speakers inbouwen?

marcthetuner

Well-Known Member
Heey
Ik ben marc

Ik wil graag speakers in me aerox zetten :D
Nou zat ik te denken ik wil eigenlijk mijn buddy nog kunnen gebruiken voor me helm, en ik wil ook niet het soundboard deheletijd eruit hoeven halen.
Ik heb dus een beetje zitten meten, en is het miss wat om het in de zeikant in me buddy intebouwen? zodat dat je nog gewoon je helm erin kan doen.
Ik heb gemeten dat als ik 2 boxen gebruik van 10cm. dan kan ik ze inbouwen dat me helm er nog in kan. Ik zal vanavond een foto maken waar ik ze wil plaatsen. Heeft iemand nog andere suggesties? ik heb de zoek functie al gebruikt. Weet iemand ook welke versterker ik het beste kan kopen? ik wil een versterker die in dat vakje kan tussen me benen. ik zat te denken aan een miniversterker van 2extreme, en 130watts boxen van sony maar is dat wel goed?

Greetz Marc
 
Advertisement - register to remove this

Budget?
Goed geluid, slecht geluid?

Je moet het zo zien.

Een versterker mag nooit meer vermogen produceren dan het max vermogen wat je boksen aankunnen, anders blaas je ze op.
Je mag wel een versterker aansluiten die meer kan leveren, maar dan moet je hem dus niet vol open zetten!

Een boks heeft een MAX en RMS vermogen, deze word uitgedrukt in WATT.

In 9 v/d 10 gevallen is des te hoger het RMS vermogen, des te beter, harder en mooier je geluid is.
In die 1 v/d 10 keer zijn er boksen waar het MAX vermogen heel dicht bij het RMS vermogen ligt, dit zijn over het algemeen de betere boksen, maar dit ligt ook aan het aantal DB en het hangt van nog meer factoren af.
Hier ga ik nu niet op in, want dat is niet belangrijk nu.

Jij moet gewoon boksen uitkiezen met de hoogste RMS.

Dus een klein voorbeeldje:

A.
Max vermogen: 200.
RMS vermogen: 50.

B.
Max vermogen: 200.
RMS vermogen: 70.

In dit geval is dus optie B de betere boks omdat hij een betere RMS vermogen heeft.

Maar je kan ook dit tegen komen:

A.
Max vermogen: 200.
RMS vermogen: 50.

B.
Max vermogen: 180.
RMS vermogen: 50.

Wat doe je dan?

Juist, optie B, want hier ligt het RMS dichter bij het MAX vermogen.
Echter kiezen mensen vaak voor optie A, omdat deze iets meer MAX vermogen aankan, en je ze dus minder snel opblaast.
Maar in dit voorbeeld scheelt het maar 20 watt, dus zal dat niet zo heel veel uitmaken.

Dan komt bij jou verhaal, dat je in je kappen wilt gaan zagen en dan je boksen daar in wilt gaan bouwen.
Maar dan zit je dus met een probleem als het regent.

Dus dan moet je een gat gaan maken in je kappen, hier weer iets van plexiglas met gaatjes erin bewerken zodat je boks niet helemaal zeiknat word.
De gaatjes moeten erin, wil je het geluid horen, echter zal het veel slechter klinken dan zonder plexiglas.
Dan moet je dus ook een soort afvoertje maken, mocht de regen door de luchtgaatjes lopen.
En je moet dus ook weer je kappen gaan spuiten!

Of waterdichte boksen, maar deze zijn vaak van mindere kwaliteit en onwijs duur.
 
Heey

Heel erg bedankt voor het antwoord:# nu snap ik ook wat RMS is dat snapte ik eerst niet:p.
Ik wil wel goed geluid krijgen, ik doe het liever ineenkeer goed.
Mijn bedrag, ja dat ligt eraan. Ik heb er eigenlijk niet meer voor over dan 120 euro miss iets meer. maar het ligt er gewoon aan. als ik voor 80 euro al redelijk geluid kan krijgen en voor 100 echt lekker dan heb ik er wel 100 of 120 voor over maar als k voor bijv 150 echt dikke shizle heb 8) dan wil ik dat ook wel:p maar als het voor minder kan zou dat natuurlijk beter zijn.

