Sprint 150 meter Binnen "6 seconden"

ikzelf ben van mening dat we het moeten gaan hebben van de nieuwe onderdelen en inovaties.
met de huidige set-up recepten is het (op een aantal na natuurlijk) niet gehaald dus tot er nieuwe shit komt moeten we het hebben van nét onder de 7 rijden.

het zou natuurlijk wel bizar zijn als iemand onder de 6 komt met een 70 :D!!
 
Daar heb je wel ergens gelijk in.
Maar waar moet je die pk's nog vanaf toveren als we er van uitgaan dat je gewoon met normaal spul rijdt?

Mja, dat dachten we dus ook toen 16 pk nog de max was.
Scootertuning is een dynamisch iets. Altijd vooruit gang en verbetering.

Je moet een beetje "out of the box denken" zo zitten we nog allemaal met onze carburateurs en membranen, terwijl injectie veeel precieser is, ook hebben we nog steeds geen powervalve in onze uitlaatpoort, zit er nog wel wat winst in de expansie uitlaat etc.

Dit zijn enkele voorbeelden, die zkr wel gaan komen en gaan zorgen voor meer vermogen. Het is niet altijd zo, dat je met een groter poortje, een poortje meer etc daar je vermogen moet zoeken. Ik heb het idee dat veel mensen bij het wordt vermogen, alleen maar aan cilinder en uitlaat denken.

Terwijl je het meeste vermogen, uit de kleine dingen haalt.

Brand het op je netvlies:

Over 3 jaar, rijdt een std scooter 150 meter in 5.5 seconden.
 
Mja, dat dachten we dus ook toen 16 pk nog de max was.
Scootertuning is een dynamisch iets. Altijd vooruit gang en verbetering.

Je moet een beetje "out of the box denken" zo zitten we nog allemaal met onze carburateurs en membranen, terwijl injectie veeel precieser is, ook hebben we nog steeds geen powervalve in onze uitlaatpoort, zit er nog wel wat winst in de expansie uitlaat etc.

Dit zijn enkele voorbeelden, die zkr wel gaan komen en gaan zorgen voor meer vermogen. Het is niet altijd zo, dat je met een groter poortje, een poortje meer etc daar je vermogen moet zoeken. Ik heb het idee dat veel mensen bij het wordt vermogen, alleen maar aan cilinder en uitlaat denken.

Terwijl je het meeste vermogen, uit de kleine dingen haalt.

Brand het op je netvlies:

Over 3 jaar, rijdt een std scooter 150 meter in 5.5 seconden.

Powervalve heb je naar mijn idee niet nodig als je maar 1 toerental wil draaien. Daarentegen ben ik het wel met je eens dat er meer uit de uitlaat gehaald kan worden, maar je ziet dat dat men daar de afgelopen 2 jaar al veel harder mee bezig is dan voorgaande jaren, en je ziet dat de vermogens de pan uit schieten.. :) Oja...wat heb ik trouwens gemist van die Tedeschi sprinter die 6,2 heeft gereden? ik zie een aantal mensen reageren die het gezien hebben...heeft ie in NL gesprint ofzo?
 
Powervalve heb je naar mijn idee niet nodig als je maar 1 toerental wil draaien. Daarentegen ben ik het wel met je eens dat er meer uit de uitlaat gehaald kan worden, maar je ziet dat dat men daar de afgelopen 2 jaar al veel harder mee bezig is dan voorgaande jaren, en je ziet dat de vermogens de pan uit schieten.. :) Oja...wat heb ik trouwens gemist van die Tedeschi sprinter die 6,2 heeft gereden? ik zie een aantal mensen reageren die het gezien hebben...heeft ie in NL gesprint ofzo?

Nee, dit was tijdens het Hockenheim weekend.

Laurens
 
Brand het op je netvlies:

Over 3 jaar, rijdt een std scooter 150 meter in 5.5 seconden.

Mwah Bram, denk wel ff na dat het (in de std scooterklasse vooral) dan wel steeds moeilijker wordt om weg te komen met zo'n ding he.
1.5 seconden verschil op 150 is echt heel erg veel.
Als je nu al ziet hoeveel moeite de snelle jongens hebben met wegkomen, dan hoef je helemaal niet een veel snellere tijd te rijden op 150meter als je een bak meer vermogen hebt.

Dat het vermogen steeds lijper wordt is zeker, maar 1.5 seconden sneller op 150meter zie ik nog niet gebeuren.
 
Ik denk ook dat 5.5 mogelijk is met een std. sprinter, alleen 3 jaar vind ik wel heel kort.
Met dat wegkomen heb je een punt, alleen in de 50 tot 150 meter is zeker nog een stuk waar winst uit gehaald kan worden ( Zoals Joel al zei)
 
Ik denk dat je al een heel eind komt zodra er een band op de markt komt die voor xtreem veel grip zorgt.
Dan enorm kort vertanden en gewicht aan de voorkant plaatsen ( ervan uitgaant dat de band genoeg grip heeft ) om wheelies te voorkomen.
 
Mwah Bram, denk wel ff na dat het (in de std scooterklasse vooral) dan wel steeds moeilijker wordt om weg te komen met zo'n ding he.
1.5 seconden verschil op 150 is echt heel erg veel.
Als je nu al ziet hoeveel moeite de snelle jongens hebben met wegkomen, dan hoef je helemaal niet een veel snellere tijd te rijden op 150meter als je een bak meer vermogen hebt.

