Sprint 150 meter Binnen "6 seconden"

Joel...

Ken je de jongen nog, die 4 jaar geleden helemaal happy uitschreeuwde, dat deze 16pk haalde op een tovami-bank in klaaswaal?

We zijn nu zo ongeveer 7 pk verder... Met hetzelfde aantal cc's, en geen significante verschillen in de setup....

Helemaal mee eens...maar volgens mij is dat van Joel @ Klaaswaal, die meeting dat Arne van de bank vloog, en er een onbekende rasta met een AC typhoon 15 pk scoorde en iedereen out ging al 6 jaar terug. 4 jaar geleden zaten we volgens mij al op de 19/20 pk met tino's beta....de Jager NRG, Koopmans/Debbie NRG/Joor's Storm/mijn eigen ding/de heren van IST,Twins etc. Daarnaast reedt de Jager volgens mij 4 jaar terug ook al tijden van 7,4 ofzo toch? Dat zou betekenen dat de top van nu maar een halve seconde sneller rijdt dan 4 jaar terug.

Wat ik bedoel te zeggen...je moet de top van nu, wel met de top van toen vergelijken als je een representatieve vergelijking maakt, en niet met het gemiddelde.

Het vermogen gaat nog wel stijgen...maar er gaat met de huidige setup echt niet 1,5 seconde van de tijden af...:)
 
de tijden zullen zker vooruit gaan...maar tot hoever is maar de vraag. op een gegeven moment zit je ook wel echt tegen de max aan. nu is dat nog 7sec...over een dik jaar miss 6sec. maar daarna? lijkt mij niet dat je nog veel extremer kan gaan ofwel?



Waarom niet? we zijn in een jaar toch ook een seconde opgeschoten? denk je dat malossi en polini etc zomaar een x bedrag investeren aan het doorontwikkelen van hun producten zonder dat ze er beter op worden? Elk merk blijft op zoek naar nieuwe innovaties, dat zie je ook in de autowereld. Ik wil niet zeggen dat je over 10 jaar met 3 seconde de 150 meter aflegd, maar ik denk dat de tijden nog wel een stuk scherper gaan worden.
 
Wat ik alleen niet snap:
Waarom kan een zip met goed vermogen in de std 70cc klasse onder de 7 sec rijden.
En als joel goed wegkomt met zijn hoeveelheid pk's en lichter frame ook maar net onder de 7 sec rijd?

Ligt dat aan het gewicht van joel of aan andere factoren?
 
ik denk aan het gewicht van joel zelf.

als je jerno of dennis laat rijden dan heb je kans op betere tijden. alleen meer weelspin door mindere gewicht wat het achterwiel rust.

ik denk zelf dat de 6,5 dit jaar net wel of net niet gebroken gaat worden.
 
je heb ook gewoon te maken met de wet van de verminderde meeropbrengst..

op het begin ga je gewoon heel snel vooruit..
vergelijk het met pk's .. je gaat makkelijker van 16 naar 20 dan van 20 naar 24 bij wijze van spreke...
ergens vlakt die lijn ook af.. zoals joel al zei volgens mij ..
en volgens mij begint die lijn nu toch wel redelijk af te vlakken en een lichte stijging te behouden..
ergens houd het gewoon op ook kwa technische snufjes.. als het door blijft gaan zitte met die secondes die we nu al sneller zijn dan vorig jaar.. dan zitte we over 4 jaar op 150m sprints van 2 3 seconde :p
 
Daarnaast reedt de Jager volgens mij 4 jaar terug ook al tijden van 7,4 ofzo toch? Dat zou betekenen dat de top van nu maar een halve seconde sneller rijdt dan 4 jaar terug.


SCOOTERS RUNS jubbega 2003..

Eindscore Nr Naam Tijd (s) Topsnelheid
(km/u)

2 44 Hon Chung To 7,814 109,025 (de jager ding)


2004

mike knapen 7.6 ( frans feenstra was extreme toch?)

2005

A van nies 7.247

2006

regen @ jubbega, iig roufs zip @ 7.0 oid in 2006


iedere keer 2 a 3 tienden er vanaf dus :) (voor het idee alleen jubbega genomen) in 2007 gaat er zeker weer 3 tienden vanaf in de std klasse! 6.7 dus?!..
 