Hier een plaatje van waar ik mijn boxen zou willen.


Uploaded with ImageShack.us

Maar ik moet nog ff me monoseat eraf halen en kijken of het zou kunnen en niks in de weg zit.

Maar ik zou echt niet weten welke kleine versterker en welke 10cm boxen ik moet kopen. ik denk dat boxen die niet zo ondiep zijn het beste uitkomen dan kan ik ze op meer plekken kwijt.

groeten marc
 
Heey ben ik weer

Ik heb alles ff opgemeten maar die eerste plek gaat hem niet worden.
ik heb nu een nieuwe plek gevonden waar hij zou kunnen. en dan past me helm er nog in. maar de inbouwdiepte van me speaker mag niet groter zijn dan 5 cm want dan komt hij tegen de kap erachter.
hier een foto van de plek waar ze eventueel wel zouden kunnen.

hier op de foto die rooie cirkel is 1 speaker en dan aan de andere kant van de buddy op de zelfde plek nog een speaker.



groeten marc
 
Aah je wilt hem aan de binnenkant van je buddy, dan heb ik je eerste verhaal verkeerd begrepen.

Inbouwdiepte met maar 5 cm is vrijwel onmogelijk, tenzij je speakers kunt vinden die een inbouwdiepte hebben van 4 cm.
Want je moet altijd rekening houden dat een speaker beweegt, dus ze moeten altijd een beetje speling hebben.
 
Ziet er heel mooi uit!
Ik gebruik m'n koffer amper, dus wil ik er ook zo'n muziek installatie inzetten, maar dan een grotere... Alleen, ik weet niet hoe eraan te beginnen :)
 
Lees de 3 Topics die er nu al over zijn even door, en gebruik de search.

Mocht je er dan nog steeds niet uit komen kan je altijd even een Topic aan maken.
 
mooi gedaan ;) ik wouw dat ik zoveel plaats had in men brommer maar dat heb ik niet :)
Werkt het ook? en waar komt je versterker?

nou het werkt nog niet want ik moet me versterker nog binnenkrijgen.
De versterker komt in dat vakje tussen me benen waar ook me accu zit. daar past ie makkelijk in.

marc
 
Een versterker mag nooit meer vermogen produceren dan het max vermogen wat je boksen aankunnen, anders blaas je ze op.
Nope, Je kunt juist beter een versterker gebruiken die meer vermogen kan leveren dan het opgegeven vermogen van de luidsprekers, zeker als je het maximale eruit wilt halen.
Het is namelijk zo dat als je een (te lichte) versterker op z'n maximum moet laten spelen voordat de luidsprekers aan hun max. zitten de versterker gaat clippen.
Clippen = pieken en dalen worden afgevlakt = blokgolf = DC (Gelijkstroom) = mogelijk funest (doorgebrande spreekspoelen).

Je mag wel een versterker aansluiten die meer kan leveren, maar dan moet je hem dus niet vol open zetten!
Geen enkele versterker moet je vol open zetten, de versterker gaat dan gegarandeerd clippen.
Om opgeblazen luidsprekers te voorkomen moet je leren luisteren naar vervorming, zodra je hoort dat het geluid vervormt moet je 'm iets zachter zetten. Let wel: een beetje vervorming hoeft geen probleem te zijn, speakers vervormen namelijk meer naarmate ze luider moeten spelen, het is dus belangrijk dat je onderscheid leert maken tussen "normale" vervorming en clippen of ver over X-max gaan.

In 9 v/d 10 gevallen is des te hoger het RMS vermogen, des te beter, harder en mooier je geluid is.
In die 1 v/d 10 keer zijn er boksen waar het MAX vermogen heel dicht bij het RMS vermogen ligt, dit zijn over het algemeen de betere boksen, maar dit ligt ook aan het aantal DB en het hangt van nog meer factoren af.
Hier ga ik nu niet op in, want dat is niet belangrijk nu.

