Speedfight2 problemen met estart en vonken.

TomoTuning

New Member
Beste leden, ik heb een speedfight 2 hier staan met vage problemen.


-e start . werkt ene keer wel andere keer niet.

Accu is goed ook onder belasting. spanning blijft op pijl het start relais klikt bij indrukken van de start knop

De startmotor heb ik los getest en werkt.

De remlicht schakelaars werken ook goed.

- ook merkte ik op dat de scooter soms niet wou starten.na onderzoek bleek deze niet of soms maar te vonken. (Te weinig)

Toen viel me op dat het contactslot los zat. die heb ik losgehaald en nagekeken.niks geks kunnen zien stekkers ingspoten met contact spray en terug gemonteerd en alles werkte weer zowel weer vonken als electrisch starten.

Uurtje later nog eens geprobeerd
Start relais tikt aleen startmotor hoor ik niet.rond gaan.

Starten met de kickstart werkt wel en motor loopt. .

Morgen de startrelais testen en even proberen kort te sluiten of de startmotor dan wel werkt. Nog verdere tips?


Iemand nog tips of veel voor komende problemen Bij een speedfight2?
Gaan die contactsloten vaker kapot Of zulke klachten?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Rob
 
Advertisement - register to remove this

Dit kan van alles zijn ,
als de startmotor wel rond draait maar niet aan pakt dan is het geen overbodige luxe om de startkoppeling te vervangen.
 
Dit kan van alles zijn ,
als de startmotor wel rond draait maar niet aan pakt dan is het geen overbodige luxe om de startkoppeling te vervangen.
Bedankt Twinky voor uw reply,
Sorry voor de verwarring. De startmotor werk de ene keer wel de andere keer weer niet.

qua aandrijving startmotor > startkoppeling is die gewoon goed.verdenk eerder het start relais of zekering/ bedrading

morgen even verder zoeken
 
Last edited:
Als het relais klikt is de zekering in orde.
Het stuurcircuit werkt namelijk via die zekering, het hoofdcircuit daarintegen is ongezekerd.
Zou inderdaad het startrelais kunnen zijn.
Met kortsluiten van de 2 dikkere draden weet je in iedergeval of de bedrading wel in orde is.
Als vaker gestart is met een te zwakke accu, brandt het contact in, door de vonkvorming bij sluiten en openen en dan maakt het contact niet altijd goed contact meer.

Een ander veel probleem zou kunnen zijn dat de koolborstels van de startmotor versleten zijn.
Vaak is het dan zo als de startmotor het eerst niet deed en je start hem met de kick en rijdt dan over een paar hobbels/kuilen in de weg, dat de startmotor plots wel weer werkt.

Maar doe eerst maar de test met kortsluiten.
 
Als het relais klikt is de zekering in orde.
Het stuurcircuit werkt namelijk via die zekering, het hoofdcircuit daarintegen is ongezekerd.
Zou inderdaad het startrelais kunnen zijn.
Met kortsluiten van de 2 dikkere draden weet je in iedergeval of de bedrading wel in orde is.
Als vaker gestart is met een te zwakke accu, brandt het contact in, door de vonkvorming bij sluiten en openen en dan maakt het contact niet altijd goed contact meer.

Een ander veel probleem zou kunnen zijn dat de koolborstels van de startmotor versleten zijn.
Vaak is het dan zo als de startmotor het eerst niet deed en je start hem met de kick en rijdt dan over een paar hobbels/kuilen in de weg, dat de startmotor plots wel weer werkt.

Maar doe eerst maar de test met kortsluiten.
Beste Sparky, bedankt voor het reageren.

Ik heb vandaag op de accu gemeten,12.3 op voor en na de zekerin.
Ook 12v daarna rode+ draad van startrelais 12v.
Ook 1x geprobeerd het startrelais met een borgpennetje te kortsluiten. Om het relais uit te sluiten. ( startmotor slaat niet aan ook niet met de startknop samen.

Voor en erna na inschakeling starten ook goed (12v) en op de startmotor 11.7 v bij inschakeling.

conclusie: startmotor toch aan bonken waarschijnlijk koolborstels helemaal versleten. Thanks voor de info!
Post automatically merged:

Beste Sparky, bedankt voor het reageren.

Ik heb vandaag op de accu gemeten,12.3 op voor en na de zekerin.
Ook 12v daarna rode+ draad van startrelais 12v.
Ook 1x geprobeerd het startrelais met een borgpennetje te kortsluiten. Om het relais uit te sluiten. ( startmotor slaat niet aan ook niet met de startknop samen.

Voor en erna na inschakeling starten ook goed (12v) en op de startmotor 11.7 v bij inschakeling.

conclusie: startmotor toch aan bonken waarschijnlijk koolborstels helemaal versleten. Thanks voor de info!
Of denk ik nu te snel aan de startmotor?
Ik ga vandaag nog 1 ding nakijken dat is het gedeelte wat de startmotor aandrijft bendix/starters krans mogelijk loopt het daar mis en word die geblokeerd.
Gewoon voor de zekerheid;)
 
Last edited:
Beste Sparky, bedankt voor het reageren.

Ik heb vandaag op de accu gemeten,12.3 op voor en na de zekerin.
Ook 12v daarna rode+ draad van startrelais 12v.
Ook 1x geprobeerd het startrelais met een borgpennetje te kortsluiten. Om het relais uit te sluiten. ( startmotor slaat niet aan ook niet met de startknop samen.

Voor en erna na inschakeling starten ook goed (12v) en op de startmotor 11.7 v bij inschakeling.

conclusie: startmotor toch aan bonken waarschijnlijk koolborstels helemaal versleten. Thanks voor de info!
Post automatically merged:


Of denk ik nu te snel aan de startmotor?
Ik ga vandaag nog 1 ding nakijken dat is het gedeelte wat de startmotor aandrijft bendix/starters krans mogelijk loopt het daar mis en word die geblokeerd.
Gewoon voor de zekerheid;)
Vandaag het carterdeksel open gehad, bendix draait vrij en werkt goed dus toch de startmotor.
Weet iemand uit ervaring hoeveel tanden de startmotor heeft? Anders moet ik ze eff tellen en bestellen.
 
Back
Top