We komen nu al niet goed weg , laat staan met meer vermogen. :)

ik heb het niet over de eerste 10 meter, ik weet dat daar niet erg veel te winnen valt (behalve minder gewicht, meer grip)

ik doe meer op het deel 50-150 meter, waar je wel degelijk baat hebt bij meer vermogen.
 
Even een kleine toevoeging, wat Joël zegt, is natuurlijk zo, de tijden nemen niet lineair af, je komt op een gegeven moment de wiskundige "asymptoot" tegen. Hier kom je steeds dichter in de buurt, maar sneller wordt het niet.

De 150 m tijd kromme over de jaren is feitelijk gewoon een exponentiele functie.

Net even wat tijden met namen uit gezocht en er een exponentiele trendlijn in gehangen, en ben tot de conclusie gekomen dat er waarschijnlijk op z'n vroegst in 2011 tijden van 6,5 seconde met std. scoot gereden zullen worden mits de reglementen niet drastisch positief aangepast zullen worden.

Pic:

2hzpcmx.jpg
 
Mja, hier ga je uit van tijden die op jubbega gereden worden.
Ondertussen zijn er snellere tijden gereden.

+ dat het lastig te voorspellen is, hoeveel pk erbij gaat komen in de komende jaren.
 
Jubbega is ook het beste om te vergelijken, omdat het hetzelfde startsysteem is, hetzelfde asfalt, en dat al een aantal jaren lang.
 


Weet je hoe ik denk dat het komt dat het zo leuk af loopt? ...
Sommige mensen kijken teveel naar andere. Ik betrap me er zelf ook wel eens op.
Nr1 rijd 7 seconde... als ik dan eindelijk zover ben dat ik OP of net iets ONDER de tijden zit, denk ik dat het de max is met de spullen die we nu ter beschikking hebben. De TOP rijd die tijden en die zijn echt niet dom (simpele gedachte).
Je stopt niet met zoeken als je boven die tijden zit omdat je WEET dat het mogelijk is want een ander doet het ook. ( of je ziet iig de reden waarom je niet sneller kan zijn door bv je eigen gewicht of budget etc)

Dan ineens rijd iemand 6.5.... gaan we met ze allen weer nadenken hoe het in godsnaam mogelijk is dat iemand zo snel is...
Uiteindelijk dat weer gevonden en rijden we met de hele meuk 6.5

Er zijn maar een paar mensen die blijven zoeken , testen , etc etc....

Ik denk dat we te snel tevreden zijn als we zeker weten dat we NET iets onder de top zitten van nu. (aangezien dat al enorm veel tijd/research en geld kost).
Ongetwijfeld dat er volgend seizoen weer iets verbazingwekkends gebeurd.

Uiteraard een simpele oppervlakkige visie maar ik denk wel dat jullie begrijpen wat ik ongeveer bedoel.

Als straks iemand ze banden afschaaft aan de zijkant en 0.5 seconde sneller is , doet iedereen het zonder na te denken.
Maar kom maar eens op het idee om je banden af te schaven.

BV :p :D
 
Last edited:
Jubbega is ook het beste om te vergelijken, omdat het hetzelfde startsysteem is, hetzelfde asfalt, en dat al een aantal jaren lang.

Asfalt en tijdsmeting heeft er toch weinig mee te maken?
Jubbega is 1 keer per jaar. SBO heeft 8? sprints per jaar.

Alle tijdmetings systemen maken gebruik van reactie tijd en je moet natuurlijk wel uitgaan van de snelste tjid gereden, anders kom je met je voorspeling een paar jaar verder.

Ik denk dat het zo gaat:

2006: snelste tijd: 6.9xx sec.
2007: snelste tijd: tussen de 6.3xx en 6.5xx sec.
2008: snelste tijd: tussen de 5.7xx en 6.0xx sec.

Mja, dit is hoe ik erover denk. De tijd zal het ons leren.

Verder ben ik het eens met wat andries zegt in zijn laatste reply.
 
Mja, hier ga je uit van tijden die op jubbega gereden worden.
Ondertussen zijn er snellere tijden gereden.