Jij moet gewoon boksen uitkiezen met de hoogste RMS.

Dus een klein voorbeeldje:

A.
Max vermogen: 200.
RMS vermogen: 50.

B.
Max vermogen: 200.
RMS vermogen: 70.

In dit geval is dus optie B de betere boks omdat hij een betere RMS vermogen heeft.

Maar je kan ook dit tegen komen:

A.
Max vermogen: 200.
RMS vermogen: 50.

B.
Max vermogen: 180.
RMS vermogen: 50.

Wat doe je dan?

Juist, optie B, want hier ligt het RMS dichter bij het MAX vermogen.
Echter kiezen mensen vaak voor optie A, omdat deze iets meer MAX vermogen aankan, en je ze dus minder snel opblaast.
Maar in dit voorbeeld scheelt het maar 20 watt, dus zal dat niet zo heel veel uitmaken.
Vermogen is iets waar veel te veel waarde aan word gehecht, in dit geval is de efficiëntie van het geheel veel belangrijker.
Vermogen zegt ook niks over hoe mooi een speaker klinkt of hoe luid hij kan spelen.

Voorbeeld als het om geluidssterkte gaat:
A: 200W max. 87dB/1W/1M
B: 100W max. 96dB/1W/1M
Voor het gemak ga ik ervan uit dat beide speakers, op het "max." vermogen en gevoeligheid na, identiek zijn (Dus zelfde X-max, X-mech, vervorming bij X vermogen...) en dat X-max en X-mech geen rol spelen tot en met het max. vermogen.

Voor iedere 3dB heb je een verdubbeling van het vermogen nodig...
A heeft 32W nodig om 102dB te produceren.
B heeft slechts 4W nodig om 102dB te produceren.

A kan maximaal 110dB produceren bij 200W.
B kan maximaal 116dB produceren bij 100W.

B is in dit geval dus duidelijk de betere keus.
Er zijn echter veel meer zaken die meespelen en in het voorbeeld buiten beschouwing zijn gelaten.
Helaas is het zo dat er bij auto speakers zelden tot nooit TS (Tiele Small) parameters worden geleverd/op de verpakking staan of op internet te vinden zijn, de gevoeligheid staat er meestal wel op maar dat zegt weinig over de maximale geluidsdruk, die word namelijk grotendeels bepaald door X-max en X-mech (naast conus oppervlakte), en dat kun je achterhalen met TSP...die je niet hebt.

X-max = maximale uitslag die de conus normaal gesproken kan maken.
X-mech = maximale uitslag die de conus kan maken voordat de spreekspoel beschadigd/rolrand scheurt (Mechanisch maximum).

Ik kan hier en daar een foutje hebben gemaakt maar zoiets is het.

@ marcthetuner: is het niet mogelijk om ze om te draaien? Waarschijnlijk klinkt dat wat beter....alhoewel je dan wel wat minder hoge tonen zult hebben, mja dat is een kwestie van proberen en luisteren.
 
Nope, Je kunt juist beter een versterker gebruiken die meer vermogen kan leveren dan het opgegeven vermogen van de luidsprekers, zeker als je het maximale eruit wilt halen.
Het is namelijk zo dat als je een (te lichte) versterker op z'n maximum moet laten spelen voordat de luidsprekers aan hun max. zitten de versterker gaat clippen.
Clippen = pieken en dalen worden afgevlakt = blokgolf = DC (Gelijkstroom) = mogelijk funest (doorgebrande spreekspoelen).


Geen enkele versterker moet je vol open zetten, de versterker gaat dan gegarandeerd clippen.
Om opgeblazen luidsprekers te voorkomen moet je leren luisteren naar vervorming, zodra je hoort dat het geluid vervormt moet je 'm iets zachter zetten. Let wel: een beetje vervorming hoeft geen probleem te zijn, speakers vervormen namelijk meer naarmate ze luider moeten spelen, het is dus belangrijk dat je onderscheid leert maken tussen "normale" vervorming en clippen of ver over X-max gaan.


