staan te boren.

Drm. meet je de Squish af om er achter te komen hoeveel mm je aan pakkingen moet gebruiken voor je cilinder.
En hoe meer voetpakking hoe hoger de timing van de spoelers en uitlaatpoort

Een te kleine squish zorgt er voor dat je meer detonatie krijgt
en een te hoge qsuish , zorgt voor te weinig compressie

drm is het zeer belangrijk om het goed te berekenen en te monteren.

hoe je dit doet (squish afmeten) is hierboven al beschreven..

misschien kan hier nog iemand iets aan toevoegen
 
Last edited:
Lg Tuning said:
En hoe meer voetpakking hoe hoger de timing van de spoelers en uitlaatpoort

Even voor de duidelijkheid:
Een bepaalde timing heb je dus of bereik je dus door je cilinder te bewerken bij een bepaalde squish. Het is dus niet het idee om je timing te beinvloeden waardoor je squish buiten proporties raakt.
Klinkt logisch, maar ik zie de eerste hier alweer die 10 mm voetpakking gebruikt om een "bruuske timing" te krijgen :).
 
al draai jij aan je halfpoulie / ontsteking een paar keer ( 3 ofzo ) dan is het tin wel geplet op de goede maat.
 
1x zou genoeg moeten zijn (Tin is nou niet bepaald veerkrachtig), als je hard trapt dan neem je de speling op de lagers misschien ook mee....ongeveer een dikke vette 0,001mm tot 0,004mm als je het over C3 en C4 lagers hebt....te verwaarlozen dus.
 
Goed opgemerkt Aerox-Evo70, was ik helemaal vergeten mee te nemen, net zoals het big-end lager8P

Ik geloof (Pin me er niet op vast) dat een naaldlager (Pen 12) iets van 0,015-0,035mm speling heeft (Pen 10 is iets minder...0,005mm minder ofzo).

Big-end lager durf ik geen uitspraak over te doen, maar dat zal er wss ergens tussenin liggen denk ik (Tussen krukas en naaldlager), dus 0,004 + 0,035 + 0,02 = 0,059mm in totaal.

Hoe dan ook, het verschil is minimaal en je kunt altijd een ? zetten bij de manier van meten (Traagheid van massa, verschuiving...), alleen met hele dure apparatuur zul je een bijna exacte meting kunnen doen (Er zijn altijd toleranties), misschien dat Japanse of Chinese mini-kabouters uitkomst bieden+pippi+
 
maar dan nog, als de zuiger en de rest van de motor warm worden zal de speling op de lagers afnemen, maar aangezien de zuiger uitzet zal dat verschil weer minimaal zijn.
 
al draai jij aan je halfpoulie / ontsteking een paar keer ( 3 ofzo ) dan is het tin wel geplet op de goede maat.

Stukje tin over de gehele breedte van je zuiger plakken (zodat ie aan 2 kanten plet) en de zuiger 1 x voorbij bdp laten komen.

1x pletten dus.

met 3x plat drukken schiet je toch niks op ?... alleen dat het stukje tin kan verschuiven en je het miss op een andere plek weer plet.
 
Stukje tin over de gehele breedte van je zuiger plakken (zodat ie aan 2 kanten plet) en de zuiger 1 x voorbij bdp laten komen.

1x pletten dus.

met 3x plat drukken schiet je toch niks op ?... alleen dat het stukje tin kan verschuiven en je het miss op een andere plek weer plet.

dan word als eerste je tin niet dunner van. als hij iets verschuift. je geplette deel zal alleen breder worden!

en als je hem plet word hij breder EN langer, dus hij zal daardoor niet verschuiven omdat hij strakker tussen de wand komt te zitten.
 
Back
Top