Dat het vermogen steeds lijper wordt is zeker, maar 1.5 seconden sneller op 150meter zie ik nog niet gebeuren.

1.5 seconden is ook veel. Maar denken jullie nou niet, dat fabrikanten van scooteronderdelen, deze "sprint" trend niet in de gaten hebben?

Er komen heus wel dingen op de markt die dat mogelijk gaan maken, dat weet ik zkr.
 
Mja, dat dachten we dus ook toen 16 pk nog de max was.
Scootertuning is een dynamisch iets. Altijd vooruit gang en verbetering.

Je moet een beetje "out of the box denken" zo zitten we nog allemaal met onze carburateurs en membranen, terwijl injectie veeel precieser is, ook hebben we nog steeds geen powervalve in onze uitlaatpoort, zit er nog wel wat winst in de expansie uitlaat etc.

Dit zijn enkele voorbeelden, die zkr wel gaan komen en gaan zorgen voor meer vermogen. Het is niet altijd zo, dat je met een groter poortje, een poortje meer etc daar je vermogen moet zoeken. Ik heb het idee dat veel mensen bij het wordt vermogen, alleen maar aan cilinder en uitlaat denken.

Terwijl je het meeste vermogen, uit de kleine dingen haalt.

Brand het op je netvlies:

Over 3 jaar, rijdt een std scooter 150 meter in 5.5 seconden.

Dit lijkt me een wat overdreven voorstelling van zaken.
Verbetering van de tijd gedurende de jaren is niet lineair maar afvlakkend. M.a.w. het verschil wordt steeds kleiner. 5.5 sec met een std 70cc gaat het zeker niet worden in een paar jaar tijd.
Om zo'n tijd te rijden heb je ongeveer constant 1 G nodig.

Overigens zit er in injectie en powervalves geen significante winst, denk dat je het in andere hoeken moet zoeken.
 
Dit lijkt me een wat overdreven voorstelling van zaken.
Verbetering van de tijd gedurende de jaren is niet lineair maar afvlakkend. M.a.w. het verschil wordt steeds kleiner. 5.5 sec met een std 70cc gaat het zeker niet worden in een paar jaar tijd.
Om zo'n tijd te rijden heb je ongeveer constant 1 G nodig.

Overigens zit er in injectie en powervalves geen significante winst, denk dat je het in andere hoeken moet zoeken.

Powervalves misschien niet, maar injectie zie ik wel degelijk voordelen.
Dan heb ik het niet over direct ingespoten in de cilinder.

En waaruit maak jij op dat verbeteringen afvlakkend zijn?
Meerdere afgevlakte verbeteringen, zorgen uiteindelijk toch voor meer pk. Er kan een hoop gebeuren in 3 jaar.
 
Dit lijkt me een wat overdreven voorstelling van zaken.
Verbetering van de tijd gedurende de jaren is niet lineair maar afvlakkend. M.a.w. het verschil wordt steeds kleiner. .

Joel...

Ken je de jongen nog, die 4 jaar geleden helemaal happy uitschreeuwde, dat deze 16pk haalde op een tovami-bank in klaaswaal?

We zijn nu zo ongeveer 7 pk verder... Met hetzelfde aantal cc's, en geen significante verschillen in de setup....
 
We komen nu al niet goed weg , laat staan met meer vermogen. :)
Daar valt wel wat op te vinden, aan meer vermogen heb je wel wat op de 50-150m. En daar valt zoals al gezegd nog wel wat winst te pakken.

Ik blijf erbij dat wat vandaag nog als onmogelijk wordt beschouwd, over een aantal jaar misschien wel de standaard wordt, maar 5,5 seconden met een 'standaard scooter' met 70cc lijkt me over 3 jaar ook wel wat te gek.
 
Last edited:
Ik denk dat je al een heel eind komt zodra er een band op de markt komt die voor xtreem veel grip zorgt.
Dan enorm kort vertanden en gewicht aan de voorkant plaatsen ( ervan uitgaant dat de band genoeg grip heeft ) om wheelies te voorkomen.

Tja, beetje afkijken bij de ''grote jongens'' he.

Dragster auto's rijden met extreme brede slicks met maar 0,5 bar er in. Die dingen komen na een goeie burn out gewoon prima weg... Met pak em beet 5000pk.

Natuurlijk merk je wel verschil in je tijd als je rijdt met een band die zo goed als plat is... maar als je daarmee goed weg komt, en je berg vermogen maakt de rest goed, dan zou het moeten lukken denk ik.

Een home made super brede velg + dikke platte slick met weinig bar op een sprintframe met bizar veel vermogen zou een leuk idee zijn... maarja een grote velg + band etc is ook weer gewicht. En met relatief weinig vermogen (vergeleken met de dragsters) moet je het gewoon hebben van weinig gewicht. Beetje kijken en vergelijken zoals gewoonlijk wordt dat dus.
 
de tijden zullen zker vooruit gaan...maar tot hoever is maar de vraag. op een gegeven moment zit je ook wel echt tegen de max aan. nu is dat nog 7sec...over een dik jaar miss 6sec. maar daarna? lijkt mij niet dat je nog veel extremer kan gaan ofwel?
 
Back
Top