Vermogen is iets waar veel te veel waarde aan word gehecht, in dit geval is de efficiëntie van het geheel veel belangrijker.
Vermogen zegt ook niks over hoe mooi een speaker klinkt of hoe luid hij kan spelen.

Voorbeeld als het om geluidssterkte gaat:
A: 200W max. 87dB/1W/1M
B: 100W max. 96dB/1W/1M
Voor het gemak ga ik ervan uit dat beide speakers, op het "max." vermogen en gevoeligheid na, identiek zijn (Dus zelfde X-max, X-mech, vervorming bij X vermogen...) en dat X-max en X-mech geen rol spelen tot en met het max. vermogen.

Voor iedere 3dB heb je een verdubbeling van het vermogen nodig...
A heeft 32W nodig om 102dB te produceren.
B heeft slechts 4W nodig om 102dB te produceren.

A kan maximaal 110dB produceren bij 200W.
B kan maximaal 116dB produceren bij 100W.

B is in dit geval dus duidelijk de betere keus.
Er zijn echter veel meer zaken die meespelen en in het voorbeeld buiten beschouwing zijn gelaten.
Helaas is het zo dat er bij auto speakers zelden tot nooit TS (Tiele Small) parameters worden geleverd/op de verpakking staan of op internet te vinden zijn, de gevoeligheid staat er meestal wel op maar dat zegt weinig over de maximale geluidsdruk, die word namelijk grotendeels bepaald door X-max en X-mech (naast conus oppervlakte), en dat kun je achterhalen met TSP...die je niet hebt.

X-max = maximale uitslag die de conus normaal gesproken kan maken.
X-mech = maximale uitslag die de conus kan maken voordat de spreekspoel beschadigd/rolrand scheurt (Mechanisch maximum).

Ik kan hier en daar een foutje hebben gemaakt maar zoiets is het.

@ marcthetuner: is het niet mogelijk om ze om te draaien? Waarschijnlijk klinkt dat wat beter....alhoewel je dan wel wat minder hoge tonen zult hebben, mja dat is een kwestie van proberen en luisteren.


Heey

Bedankt voor de uitleg ;)
Ik heb zelf niet zo veel verstand ervan.
De man bij de eurami wist echt ziek veel van die dingen :p en hij zei dat die ik nu heb goeie boxen zijn.

ja ze zouden omgedraait kunnen worden maar dan past me helm er niet meer en en daarom heb ik ze juist zo ingebouwd. maar waarom omdraaien?

marc
 
[zeurmodus]Je hoeft m'n hele post niet te quoten, zeker niet als je direct na mijn post reageert, moeten mensen alleen maar meer door scrollen;)[/zeurmodus]

Als je ze omdraait hebben de speakers een beetje een klankkast (Niet echt nodig bij dit soort speakers, maar vaak kun je wel verschil horen, met name het laag word vaak wat voller).
Ook heb je tijdens het rijden iets beter geluid, en hoef je je budyseat niet los te hebben om van het hoog te genieten (Lijkt me daarbij ook hol klinken, zo'n ongedempte bak).

Je zou natuurlijk ook een plankje aan de buitenkant van de buddybak kunnen maken waardoor de speakers minder ver naar binnen vallen (Watervast multiplex of MDF dat je schildert ofzo).
 
Ik kan me niet voorstellen dat je kappen er nog op gaan passen...

Verder is een plank een stuk beter voor de geluids kwaliteit, omdat je er een klank kast mee simuleert.

@Tinus, een te lichte versterker kan je speakers ook slopen.
 
Dat weet ik spNk.

Maar het gros onder de 'ik wil een soundboard' mensjes, die kopen een veel te sterke versterker en blazen hun boksen op omdat ze hem te hard zetten.
 
Back
Top