+ dat het lastig te voorspellen is, hoeveel pk erbij gaat komen in de komende jaren.

Die snellere tijden die gereden worden op SBO sprints is mijns inziens vooral te danken aan het betere asfalt en het voor de rijders betere startsysteem.
Dus Jubbega's snelste dit jaar = 7.186 en bij SBO 6.9**??

Dat betekend dus feitelijk dat deze voordelen ongeveer 0,2 secondes opleveren.

Verder is het idd niet exact te voorspellen hoeveel pk's erbij gaan komen, maar dat is gewoon evolutie en zorgt dus o.a. ook voor de snellere tijden.

Wat Pronk zegt, van Jubbega zijn er van een aantal jaren de tijden bekend, elk jaar zelfde startsysteem en zelfde locatie. Dus het beste om dit ff aan te houden.

verhaaltje

BV :p :D

Jij bedoeld dus te zeggen dat er "opeens" iets nieuws bedacht wordt en de tijden daardoor korter worden op de 150 m?

Helemaal mee eens, daardoor zie je ook elk jaar de tijden korter worden. Maar dat zijn geen secondes die eraf gereden worden, maar tiendes.


Asfalt en tijdsmeting heeft er toch weinig mee te maken?
Jubbega is 1 keer per jaar. SBO heeft 8? sprints per jaar.

Alle tijdmetings systemen maken gebruik van reactie tijd en je moet natuurlijk wel uitgaan van de snelste tjid gereden, anders kom je met je voorspeling een paar jaar verder.

Ik denk dat het zo gaat:

2006: snelste tijd: 6.9xx sec.
2007: snelste tijd: tussen de 6.3xx en 6.5xx sec.
2008: snelste tijd: tussen de 5.7xx en 6.0xx sec.

Mja, dit is hoe ik erover denk. De tijd zal het ons leren.

Verder ben ik het eens met wat andries zegt in zijn laatste reply.

Startsystem en asfalt heeft er toch wel degelijk mee te maken lijkt me?
Verder ben ik ook uitgegaan van de snelste (standaard scooter) tijden.

Dat de SBO meerdere sprints per jaar organiseerd geeft wat extra ervaring aan de rijder waardoor die een betere rijder wordt en wellicht geeft het wat meer competitie gedurende het jaar om te ontwikkelen. Verder heeft het lijkt me weinig invloed op het sneller rijden of niet.

Ik durf er best een hoop geld voor in te zetten dat met de huidige regelgeving en startsysteem etc, er in 2008 met std scooters niet onder de 6 seconde gereden wordt!
 
Tijdsmeeting is tijdsmeeting (beide met reactietijd).
Hoe de lichten uitgaan is natuurlijk een "gewennings" verschil.

In dit topic gaat het over om 150 meter binnen 6 seconden af te leggen en niet over 150 meter binnen 6 seconden af te leggen op een bepaald type asfalt, met een bepaalde tijdsmeting etc.

Dat zou betekenen, dat de tijde die dit jaar gereden zijn op de SBO sprints waardeloos zijn.

Het gaat hier om de snelste tijd die gereden wordt over 150 meter met een scooter die in de std scootersprintklasse mag meerijden.

We gaan het zien in 2008.
 
Wat ik alleen niet snap:
Waarom kan een zip met goed vermogen in de std 70cc klasse onder de 7 sec rijden.
En als joel goed wegkomt met zijn hoeveelheid pk's en lichter frame ook maar net onder de 7 sec rijd?

Ligt dat aan het gewicht van joel of aan andere factoren?


Wie zegt dat Joël z'n gevaarte (veel) meer vermogen heeft dan Jerno's zipje ?
 
Wie zegt dat Joël z'n gevaarte (veel) meer vermogen heeft dan Jerno's zipje ?

idd

Had gezien dat toen Joël een aardig vermogen had , hij in het begin van het seizoen niet weg kwam (waardoor hij 7 a 6.8 sec reed).
Nu kwam ie de laatste tijd imo erg goed weg (weinig/geen wielspin) , maar had ook vernomen dat hij aardig wat vermogen kwijt was (waardoor ie nog steeds 6.8 reed).
Maar zijn totale gewicht is gelijk aan het gewicht van roufs.
 
Back
Top